انتشار گسترده اخبار جعلی کرونایی در فضای مجازی باعث تشدید شرایط بحرانی و آسیب‌های بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد نظری فوق تخصص رادیولوژی، گفت: می خواهم از ویروسی صحبت کنم که این روزها خطری بالاتر از ویروس کرونا دارد. ویروسی که حتی سریع تر از ویروس کرونا درحال منتشر شدن و گسترش است.

او افزود: این ویروس همان اخبار و شایعات کذب است که ما به وسیله گوشی هایمان در حال انتشارشان هستیم. برخی افراد با پخش اخبار کذب و نامعتبر ذهن شما را هدف قرار داده و شما را منحرف می کنند. برخی به نام پزشکان و از زبان آن ها اخبار جعلی منتشر کرده و شرایط را بحرانی تر می کنند.


بیشتر بخوانید: خنثی سازی ویروس کرونا تا یک سال با واکسن جدید


نظری تاکید کرد: زیاد شنیدن یک مطلب و وجود آن در گروه های دوستانه و خانوادگی، دلیلی بر درست بودن آن نیست. از انتشار اخبار بدون دانستن پایه علمی و آگاهی از درستی آن خودداری کنید. حتما اخبار را از طریق منابع معتبر مانند سازمان بهداشت جهانی، سایت های دانشگاهی معتبر و پزشکان معتبر و آگاه پیگیری کنید. اگر می خواهید مطلبی را منتشر کنید، ابتدا از معتبر بودن منبع خبر اطمینان حاصل کنید و با پرسش از پزشکان آگاه از درستی آن مطمئن شوید. اگر در خبری که می خوانید شک و شبهه وجود دارد آن را انتشار ندهید.

نظری با تاکید بر جلوگیری از انتشار اخبار جعلی، اظهار کرد: مواردی که به آن ها اشاره می کنم از بارزترین خبرهای کذبی است که این روزها در فضای مجازی به طور گسترده منتقل می شود. باد سشوار ریسک ابتلا به کرونا را کاهش نمی دهد و با آسیب رساندن به مخاط و سیستم ایمنی موضعی بینی و سینوس که خط اول مقابله با ویروس هستند، ممکن است ریسک ابتلا را بالا ببرد.


بیشتر بخوانید: نیکوتین سیگار احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد؟


او افزود: خوردن یا قرقره کردن الکل یا سفیدکننده ها نه تنها به پیشگیری از ابتلا کمکی نمی کند، بلکه برای فرد خطرناک است. خشک کننده های دست تاثیری در نابود کردن ویروس کرونا ندارند. تاثیر مکمل هایی مانند ویتامین C، ویتامین D، زینک، سیر، بابونه یا مکمل های مشابه در کاهش ریسک ابتلا به کرونا، هیچ پایه علمی ندارد.

او گفت: مصرف تریاک، مواد مخدر و سیگار نه تنها کمک کننده نیست، بلکه می تواند بسیار مضر باشد. هوای سرد و برف ویروس کرونا را از بین نمی برد. گرفتن دوش آب گرم از ابتلای فرد به کرونا جلوگیری نمی کند. تا به امروز هیچ مدرکی در خصوص انتقال ویروس کرونا از طریق حشرات از جمله پشه وجود ندارد.

این متخصص رادیولوژی در آخر تاکید کرد: بنابراین باید با آگاهی زنجیره انتقال اخبار نامعتبر و غلط را بشکنیم و سعی کنیم قبل از انتشار خبر از صحت آن مطمئن شویم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
اگر قانونی وصع شود که هر کس کلیپی را دریافت کرد و از صحت. ان صددرصد مطمین نبود و باعث باز پخش اش شد.جریمه نقدی و یکماه مرده شور فوتی های کرونایی شود .دیگه کسی جرات نمیکند مرتکب جرم شود
آخرین اخبار