سفیر سابق کشورمان در لندن گفت: ژست حقوق بشری اروپا در شرایط بحران کرونا را به حساب تعهدات بلند مدت آنها نمی‌گذاریم.

ایران ژست حقوق بشری اروپا در شرایط کرونا را به حساب تعهدات جدی نخواهد گذاشتسید جلال ساداتیان سفیر سابق کشورمان در لندن و کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر احتمالی بحران کرونا بر کارایی اینستکس، گفت: بحث کانال مالی اتحادیه اروپا این اواخر نتیجه خاصی نداشت که ایران بتواند محاسبه ای را بر اساس اجرای آن داشته باشد.

او افزود: به این معنی که در ابتدا تهران توقع داشت اروپایی‌ها کانال و مسیر معمول برای مراوداتشان با ایران را بر اساس برجام، برقرار کنند؛ اما اروپایی ها شرکت های بزرگ خود را جدا کرده و گفتند به دلیل حجم مراودات زیادی که با ایالات متحده دارند، نمی توانند وارد بازار ایران شوند زیرا ضرری که متحمل خواهند شد زیاد است.

ساداتیان ادامه داد: پس از اظهارات اروپایی‌ها، ایران با اِقماض بحث مراوده با شرکت‌های کوچک را مطرح کرد؛ اروپایی‌ها هم شروع به طراحی راهی برای برقراری ارتباطات اقتصادی با ایران کردند و نتیجه ابتکاراتشان کانال مالی اینستکس بود.


بیشتر بخوانید: ملتهب شدن ریه‌های زمین با کووید-۱۹/ دولت‌ها برای مقابله با کرونا چه کردند؟


سفیر سابق کشورمان در لندن با بیان اینکه ایران اینستکس را نپذیرفت، توضیح داد: تهران اینستکس را نپذیرفت زیرا آن را خیلی محدود می‌دانست، زیرا کارایی اینستکی در این قالب بود که ایران در ازای پول نفتی که می فروشد، غذا و دارو تحویل بگیرد؛ تهران صراحتا خطاب به کشورهای اروپایی اعلام کرد که شما تعهد داشتید علاوه بر خرید نفت از ایران، دیگر اعضای اتحادیه اروپا را تشویق به خرید نفت از ایران کرده و عمده کالاهای مورد نیاز تهران و روابطی که دستگاه دیپلماسی کشورمان خواستار آن بود را هم تامین کنید.

او با اشاره به درخواست های ایران از کشورهای اتحادیه اروپا اضافه کرد: در نتیجه تنها اینکه پول فروش نفت را در یک حساب نگه داشته و غذا و دارو تحویل دهید، کافی نیست.

ساداتیان با بیان اینکه در نتیجه موضوعات مذکور اینستکس عملا بدون کارایی ادامه داشت، توضیح داد: طبیعتا ایران نفی نخواهد کرد که اروپایی‌ها در این شرایط بحران کرونا تلاش کنند سابقه ای روشن و ژست حقوق بشری از خود نشان دهند،  ولی آن را به حساب تعهدات جدی و بلند مدت اروپا نخواهد گذاشت.

این کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: بحث و مطالبات ایران بر جای خود برقرار است، اما اینکه در این مقطع خاص به نام کانال مالی اینستکس یا غیر آن قصد داشته باشند محدودیت های موجود علیه ایران را مرتفع کرده و تا حدودی نیازمندی های جمهوری اسلامی را تامین کند، مسئله دیگری است که ایران می تواند از آن استقبال کند.

او در پایان در پاسخ به این سوال که آیا شیوع کرونا تاثیری بر اینستکس خواهد گذاشت یا خیر، تاکید کرد: بهتر است این دو موضوع را به یکدیگر ربط ندهیم و در این زمینه اگر هم تاثیری را می خواهیم تلقی کنیم، تا حدود کمی آن را مثبت ارزیابی کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار