سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

لزوم استفاده از ماسک برای تمام افراد

جهانپور گفت: در مکان‌هایی که فاصله گذاری کمتر رعایت می‌شود، توصیه می‌کنیم مردم از ماسک استفاده کنند.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: تا امروز بیش از ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ تست آزمایشگاهی به طور قطعی انجام شده و ایران رتبه یازدهم را در تعداد تست‌های آزمایشگاهی دارد.

او افزود: در حال حاضر ۹۵ آزمایشگاه مورد تائید وزارت بهداشت، آزمایشات مربوط به کرونا را انجام می‌دهند.

جهانپور بر لزوم تداوم خودارزیابی کرونا تاکید کرد و گفت:  تا امروز ۷۰ میلیون ایرانی غربالگری شده اند. از این به بعد تعداد افراد کاهش پیدا می‌کند، چون بخش زیادی از جمعیت غربالگری شده‌اند. تعدادی از این موارد به بیمارستان‌ها ارجاع شده که در نهایت حدود ۳۱ درصد به عنوان موارد مشکوک در بیمارستان‌ها بستری شده و بقیه برای مراقبت در منزل ارجاع شده‌اند.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: استفاده از ماسک قبلا برای جمعیت عادی توصیه نمی‌شد و حالا این توصیه نشدن برداشته شده و در مکان‌هایی که فاصله گذاری کمتر رعایت می‌شود، توصیه می‌کنیم مردم از ماسک استفاده کنند.

به گفته او استفاده از ماسک‌های اِن ۹۵ برای عموم مردم ضرورت ندارد و این ماسک‌ها برای استفاده کادر درمانی است.

جهانپور  بیان کرد: ایران رتبه هفتم در موارد ابتلا به بیماری را تا روز گذشته داشته است. طبق آمار ایران از لحاظ مرگ و میر، کشور سیزدهم است. از لحاظ موارد بهبود یافته نیز پنجمین کشور دنیا هستیم.

وضعیت هیچ استانی سفید نیست

او در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، که کدام استان در وضعیت سفید قرار دارند، گفت: هیچ استانی در وضعیت سفید از نظر ابتلا به کرونا نیست. ممکن است بین وضعیت زرد و قرمز تفاوت‌هایی در استان‌ها وجود داشته باشد. نه تنها در ایران، بلکه در هیچ جای جهان هم نمی‌شود چنین چیزی را در حال حاضر اعلام کرد.

جهانپور درباره نشست‌هایی که در دستگاه‌های دولتی برگزار می‌شود و برخلاف طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است، گفت: در تمام جلسات دولت و ستادملی مقابله با کرونا رعایت می‌شود. فاصله رعایت شده حداقلی ۲ متر است و ترجیح استفاده از ماسک‌ است. تعداد جلسات باید به حداقل ممکن برسد و از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شود.

او بیان کرد: شرایط بوشهر نسبت به قبل بهتر است و وضعیت نسبی بهتری دارد. البته این نباید باعث شود که افراد به سمت بوشهر سفر کنند. زیرا این وضعیت به شدت شکننده است و ظرف چند روز از بین می‌رود.

وضعیت تهران قرمز است

او گفت: وضعیت تهران در مورد کرونا قرمز است. هرچند در دو هفته اخیر با کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها و کاهش موارد بستری و مرگ و میر مواجه بودیم، اما این مربوط به تهرانی بود که مردم در خانه‌ها مانده بودند و با بازگشایی برخی مشاغل مواجه نبودیم.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره روند ارائه خدمات درمانی غیرکرونایی در مطب‌های خصوصی اظهار کرد: اینکه اغلب پزشکان و دندانپزشکان مایل هستند که کلینیک‌های خود را بازگشایی کنند در این بحثی نیست، اما این موضوع باید مرحله به مرحله اتفاق بیفتد. حتما باید مسیری برای اقدامات حفاظتی برای آن‌ها فراهم شود. در روز‌های اخیر بخشی از سرویس‌های بیمارستانی ما خالی بوده و قاعدتا امکان بستری بیماران غیراورژانسی فراهم است. این اقدام از ۲۳ فروردین به صورت جدی‌تر انجام خواهد شد.

جهانپور درباره پروتکل جمع آوری معتادان متجاهر اظهار کرد: اگر ممکن باشد که از آن‌ها تست گرفته شود و افراد سالم در مراکزی نگهداری شود ممکن خواهد بود، اما اگر جمع آوری موجب تجمع بین افراد شود، ممکن نخواهد بود و آنچه بهزیستی اعلام کرد بر اساس پروتکل تست خواهد بود چراکه نگهداری معتادان خارج از کارگروه ویژه وزارت بهداشت است و دوستان در بهزیستی و نیروی انتظامی و وزارت کشور موضوع را مدیریت خواهند کرد.
 
او تصریح کرد: طبق پروتکل‌ها فعالیت‌های اقتصادی تمام مراکز از بیستم به بعد آغاز می‌شود. آنچه باید عملیاتی شود مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا پس از تایید رئیس جمهور است. موضوع تا بیست و سوم به قوت خود باقی است و بعد از آن برخی مشاغل می‌توانند بازگشایی داشته باشند. این روند مرحله‌ای و تدریجی است و شاخص آن هم مصوبات ستاد ملی مقابله با کروناست.

هزینه درمان اتباع خارجی در مراکز دولتی رایگان خواهد بود

جهانپور درباره اهمیت پذیرش رایگان اتباع افغانستان در بیمارستان‌های دولتی، گفت: با توجه به رویکرد اخلاقی و اسلامی کشور با دستور وزیر بهداشت از محل منابعی که تهیه می‌شود، ارائه خدمات به اتباع خارجی در مراکز دولتی رایگان خواهد بود و هزینه آن هم توسط دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت می‌شود.
 
سخنگوی وزارت بهداشت درباره طرح مجلس درباره تعطیلی یک ماهه کشور گفت: تعطیلی کامل کشور امکان پذیر نیست و حتی مطلوب هم نخواهد بود. برای اعمال محدودیت بیشتر که مد نظر این طرح باشد باید منابع مالی لازم اندیشیده شده باشد. هر اقدامی که در نظر گرفته می‌شود باید با در نظر گرفتن بار مالی اتفاق بیفتد.

بازگشایی مطب‌ها در صورت تامین اقلام بهداشتی و حفاظتی

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیان کرد:  اغلب پزشکان و دندان پزشکان تمایل دارند مطب‌های خود را باز کنند باید مرحله به مرحله اتفاق بیفتد. همچنین باید مسیری برای در اختیار گذاشتن اقلام بهداشتی برای آن‌ها فراهم شود. نباید انتظار داشته باشیم که پزشک بدون اقلام بهداشتی استاندارد در مطب ارائه خدمت کند. این موضوع در معاونت درمان در دستور کار است و به طور مرحله به مرحله انجام خواهد شد. بخشی از سرویس‌های بیمارستانی خالی است و در نتیجه امکان بستری بیماران غیراورژانسی با اولویت‌بندی فراهم است.
 
جهانپور درباره خدمات الکتیو در استانی مانند گیلان اظهار کرد: کلیات را معاونت درمان ابلاغ می‌کند و هر مصوبه‌ای در هر استانی باید با این ابلاغیه‌ها منطبق باشد بنابراین ابلاغیه‌های استانی مورد تایید است. اما اگر ابلاغ کلی نداشته باشیم، مصوبه‌ای مغایر با معاونت درمان وزارت بهداشت نباید داشته باشیم. سهم بخش خصوصی استان گیلان  بالاست و ممکن است این دلیل ابلاغ خدمات الکتیو باشد.

خدمات پیشگیرانه بهورزان و مراقبان سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: قسمت عمده خدمات پیشگیرانه توسط بهورزان در خانه‌های بهداشت روستایی و مراقبان سلامت در مراکز شهری و روستایی ارائه می‌شود. بهورز و مراقبان سلامت در خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت خدمات قابل توجهی ارائه کرده‌اند. این خدمات، نقطه تمایز ایران نسبت به سایر کشورهاست و تهران یکی از نقاطی است که در این زمینه ضعف دارد.

استخدام ۴ هزار و ۵۰۰ پرستار

جهانپور درباره استخدام چند هزار نفر در وزارت بهداشت که در خط مقدم مقابله با کرونا هستند، گفت: رییس جمهور مجوز استخدام وزارت بهداشت را داده اند که اولویت استخدام با نیرو‌های خط مقدم با کروناست و ۴ هزار و ۵۰۰ نفر پرستار جذب خواهند شد. رشته‌های مامایی، بهداشتی و پزشکان جزو ۱۰ هزار نفری است که آخر اسفند هم اعلام شده بود که وضعیت استخدامی آن‌ها پیمانی خواهد بود.

تعدیل نیرو در برخی بیمارستان‌های خصوصی

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت درباره تعدیل نیرو در برخی بیمارستان‌های خصوصی پس از شیوع کرونا به دلیل کاهش بار مراجعات اظهار کرد: بسیاری از مراکز و بیمارستان‌های خصوصی در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند، اما با این وجود بسیاری از این بیمارستان‌ها تلاش کردند تا نیرو‌های خود را تعدیل نکنند. هیچ کارفرمایی مایل نیست سرمایه خود را تعطیل کند و تحت فشارهای اقتصادی ممکن است این اتفاق افتاده باشد.
 
او ادامه داد: کادر درمانی و پرستاری که تعدیل شده باشند حتی اگر در قالب‌های قرارداد‌های کوتاه مدت با وزارت بهداشت همکاری کرده باشند، تلاش می‌شود در جذب چهار هزار و ۵۰۰ پرستار از آن‌ها هم استفاده شود.

آمار‌های چین یک شوخی تلخ بود

جهانپور با بیان اینکه در ژاپن اپیدمی اتفاق نیافتاده است، اظهار کرد: واژه اپیدمی وقتی گفته می‌شود که یک درصد جمعیت به ویروس مبتلا شده باشند. در ایران هم نمی‌توان گفت در همه نقاط کشور اپیدمی داریم. مرحله تک‌گیری و انفرادی در برخی مناطق کشور وجود دارد، اما در قسمت عمده مناطق کشور در مرحله طغیان و در برخی شهر‌ها در مرحله اپیدمی یا همه گیری هستیم. حتی در کره جنوبی هم اپیدمی اتفاق نیفتاده است.

او با اشاره به اینکه در چین وضعیت متفاوت بود و ووهان تجربه اپیدمی داشت، گفت: به نظر می‌رسد آمار‌های چین یک شوخی تلخ بود. زیرا بسیاری در همه جهان فکر کردند این بیماری مثل آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد و به نظر می‌رسد چین شوخی تلخی در این زمینه با همه دنیا انجام داد. اگر در چین گفته می‌شود دو ماهه یک اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره آن فکر کرد.

کرونا در کشور مدیریت شده است

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا وزارت بهداشت در خصوص روند ابتلا در ایران، افزود: روند یکنواخت در نمودار ابتلا به کرونا در ایران وجود دارد و این نشان می‌دهد بیماری در کشور مدیریت شده است، اما هنوز به مرحله مهار یا کنترل نرسیدیم و این وضعیت مدیریت شده هم شکننده است. اگر کوچکترین اتفاقی در فاصله گذاری اجتماعی بیفتد و موضوع ساده گرفته شود، خیز مجدد بیماری در کشور اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه باید هشدار‌ها جدی گرفته شود؛ مردم نباید فکر کنند با پایان تعطیلات نوروزی، همه چیز تمام شده است.
 
او درباره انجام تست کرونا برای همه افراد جامعه مثل کره جنوبی و آلمان اظهار کرد: ظرفیت بالفعل آزمایشگاهی امروز ما ۱۰ هزار تست کرونا است و قابلیت افزایش تا ۲۰ هزار تست دارد. این ظرفیت ۹۵ آزمایشگاه در کشور است. وقتی از گستره جمعیتی ۸۵ میلیونی یا ۱۲ میلیونی استان تهران حرف می‌زنیم با بسیاری از جاها قابل مقایسه نیست و حداقل هزار روز نیاز است که از همه مردم یک بار تست گرفته شود. چنین چیزی علمی نبوده و مطابق توان ما هم نیست. باید یک روش مشخصی وجود داشته باشد که تعداد افراد کاهش پیدا کرده و بعد از آن تعداد اندک تست گرفته شود. حتی اگر به ۲۰ هزار تست هم برسیم به ۶۰۰ روز برای تست افراد نیاز داریم.

جهانپور ادامه داد: هرچند اثبات شروع یا پایان بیماری مبتنی بر تست اختصاصی کروناست و هر روز انجام می‌شود، اما پایه و اساس برنامه ما بر این اساس نیست. این درست نیست که به سمت انجام تست برای همه افراد یک شهر برویم. در یک کار جدی به دنبال اقدامی شدنی هستیم. اگر غربالگری انجام می‌شود، باید کیفیت غربالگری در بسیج ملی مقابله با کرونا افزایش پیدا کند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
يعني هنوز نميخوان ماسك رو اجباري كنن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۱۲ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
من امروز 28 داروخانه و 11 سوپر مارکت رفتم ماسکهای دستمال کاغذی موجود و یک ماسک هم از پارچه دانه ای 35000 تومان که بهداشتی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
بله احتمالا در آمریکا همین طور است که میگید ولی خوشبختانه در ایران الان بیشتر داروخانه ها و فروشگاهها عرضه کننده ماسک هستند با قیمت های مناسب
آخرین اخبار