به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدحسن رسولی خزانهدار و نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در دویست و ششمین جلسه شورای شهر تهران با تشریح وضعیت کنونی مدیریتشهری راهبردها و اقدامات پیشنهادی را ارائه کرد.
عضو شورای شهر تهران با تبریک سال نو گفت: با استعانت از خدای متعال برای رهایی ملت ایران و سایر مردم جهان از بیماری واگیردار کرونا، از تلاشهای خالصانه جامعه بهداشتی و درمانی کشور و سایر دستاندرکاران مهار این بلای عمومی سپاسگزاری میکنم.
او افزود: حسب وظیفه نمایندگی و در آغازین هفتههای سال نو به صورت گزاره وار نکاتی را در موضوع «کرونا و مدیریت شهری پایتخت» به استحضار میرسانم.
نکات مربوط به مقابله با کرونا و مدیریت شهری پایتخت
۱- باور دارم به پرهیز از پیشفرضهای خوشبینانه در شرایط بحران، برخلاف آنچه بارها از سوی برخی از مقامات ارشد کشور بیان شده که به زودی مصیبت به پایان خواهد رسید. بر این اساس نیمه اول سال را دوره بحران کرونا و سپری کردن آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن میدانم.
۲- حوزه مدیریت شهری تهران (شورای اسلامی و شهرداری) که از ابتدا در مرکز و در صف مقدم پیشگیری و مقابله بوده و هستند میبایست برای گذر کمآسیبتر از این شرایط خود را مسئولانه و با ابتکار عمل تجهیز کند تا امکان پایداری شهر و شهرداری طی دوره بحران کرونا کمهزینهتر فراهم شود.
۳- نقش ما در مدیریت بحران امدادی است، اما در تأمین خدمات شهری و اداره شهر وظیفه منحصر بهفرد و قانونی داریم. در این راستا اعمال مدیریت به ویژه در بخش تأمین و تخصیص مالی درآمد و هزینههای جاری و نگهداشت شهر از اهمیت و اولویت ویژهای برخوردار است. چرا؟
4. تحقق درآمدهای نقدی و غیرنقدی بودجه سال ۹۸ بدون احتساب متمم تقریبا ۹۵ درصد است. با احتساب رقم مصوب متمم پیشبینی میشود به کمتر از مرز ۸۰ درصد کاهش مییابد. گزارش دقیق آن را تقدیم خواهم کرد.
5. عدم قطعیت اوضاع جاری و پیشرو فعالان اقتصادی و مؤدیان شهرداری شکاف و عدم تعادل منابع و مصارف ما را تا سه برابر عدم تحقق درآمدی متمم بودجه ۳۰ هزار میلیاردی سال جاری، حداقل در ۶ ماهه اول افزایش خواهد داد.
6. این سیر نزولی در حالی ادامه خواهد داشت که هزینههای اداره شهر حداقل تحت تأثیر تورم حدود ۴۰ درصد افزایش نسبت به قبل پیدا میکند.
7. شهرداری برخلاف سایر دستگاههای اجرایی با اتکاء بر مدل اقتصاد بنگاهی به صورت درآمد-هزینه امرار معاش میکند. هیچ مساعدت مالی از سوی منابع مالی عمومی و دولتی متوجه بلدیه نیست.
8. هرچند این وضعیت شامل حال همه شهرداری هاست، اما ایفای نقش مرکزیت سیاسی- اداری کشور فقط به تهران محول است. تهران آیینه تمام نما و نماد اعتبار و حیثیت ملی کشور است. توقف حتی یک روزه در انجام ماموریتهای این نهاد عمومی غیردولتی مثلاً در بهشت زهرا(س)، حمل و نقل عمومی، رُفت و روب شهر، مدیریت پسماند و سایر ماموریتهای شهرداری پیامدهای سیاسی ناگواری را موجب میشود.
راهبردها و اقدامات پیشنهادی:
۱. واقعگرایی حوزه مدیریت شهری تهران (شورا و شهرداری) و انتخاب و اعمال سیاست ریاضت اقتصادی و کاستن از هزینههای غیرقابل اجتناب.
۲. بیان صریح و دقیق تنگناها و محدودیتها به شهروندان و تقاضای کمک و همکاری آنان با استمداد از ظرفیت رسانه ملی و سایرین.
۳. تقویت و توسعه تعامل با ارکان نظام و دولت، انتقال بی پرده محدودیتها و طلب توجه و مددکاری بیشتر به منظور کمک به اعمال مدیریت بهتر شهری همانند دوره دفاع مقدس و بمباران شهر. تعجبآور است وزیر کشور دولت بر خلاف سران محترم قوا، در مقام مسئول اجرای قانون شرح وظایف و ماموریتهای شورای اسلامی شهرها، قانون شهرداری، شورای امنیت کشور، شورای اجتماعی کشور سازمان مدیریت بحران طی این دوره از قبول دعوت و حضور حتی در یک جلسه شورای شهر و شورای عالی استانها خودداری کرده است.
۴. الزام آقای شهردار به مطالبه و وصول سهم شهرداری از اعتبارات ۱۰۰ هزار میلیاردی مصوب مدیریت بحران کرونا.
۵. رایزنی و گزارشدهی کارآمد شهرداری با رئیس محترم قوه قضاییه و تقاضا از ایشان جهت کمک به حل معضل ۱۷ هزار حکم صادره، اما اجرا نشده کمیسیونهای ماده ۱۰۰ با استفاده از اختیارات خویش و عندالاقتضاء با استیذان از مقام معظم رهبری که رضایت مالکین را در پی خواهد داشت و منابع مالی قابل توجهی قابل استحصال است.
۶. ورود شجاعانه آقای شهردار به موضوع پروژههای مشارکتی و اقدام به مولدسازی دارائیهای راکد شهرداری در این پروژهها. شورای شهر در این خصوص حمایت و همکاری کامل خواهد کرد، حداقل ۵ پروژه بزرگ مقیاس در شهر تهران پرداخته شود.
۷. زمینه سازی انتشار اوراق مشارکت شهری دوره کرونا با تعیین نرخ ترجیحی سود به منظور جذب و هدایت بخشی از نقدینگی سرسامآور کشور به سمت و سوی توسعه شهری. در صورت اهتمام آقای شهردار و پشتیبانی شورا، پیشبینی میکنم آقای رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت و شورای پول و اعتبار که درک عینی از شرایط عمومی کشور دارند، مساعدت و موافقت کنند.
۸_ کوچکسازی حد و اندازه شهرداری و تسریع در اصلاح ساختار.
طی روزهای اخیر کمیسیون برنامه و بودجه با آقای شهردار و همکارانشان با هدف برونرفت از وضعیت ناگوار پیشگفته هماهنگیهای امیدوارکنندهای داشته است. فراموش نکنیم فقط برای تأمین هزینههای ضروری نگهداشت شهر ماهیانه ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است.
انتهای پیام/