رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی مطرح کرد؛

توزیع بیش از ۹۰۰ تخت آی‌سی‌یو بین مراکز درمانی

یوسفی گفت: تعداد ۹۳۰ تخت آی‌سی‌یو را که بیماران کرونایی به آن نیازمند هستند، با دستور معاونت درمان وزارت بهداشت بین مراکز درمانی توزیع کردیم.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، یوسفی رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: هیات امنای صرفه‌جویی ارزی از نهاد‌های غیردولتی است که به صورت حاکمیتی در خدمت وزارت بهداشت برای تامین تجهیزات مصرفی است.

او گفت: در ایام کرونا همکاران من به صورت شبانه‌روز در خدمت مراکز درمانی بودند. در این مدت سعی کردیم در کوتاه‌ترین زمان بالغ بر ۲۴ میلیون قطعه تجهیزات حفاظتی را در استان‌ها توزیع کنیم.

یوسفی ادامه داد: بالغ بر ۹۳۰ تخت آی‌سی‌یو که بیماران بسیاری به آن نیازمند هستند، با دستور معاونت درمان وزارت بهداشت بین مراکز درمانی توزیع کردیم.

۱۲۰۰ میلیارد تومان خرید  تضمینی از تولید کنندگان داخلی

او مطرح کرد: سعی کردیم اقلام محافظتی را تامین کنیم و بیش از ۲۴ میلیون اقلام حفاظتی را در دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع کردیم.

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی اظهار کرد: تضمین خرید از تولید کنندگان داخل یکی از افتخارات ماست. بیش از ۸۵ درصد اقلام مورد نیاز را شرکت های دانش بنیان تولید کردند و ۱۲۰۰ میلیارد تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای از تولید کنندگان داخلی خریداری کردیم که از جمله این‌ها می‌توان به ونتیلاتور اشاره کرد. بسیاری از کشور‌های جهان در اقلام تنفسی مشکل دارند، اما در کشور ما این مشکل نیست. بسیاری از کارگاه‌ها ترغیب شدند که خط تولید را به اقلام محافظتی تغییر دهند.

او بیان کرد: با اقدامات صورت گرفته در کشور ما تامین کالا به بارآوری رسیده است و ما دوستانی داریم در تولید به حدی توانمند شده اند که دستگاه‌های تولید ماسک را تولید کرده اند و ما با آن‌ها قرارداد بستیم و میزان تولید ماسک را به ۳ برابر قبل از کرونا رساندند، انبار‌های هیات امنای ارزی در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند و شبانه روزی کالا در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد، هیچ ایام تعطیلی نداشتیم و این باعث شد امنیت خاطری برای دانشگاه‌ها ایجاد شود. امروز با همت دوستانمان در هیات امنای ارزی آمادگی داریم تا کمترین مشکل را برای تامین نیاز بیماران داشته باشیم.

یوسفی گفت: در بعضی از اقلام حفاظتی مشکلاتی داشتیم که نیاز نسبت به تولید و تامین یک به پنج بود که هم اکنون این مورد تقریبا به ۴ به ۵ رسیده است و در هفته‌های آینده نیاز مراکز درمانی و تولید سر به سر می‌شود. در همین ایام، بسیاری از مراکز مثل بسیج اصناف، اقلامی را از ما گرفتند و به صورت رایگان بین مردم توزیع کردند، اما چون محدودیت وجود داشت دسترسی مردم عادی مقداری با مشکل مواجه بود که بر طرف خواهد شد. در مورد مواد ضدعفونی کننده به دانشگاه‌ها تقریبا یک ذخیره ۳ هفته‌ای دادیم و در مورد ماسک هم به زودی همین دپو را خواهیم داشت و شرایطمان رو ز به روز بهتر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: نتیجه تست کرونا فقط برای ۱۰ دقیقه الی یک ساعت معتبر است


تولید صدرصد اقلام مورد نیاز بیماران کرونایی در کشور تا ۶ ماه آینده

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی ادامه داد: دو مرکز در زمینه تولید اقلامی مانند سی تی اسکن که وارد می‌کردیم ورود کرده و در ۶ ماه آینده صد درصد اقلام مورد نیاز برای بیماران تنفسی و کرونایی در داخل کشور تولید می‌شود. امسال از آن سال‌هایی است که جهش تولید در حوزه تجهیزات پزشکی عملیاتی می‌شود؛ زیرا با دستور وزیر، از تولید کنندگان داخلی خرید تضمینی کردیم که با مصوبه شورای عالی امنیت ملی این خرید‌ها از تولید کنندگان اول بدون سقف انجام شد و تامین منابع اعتباری صورت گرفت. وقتی منابع اعتباری به دست تولید کننده برسد می‌تواند موارد تولیدی خود را با منابع انسانی انجام دهد و با تضمین خرید تولیدکننده می‌تواند پای کار بیاید.

او گفت: خبر خوب دیگر اینکه وضعیت ما در حوزه تولید دستگا‌ه‌ها خوب شده است. زمانی این دستگاه‌ها را از خارج از کشور وارد می‌کردیم و به این شکل می‌توانیم باافتخار جزء صادرکنندگان تجهیزات پزشکی باشیم. تا یک ماه آینده جزء کشور‌هایی هستیم که به راحتی نیاز کشور‌های همسایه و دنیا را از لحاظ تجهیزات پزشکی تامین می‌کنیم. از تهدیدی که دیگر کشور‌ها تصور می‌کردند در تحریم هستیم، با هدایت مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به سمت افزایش تولید رفتیم و وضعیت شکننده در کشور‌های پیشرفته را نداشته باشیم. کشورهایی که به نام هستند و سهم خاصی در اقتصاد و صنعت مدعی هستند در زیر ساخت‌های اجتماعی به مشکل برخوردند و این نتیجه تلاش جوانان ایرانی بوده است.

یوسفی با اشاره به اینکه روزانه به یک و نیم میلیون ماسک ساده و صد هزار ماسک N۹۵ نیاز داریم، اظهار کرد: در چند هفته اول که فاصله بین تولید و نیاز ما زیاد بود، هم وزارت صمت و هم وزارت بهداشت اقدام به واردات ماسک کردند که این روند را هیات متوقف کرد. همزمان با واردات ماسک، دستگاه‌های تولید را هم وارد کردیم، دیگر ماسک سه لایه وارد نمی‌کنیم و کم کم تولیدات ما به نیاز‌های بیمارستان می‌رسد.  

رئیس هیات امنای ارزی درباره مکشوفات بهداشتی بیان کرد: همه مکشوفات در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی همان استان قرار می‌گرفت و همت بسیاری در کشف اقلام احتکار شده صورت گرفت و روند احتکار متوقف شد. در خصوص داروها، هیات امنا ورود ندارد، تمامی دارو‌های ورودی به کشور در اختیار سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد و البته قبل از مصرف، بررسی می‌شود و دارو‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که روند پژوهشی آن طی شود. هیچ دارویی که در فارماکوپه ایران ثبت نشده باشد، اجازه مصرف ندارد مگر اینکه گروهی پژوهشی مجوز مصرف بدهد و هر دارویی که به تایید برسد وارد فاز واردات و تولید خواهد شد.

او درباره تامین نیاز تجهیزات حفاظتی در مطب‌ها گفت: نظام پزشکی طی جلساتی که با دبیرخانه ستاد ملی کرونا انجام شده، برنامه‌ریزی می‌کند که اقلام حفاظتی را برای مراکز خصوصی تهیه کند و به شکل متمرکز در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

پیش بینی تجهیز ۴ هزار تخت آی‌سی‌یو تا پایان سال

یوسفی درباره تامین و تجهیز تخت‌های مراقبت ویژه و نیاز به ونتیلاتور بیان کرد: برای حرکت راهبردی یک ساله آینده برنامه ریزی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که ۴ هزار تخت آی‌سی‌یو تا پایان سال باید تجهیز شود. قسمتی از تخت‌های عادی باید به آی‌سی‌یو تبدیل شود که در حال چیدن مقدمات تامین این‌ها هستیم و تا اردیبهشت ۱۲۰۰ تخت آی سی یو و ونتیلاتور را تامین و تجهیز خواهیم کرد. در حال حاضر تولید ونتیلاتور به ۴۰ دستگاه رسیده است و نیازی به واردات ونتیلاتور نداریم.

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در پاسخ به این سوال که سازمان جهانی بهداشت درباره استفاده عموم از ماسک مطالب جدیدی بیان می‌کند و تقاضای مردم برای استفاده از ماسک افزایش پیدا می‌کند. آیا هیات امنا تامین ماسک را برای استفاده عموم مردم، انجام می‌دهد؟، گفت: هیات امنا متولی تامین و تجهیزات بیمارستان‌هاست. روزانه ۵۰۰ هزار ماسک در کشور پیش از کرونا تولید می‌شد و پس از کرونا به چندین برابر افزایش پیدا کرد که این میزان در آینده نزدیک به ۴ میلیون تولید روزانه می‌رسد. اعلام مراکز رسمی برای پیشگیری از انتقال بیماری را وزارت بهداشت به عهده دارد و تولیدات پاسخگوی نیاز‌های مردم در روز‌های آینده خواهد بود، وزارت بهداشت و صمت و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) که هر سه رکن واردات اقلام بهداشتی هستند در روز‌های آینده محموله‌های وارداتی را توزیع خواهند کرد.

او در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگار جوان درباره میزان تولید و نیاز ماسک در کشور اظهار کرد: هیچ جای دنیا این جهش تولید را شاهد نیسیتم که در یک بازه یک ماهه رشد ۸ برابری شاهد باشیم. در کشور سه شرکت مانیتور ساز داریم که اوایل اپیدمی هزار مانیتور تحویل دادند و اکنون جر ۱۰ درصد کالا‌ها تولیدکنندگان نیاز ما را پاسخگو هستند.


بیشتر بخوانید: عدم اخذ وجه از بیماران مبتلا به بیماری کرونا


رئیس هیات امنای ارزی وزارت بهداشت درباره نحوه قیمت گذاری ماسک‌ها، اظهار کرد: ما به عنوان نهاد خریدارکننده، تنظیم کننده و مصوب کننده قیمت نیستیم. قیمت‌گذاری در سازمان حمایت از مصرف کننده و قسمتی هم در اداره کل تجهیزات پزشکی انجام می‌شود که تعزیرات و نظارت کننده‌های اصناف هم این قیمت‌ها را کنترل می‌کنند. البته این موضوع را قبول داریم که قیمت ماسک ‌N۹۵ دچار تغییر شده است. پیش از شروع بحران کرونا اینگونه ماسک‌ها در حوزه بهداشت و درمان کشور کاربردی نداشت و معمولا در فرایند‌های صنعتی از آن‌ها استفاده می‌شد، اما اکنون که نیاز به استفاده از این نوع ماسک احساس می‌شود، بررسی‌ها و آزمایشات دقیقی روی آن‌ها انجام می‌شود تا سلامت آن‌ها تایید شود.

او افزود: در خصوص محول‌ها سازمان غذا و دارو، هم در تولید الکل و هم محلول‌های شوینده با مدیریت وزارت صمت، به شدت تولیدات خود را افزایش دادند. بسیاری از شرکت‌های دارویی خطوط تولید خود را به سمت محلول‌های شوینده بردند.

رصد تجهیزات اهدایی کشور‌های دیگر توسط تیم سه نفره

یوسفی در پاسخ به سوالی درباره نحوه رصد تجهیزات اهدایی از کشور‌های دیگر، گفت: یک تیم سه نفره رصد از سوی وزیر بهداشت شامل مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت، مدیر کل حراست و بین الملل وزارت بهداشت تعیین شده و نحوه وارد شدن و توزیع این اقلام را رصد می‌کنند؛ این اقلام پس از ترخیص وارد انبار هلال احمر شده و شمارش می‌شوند تا زمانی که وارد انبار هلال احمر نشود میزان و تعداد اقلام مشخص نیست. به صورت کلی تعداد اقلام سرمایه‌ای محدود بوده است و بین دانشگاه‌های علوم پزشکی توزیع شده است.

بیشترین بار کرونا بر دوش بخش دولتی است

رئیس هیات امنای ارزی ادامه داد: تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تامین اقلام مصرفی و سرمایه‌ای برای دانشگاه‌های علوم پزشکی تامین شده است. هرچه هزینه شده برای تولیدکنندگان داخلی اتفاق افتاده و کمتر خرید ارزی انجام دادیم.


بیشتر بخوانید: توزیع بیش از یک هزار دستگاه ونتیلاتور در کشور


او بیان کرد: امروز در زمینه تامین تجهیزات سرمایه‌ای از طریق ارز دولتی فقط متولی بخش دولتی هستیم و در زمینه اقلام مصرفی به بخش خصوصی هم خدمات داده می‌شود. در این ایام از سهمیه‌ها برای هر مراکزی که در زمینه کرونا خدمت رسانی می‌کنند هم استفاده شده است.

یوسفی افزود: تمامی اقلام تامین و توزیع شده در اختیار بخش‌های دانشگاهی و متولی بخش دولتی بوده و یکی از دلایل این بوده که بیشترین بار کرونا بر دوش بخش دولتی بوده است. عمده مراکز خصوصی از طریق نظام پزشکی و مراجع مختلف به دنبال تجهیزات مصرفی هستند که این کار از طریق سازمان نظام پزشکی سازماندهی می‌شود.

رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت گفت: تعداد مراکز خصوصی در زمینه خدمت رسانی به بیماران کرونایی خیلی زیاد نبوده و موارد مورد نیاز مراکزی که توسط معاونت درمان اعلام شده را تامین می‌کنیم.

او افزود: هیأت امنای ارزی توانسته فضای خرید را به کنترل قیمت و تضمین بازار انجام دهد، هیچ دانشگاهی امروز پشت خط پرداخت نقدینگی نمانده و ما فشاری برای دریافت مطالباتمان از دانشگاه‌ها وارد نکرده‌ایم. پس از کرونا مطالبتمان از دانشگاه‌ها به ۵۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید، هیأت امنای صرفه‌جویی ارزی در تمام ایام سال از دانشگاه‌ها حمایت کرده است.

یوسفی در پاسخ به سوالی درباره شرکت‌های آوا پزشک که زیرمجموعه هیات امنای ارزی وزارت بهداشت است، اظهار کرد: هیات امنای صرفه جویی ارزی به عنوان نهاد عمومی غیردولتی در ابتدا که مصوبه قانونی گرفت فقط یک شرکت با عنوان آوا پزشک داشت. این شرکت کارخانه‌ای در آشتیان بود که متولی تولید سوزن و سرنگ سازی است. سپس شرکت‌های آوای ما در حوزه‌های عمرانی و آی تی و هنری افزایش پیدا کرد. بعد از آمدن دکتر نمکی دستور داده شد که شرکت‌هایی که مورد نیاز نیست به بخش خصوصی تحویل داده شود و شرکت‌های آوای عمران و آوای هنر و آوای فناوری به سمت انحلال رفتند.

او ادامه داد: در روند شیوع کرونا هم از لحاظ حقوقی روی این موضوع کار شده است. در حال حاضر شرکت آوا پزشک و آوای کارآفرین داریم. بسیاری از پرستاران از طریق آوای کارآفرین خدمت رسانی می‌کنند. آوای پردیس هم از سال گذشته به هیات امنا پیوست که این شرکت دارای شرکت‌های هلیکوپتری و هتل‌داری بود و به مرحله فروش رسیده است. هتل مربوطه به معاونت دانشجویی و صندوق دانشجویی تحویل می‌شود و هلیکوپتری هم به سازمان اورژانس کشور تحویل داده خواهد شد. کارخانه‌ها نیز یا وارد بورس شده یا وارد شراکت‌های اقتصادی خواهند شد تا به سمت شفافیت بروند.

یوسفی افزود: وزیر بهداشت و اعضای هیات امنا پیگیر این موضوع هستند و ۵۰ درصد مرحله شفاف سازی اتفاق افتاده، تلاش ما این است که در حوزه‌های حقوقی و پشتیبانی این کار را در ۶ ماه ابتدایی سال ۹۹ انجام دهیم تا این سیستم از حالت تصدی گری خارج شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار