مطالبه حقوق برای شهروندان درصورت خسارت دیدن از فضاهای شهری طبق قانون، محفوظ است.

سپیده بهرامی، کارشناس حقوق در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، با بیان این که خسارت دیدن شهروندان از فضاهای شهری مانند افتادن در چاله های غیرضروری معابر و راه ها در علم حقوق به شاخه تقصیر مربوط می شود، گفت: شهروندان درصورت مواجه شدن با چنین شرایطی می توانند با استناد به مواد یک و دو قانون مسئولیت مدنی و قاعده تسبیب و لاضرر از نهاد مربوطه مطالبه خسارات کنند.

او افزود: یکی از موارد مسئولیت‌های نهادها و سازمان ها، که صرف کردن مالیات و عوارض دریافتی از شهروندان به منظور ارائه خدمات از جمله ساخت جاده‌ها، بزرگ راه‌ها و خیابان‌ها برای شهروندان است بنابراین اگر به دلیل کمبودهای این فضاها، خسارتی به یک شهروند یا اموال او برسد، باید توسط نهاد مرتبط جبران شود.

بهرامی گفت: اگر در چنین مواردی تقصیر شهرداری و یا اداره‌های ذی ربط و هر ارگان دیگر اثبات شود، میزان صدمات و خسارات وارده توسط کارشناس تعیین می شود و دادگاه بر اساس میزان تقصیر،  برای جبران خسارت به وجود آمده رای صادر می کند.

او افزود:اگر خسارت ایجاد شده برای شهروند به دلیل استاندارد نبودن معابر داخلی شهر باشد، متشاکی شهرداری و اگر خسارت به دلیل حوادث قهری وارد شد باشد، باید از استانداری درخواست خسارت کرد.

کارشناس حقوق گفت: پس از تامین دلیل کارشناسی باید از طریق شورای حل اختلاف محل خسارت، مطالبه خسارت از مقصر را مطالبه کرد.

او افزود: حقوق شهری که موضوع آن چگونگی روابط مردم شهر، حقوق و تکالیف آنان در برابر یکدیگر و همچنین در برابر جامعه و روش احقاق و استیفای آن است را می‌توان به عنوان اصولی دانست که منشعب از حقوق اساسی کشور است.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.