طنز در لغت به معنای طعنه زدن و در اصطلاح هنری و ادبی کلامی و نوشتاری است که با استفاده از وارونه سازی، مشکلات اجتماعی و فرهنگی جوامع انسانی را به نقد می کشد

زهره فدایی، کارشناس ادبیات و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، طنز در لغت به معنای طعنه زدن و در اصطلاح هنری و ادبی، کلام و نوشتاری است که با استفاده از وارونه سازی خشم و نقیض پردازی، نابسامانی‌ها و مشکلات اجتماعی و فرهنگی جوامع انسانی را به نقد می کشد و در واقع می‌توان گفت هنری است که عدم تناسبات در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به نظر می‌رسد نشان می‌دهد به گونه‌ای که مایه خنده و نشاط می شود.

او افزود: طنز تفکر برانگیز است و ماهیتی پیچیده و چند لایه دارد و اگرچه ظاهرش فرح بخش است اما در ورای آن واقعیتی تلخ وجود دارد که هدفش آگاه کردن انسان ها است.

فدایی گفت: طنز به صورت گفتاری و به شکل نوشتاری در عرصه پهناور زبان و ادبیات فارسی از دیرباز تاکنون در آثار و اشعار شاعران و نویسندگان ما حضور و ظهور داشته است که از جمله انواع آن می توان فکاهیات، لطیفه‌ها، حکایت‌های طنز و... را نام برد.

او افزود: از چهره‌های شاخص طنزپرداز ادبیات پارسی در شعر و نثر می توان مولوی، سعدی، عبید زاکانی را در ادبیات سنتی و کلاسیک؛ دهخدا، پروین اعتصامی، ابوالقاسم حالت، کیومرث صابری فومنی متخلص به گل آقا  را در دوره مشروطه و ابوالفضل زرویی، رضا رفیع، عمران صلاحی و سید ابراهیم نبوی را در ادبیات معاصر نام برد.

فدایی در ادامه گفت:حضور قومیت ها با گونه ها و گویش های مختلف زبانی اقوام ایرانی را در البرز و حضور و ظهور شاعران و نویسندگان با استعداد و با ذوق که در این استان هستند، فضای مناسبی را برای طنز نویسی و طنز گویی در نقاط مختلف این استان مهیا شده کرده است.

او افزود: از نمونه‌های رونق طنزپردازی در این استان می توان به برپایی جشنواره‌های مختلف شعری، انجمن‌های ادبی شعر طنز، اجرای نمایش هایی با مضامین طنز، رونمایی از کتاب هایی با موضوعات مربوط به طنز اشاره کرد.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار