کارشناس مسائل بین الملل گفت: تحولات اخیر عراق سرپوشی برای ضعف‌های آمریکاست.

تحولات اخیر عراق سرپوشی بر ضعف‌های آمریکاستمحمد ساجدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اقدامات آمریکا در عراق که منجر به ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور می‌شود، گفت: آمریکایی‌ها به‌ویژه پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، وارد شاخه جدیدی از سیاست خارجی شدند.

او افزود: این موضوع با قدرت گرفتن محور مقاومت در منطقه همزمان شد که باعث کندی راه ترامپ و اهدافش شده است؛ همچنین وعده های ترامپ در بحث سیاست داخلی و خارجی مانند مذاکره با ایران و کره شمالی، انتقال پایتخت از تلآویو به قدس و ... تقریبا ناموفق بوده و در بحث داخلی هم شیوع بیماری کرونا مزید بر علت شد تا اوضاع این کشور نابسامان شود.

ساجدی ادامه داد: با توجه به اینکه انتخابات ۲۰۲۰ ایالات متحده نزدیک است، واشنگتن برای رهایی از بن بست به وجود آمده، نیازمند حادثه جدید است؛ آنچه امروز در عراق اتفاق افتاده است، سرپوشی برای ضعف‌های آمریکاست.

این کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: امروزه سیاست های ایالات متحده در منطقه غرب آسیا دچار نوعی واخوردگی به‌ویژه در کشورهای عربی شده و به همین دلیل این کشور موفقیت خاصی به دست نیاورده است.


بیشتر بخوانید: چرا طرح معامله قرن محکوم به شکست است؟


او با اشاره به انتقال سفارت واشنگتن از منطقه سبز بغداد به پایگاه نظامی عین الاسد و در پاسخ به این سوال که این اقدام برای امنیت سفارت انجام شده یا پایگاه عین الاسد، توضیح داد: مقامات آمریکایی برای جبران ضعف ترامپ در برخورد با بیماری کرونا، نیازمند یک حادثه دیگری هستند، از سوی دیگر چاه های نفت سوریه در شمال شرق این کشور قرار دارد که واشنگتن برای تصرف آن نیازمند امکانات درون پایگاه نظامی عین الاسد است.

ساجدی ادامه داد: با توجه به اینکه شاخه‌هایی از نمایندگان مجلس عراق طرفدار غرب هستند، واشنگتن از این فرصت استفاده کرده و تشنج و چند جانبه گرایی را در پارلمان این کشور به وجود آورده اند.

گفتنی است؛ پس از ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی بسیاری از مردم و گروه های عراقی خواستار خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان شدند و در همین راستا نخست وزیر وقت این کشور ناچار به استعفا شد و هنوز کابینه عراق شکل نگرفته است.

در روزهای اخیر هم ایالات متحده سفارت خود در عراق را از منطقه سبز بغداد به پایگاه نظامی عین الاسد که پیش تر مورد حمله موشک های ایران قرار گرفته بود انتقال داد؛ اکنون تحلیل گران دو نظریه در این رابطه دارند؛ نخست اینکه واشنگتن تلاش دارد سفارت خود را زیر پرچم امنیتی پایگاه نظامی ببرد و دوم، آمریکا تلاش می کند پایگاه نظامی اش را تحت حمایت دیپلماتیک سفارت در بیاورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار