به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با شیوع ویروس کرونا در کشور تامین اقلام اساسی خانوار به یکی از دغدغههای اساسی مردم تبدیل شد تا جایی که مدیران شهری و کشوری از همان ابتدا تلاش خود را بر تامین مایحتاج روزانه و اقلام اساسی خانوار معطوف کردند.
در کنار قرنطینه خانگی برخی از شهروندان، مدیران کشور نیز طرح فاصله گذاری اجتماعی را به اجرا در آوردند، اما یکی از مواردی که از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا بیش از پیش به چشم آمد مراجعه چشمگیر شهروندان به میادین اصلی میوه و تره بار برای تامین اقلام مورد نیاز خود بود، مراجعهای که گاه برای تامین اقلامی مانند سیر ، لیمو ترش ، زنجبیل و پرتقال بود که از سوی کارشناسان برای افزایش ایمنی بدن در مقابله با کرونا تجویز میشد و یا با دهان به دهان شدن برخی از شایعات مانند قرنطینه تهران و تعطیلی فروشگاهها شکل خرید شهروندان رنگ و بوی تامین جیره خوراکی چند ماه به خود میگرفت.
یکی از مواردی که همواره کارشناسان حوزه پزشکی و درمان برای قطع زنجیره کرونا به آن تاکید دارند حضور پیدا نکردن شهروندان در مراکز پر تراکم است، اما قیمت مناسب و عرضه بالای محصولات در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران موجب شد همواره در این میادین با تراکم جمعیت شهروندان مواجه شویم، تراکمی که به طور حتم نه تنها موجب قطع نشدن زنجیره شیوع کرونا نمیشود بلکه احتمال انتقال کرونا را به دیگر شهروندان بالا میبرد.
بیشتر بخوانید: قیمت روز ۲۰ محصول پر تقاضا در میادین میوه و تره بار اعلام شد
آمارها نشان میدهد از زمان شیوع کرونا، میزان فروش میادین میوه و تره بار در پایتخت به میزان ۴۶ درصد افزایش پیدا کرده است و در کنار این افزایش مراجعه شهروندان نزدیک به ۱۵ هزار نفر از کارکنان میادین میوه و تره بار غربالگری کرونا شدند.
یکی از موارد دیگر که به چالش این روزهای کرونایی پایتخت بدل شده است تامین اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش است که مدیران شهری برای تامین این اقلام برای کارکنان خود با مشکل بسیاری مواجه هستند و توان تامین ماسک و دستکش برای کارکنان بخش معاونت خدمات شهری خود را ندارند.
برخی از تصاویر منتشر شده از میادین میوه و تره بار نشان میدهد که مدیریت شهری برای جلوگیری از انتقال کرونا با نصب علایم و برچسبهایی طرح فاصله گذاری اجتماعی را اجرا کرد، اما در مقابل نیز برخی از میادین میوه و تره بار به دلیل مرکزیت بودن آن و در دسترس نبودن محلی میادین میوه و تره بار تراکم جمعیت بالایی دارد.
یکی از مواردی که پیشتر شهرداری تهران آن را اجرا کرد و مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفت، احداث میادین میوه و تره بار کوچک مقیاس در سطح ۳۵۲ محله پایتخت بود که شهرداری تهران با جایگذاری تعدادی کانکس به عرضه اقلام مورد نیاز شهروندان در سطح محلات اقدام میکرد.
اما رفته رفته این سرویس دهی شهرداری تهران از معابر و میادین محله های پایتخت برچیده شد و علت این اقدام نیز از سوی پلیس افزایش ترافیک اعلام شد.
حال در روزهای کرونایی پایتخت جای خالی تره بارهای کوچک مقیاس در ۳۵۲ محله پایتخت بیش از پیش احساس میشود و اگر تعامل پلیس با شهرداری تهران در این زمینه بیشتر شود حجم بسیاری از مراجعات شهروندان به میادین اصلی میوه و تره بار کاهش پیدا میکند.
انتهای پیام/