سازمان عفو بین الملل فرماندهان نظامی امریکا را به عدم شفافیت درباره عملیات خود متهم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دویچه له، سازمان عفو بین الملل روز چهارشنبه اعلام کرد در حملات هوایی آمریکا در سومالی فقط در فوریه، دو غیرنظامی کشته شدند. این سازمان، فرماندهان نظامی امریکا را به عدم شفافیت درباره عملیات خود متهم کرد.

عفو بین الملل اعلام کرد حمله دوم فوریه آمریکا، به خانواده‌ای بود که در حال خوردن غذا بودند، در این حمله یک پسر ۱۸ ساله کشته شد و دو خواهر وی زخمی شدند. در حمله دیگری در ۲۴ فوریه، پدر ۵۳ ساله ۸ فرزند، کشته شد. ارتش آمریکا بعد از این دو حمله هوایی اعلام کرد جنگجویان گروه الشباب را کشته است؛ افرادی که برای براندازی دولت سومالی و ایجاد جامعه‌ای مبتنی بر تفسیر متعصبانه جنگند.

با این حال عفو بین الملل اعلام کرد فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا در ارتباط با وانمود کردن قربانیان غیرنظامی به جای تروریست، گناهکار است.

عبدالله حسن، پژوهشگر عفو بین الملل در سومالی در بیانیه‌ای اعلام کرد این فرماندهی باید درباره نحوه تحقیقاتش در خصوص اتهامات مرگ غیرنظامیان، بیشتر شفاف سازی کند.

حسن افزود: به نظر می‌رسد آن‌ها کشتار غیرنظامیان را انکار کرده اند. ارتش آمریکا نباید اجازه دهد قربانیان غیرنظامی اش به عنوان تروریست نشان داده شود و خانواده‌های داغدار را به حال خود رها کند.

عفو بین الملل در گزارش سال گذشته خود نیز به کشته شدن ۱۴ غیرنظامی در پنج حمله هوایی در سومالی در دوسال گذشته اشاره کرد. اگر چه امریکا دو سال پیش تنها به یک مورد کشته شدن غیرنظامیان در یک حمله اذعان کرد.

دیپروس موچنا مدیر عفو بین الملل در جنوب و شرق آفریقا اعلام کرد:" مدارک درحال گردآوری است و انزجار آور است. نه فقط به این دلیل که فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا در ماموریت خود برای شفاف سازی درباره تلفات غیرنظامیان در سومالی ناکام بوده بلکه به نظر نمی‌رسد آن‌ها به سرنوشت خانواده‌های متعددی که به طور کامل از هم پاشیده شده اند، هیچ اهمیتی نمی‌دهند. "

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار