کارشناس نظارت بر موادغذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : در طول اپیدمی کرونا، باید به یک رژیم غذایی معقول و منطقی پایبند باشیم و دستگاه ایمنی بدن خود را از طریق تغذیه متعادل بهبود بخشیم.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه لاله مظفری کارشناس نظارت بر موادغذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : برای یک رژیم غذایی مناسب، باید روزانه ۲۵۰ تا ۴۰۰ گرم غلات (شامل برنج، گندم، ذرت، جو) و سیب‌زمینی مصرف شود.

او گفت : روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم غذا‌های پروتئینی با کیفیت بالا (شامل گوشت بدون چربی، ماهی، میگو، تخم مرغ، شیر، لوبیا و فراورده‌های آن‌ها) باید مصرف کرد.

او با تاکید بر اینکه از لبنیات بخصوص از انواع پروبیوتیک آن غافل نشوید، گفت: روزانه بیش از پنج نوع سبزیجات و میوه‌های تازه، ترجیحاً بیش از ۵۰۰ گرم میل کنید؛ صیفی‌جات و میوه‌جات رسیده مانند اسفناج، کرفس، کلم بنفش، هویج، گوجه فرنگی، پرتقال، نارنگی، سیب، کیوی و ... را انتخاب کنید.

او با تاکید بر اینکه باید همه روزه انواع جوانه‌ها را در رژیم غذایی خود مصرف کنید، افزود: مصرف مکمل روی در دوز پایین مفید است، روی در حبوبات، آجیل خام، سبوس و جو فراوان است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه چای سبز، زعفران و زردچوبه بسیار مفیدند، افزود: مصرف چربی‌های با کیفیت بالا، از جمله روغن‌های گیاهی سرشار از اسید‌های چرب n-۹ برای پخت و پز و دانه‌های روغنی مغذی مانند بادام زمینی و گردو را قدری افزایش دهید. کل انرژی تأمین شده توسط چربی باید به ۲۵ تا ۳۰% از کل رژیم غذایی برسد.

مظفری با تاکید بر اینکه آب کافی بنوشید، روزانه ۱/۵ تا ۲ لیتر در چند نوبت و مقادیر اندک نورد نیاز است، گفت: قبل یا بعد از غذا آب جوشیدۀ گرم، چای کم‌رنگ، سوپ سبزیجات، سوپ ماهی، سوپ مرغ و ... نوش جان کنید.

او یاداوری ورد حیوانات وحشی را لمس نکنید و نخورید.

او گفت: برچسب‌های مواد غذایی را بخوانید و غذا‌ها را به طور منطقی انتخاب کنید. غذای خام و پخته شده را از هم جدا کنید و اطمینان حاصل کنید که گوشت کاملاً پخته شده است.

او گفت: اعضای خانواده باید از بشقاب‌های جداگانه غذا بخورند و از مصرف سیگار یا الکل جداً بپرهیزید.

مظفری افزود: غذا‌هایی مانند سبزیجات تازه، میوه و آجیل سرشار از ویتامین‌های B، C و E هستند که به عنوان آنتی‌اکسیدان و تنظیم کنندۀ ایمنی اثرات قوی دارند، باید به عنوان مکمل مصرف شوند. سایر مکمل‌های غذایی را نیز می‌توان در مقادیر مناسب اضافه کرد.

او با بیان اینکه لوبیا و فراورده‌های لوبیا، زرشک و سایر مواد غذایی حاوی فلاوونوئیدها، بتائین و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، گفت: گوشت بدون چربی سرشار از پروتئین است و همۀ این‌ها به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند.

او افزود: کسانی که اشتهایشان را از دست داده‌اند و به قدر کافی مواد غذایی مصرف نمی‌کنند، باید به مصرف ویتامین‌های B، C، A، D و سایر مواد مغذی بیشتر توجه کنند.

او گفت: در خوردن هیچ چیز زیاده‌روی نکنید. کل کالری دریافتی را کنترل کرده تعادل انرژی را حفظ کنید .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.