در روز‌های قرنطینه خانگی به صورت مجازی از مسجد جامع عتیق قزوین بازدید کنید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، با توجه به شیوع ویروس کرونا و به منظور پیشگیری از ابتلای مراجعه کنندگان به این ویروس امکان  بازدید حضوری از مسجد جامع عتیق قزوین وجود ندارد، اما علاقه‌مندان به بازدید از این بنای تاریخی می‌توانند با مراجعه به سایت میراث فرهنگی به آدرس www.qchto.ir به صورت مجازی از آن بازدید کنند.

بازدید مجازى از مسجد جامع عتیق قزوین

این مسجد یکی از کهن‌ترین و کم نظیرترین مساجد ایران به شمار می‌رود که شیوه‌های معماری و هنر ادوار مختلف را می‌توان در آن به تماشا نشست.

مقصوره کهن یا طاق هارونی قدیمی‌ترین بخش از بنای جامع عتیق قزوین است که به دهلیز ورودی شرقی آن متصّل بوده و توسط هارون الرشید در سال ۱۹۲ هجری قمری بنا شده است. می‌گویند شالوده مسجد را بربنیان آتشکده‌ای نهاده اند، در چهار جهت حیاط آن که افزون بر چهار هزار متر مربع است چهار ایوان رفیع قراردارد که دردو سوی هر یک رواقی طولانی ساخته اند.

بازدید مجازى از مسجد جامع عتیق قزوین

گنبد آجری دوپوش و شبستان جنوبی مسجد به وسیله امیر خمارتاش عمادی در سال‌های ۵۰۰ تا ۵۰۹ هجری بنا شده و دارای پنج کتیبه نفیس گچبری شده به خطوط ثلث، نسخ و کوفی است که از شاهکار‌های هنر ایرانی محسوب می‌شود و علیرغم حمله خانمانسوز مغول و وارد شدن آسیب‌های جدی به جامع عتیق قزوین همچنان استوار و پرشکوه باقی مانده است.

بازدید مجازى از مسجد جامع عتیق قزوین

در روزگار شاه طهماسب ایوان شمالی و مناره‌های کاشی کاری شده نفیس مسجد ساخته شده و ایوان جنوبی در زمان شاه عباس دوم به مدخل مقصوره خمارتاشی ملحق، ایوان غربی نیز به دستور شاه سلیمان صفوی بناگشته است.

از ویژگی‌های ممتاز این مسجد علاوه بر داشتن هشت شبستان بزرگ در چهار طرف حیاط، یک شبستان زیرزمینی در ضلع جنوب غربی مسجد است که بنای آن توسط سعدالسلطنه در روزگار قاجار پایان یافته است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.