در این گزارش سفر‌های وزیر امور خارجه کشورمان در بهمن ۱۳۹۸ را خواهید خواند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، همانگونه که پیش تر گفته شد به دلیل شیوع ویروس کرونا، نشست های بین المللی به تدریج لغو و به تبع آن سفرهای خارجی رئیس دستگاه دیپلماسی کشور هم کم شد. در بهمن ماه گذشته ظریف به آلمان رفته و در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کرد که در این گزارش نگاهی به آن خواهیم انداخت.

به گفته اکثر کارشناسان دور آخر کنفرانس امنیتی شکاف میان اروپا و آمریکا را بیش از پیش نمایان کرد که در این گزارش نگاهی گذرا به آن خواهیم انداخت.

در کنفرانس امنیتی مونیخ چه گذشت؟

کنفرانس امنیتی مونیخ که هر ساله در شهر مونیخ آلمان برگزار می شود، با دیدارهای متعدد وزرای امور خارجه کشورها همراه است و دی ماه گذشته هم این نشست برگزار شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در این نشست ظریف دیدارهای متعددی داشت که عمدتا مربوط به رایزنی های دو جانبه مربوط بود؛ او همچنین در حاشیه این نشست با شبکه ان بی سی نیوز هم گفت و گو کرد.

او در بخشی از مصاحبه خود با ان‌بی‌سی‌نیوز گفت: پمپئو وزیر خارجه آمریکا بعد از ترور سردار سلیمانی، نامه شدیدا نامناسب و حاوی تهدید به ایران نوشت.

ظریف همچنین با اشاره به سقوط هواپیمای اوکراینی در خاک ایران تصریح کرد: ایران نمی‌تواند اطلاعات جعبه سیاه هواپیما را استخراج کند، اما جعبه سیاه را نیز به هیچ دولت خارجی تحویل نخواهد داد. ما پیش از هر کسی می‌خواهیم بدانیم چه چیزی داخل جبه سیاه است، تا بفهمیم وقاعا چه اتفاقی رخ داده، فعلا که جعبه سیاه همینطوری آنجاست.

از سوی دیگر نشریه دویچه وله آلمان با اشاره به نتایج این دور از کنفرانس امنیتی مونیخ نوشت: «اکنون شکاف‌های عمیق در روابط بین دو سوی آتلانتیک بیش از پیش آشکار شد.»؛ البته در این کنفرانس بین‌المللی هیئت بزرگ آمریکایی البته تمام تلاش خود را برای بستن شکاف‌های دو سوی آتلانتیک که در دوران حکومت دونالد ترامپ بسیار عمیق شده بود انجام داد.

اما با تمام تلاش های صورت گرفته مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده در واکنش به سخنان رئیس جمهور آلمان در مراسم افتتاحیه این مراسم اظهار کرد که «سخنان رئیس جمهور آلمان در پنجاهمین دور کنفرانس امنیتی مونیخ نشان می‌دهد که اروپا یا حداقل برلین و حتی بیشتر پاریس، بیش از هر زمان دیگری از واشنگتن دور هستند.»

کنفرانس امنیتی مونیخ و شکاف در دو سوی آتلانتیک

سقوط هواپیما اوکراین از محورهای گفت و گو

از موضوعات مهمی که سال گذشته کشورهای زیادی را در شوک فرو برد، سقوط هواپیمای اوکراینی از مبدا تهران به مقصد کیف بود که مدت های طولانی صدر اخبار قرار گرفت؛ یکی از مسائلی که باعث شد این حادثه ابعاد بین المللی پیدا کند، حضور افراد با ملیت های مختاف در این پرواز بود.

در همین راستا محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ در جلسه وزرای خارجه کشور‌های مرتبط با سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی شرکت کرد.

وزیر امور خارجه در این نشست ضمن تبادل نظر درباره چگونگی پیگیری ابعاد حقوقی و فنی موضوع،  بر مسولیت پذیری ایران در این زمینه و همچنین لزوم پرهیز از سیاسی شدن مساله تاکید کرد و همچنین ظریف در این نشست آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با اوکراین به منظور انجام تحقیقات و حل و فصل حقوقی مساله را مجددا اعلام کرد.

دیگر بازگشتی به دوران دوستی تنگاتنگ بین دو سوی آتلانتیک وجود نخواهد داشت

همچنین دویچه وله در ادامه گزارش خود درباره این نشست، تاکید کرد: «یک چیز مسلم است و آن این است که دیگر بازگشتی به دوران دوستی تنگاتنگ بین دو سوی آتلانتیک وجود نخواهد داشت. اروپاییان حداقل از نظر کلامی از این خواب بیدار شده‌اند. صحبت از قدرت سیاسی راهبردی و مستقل اروپایی زیاد است.»

در ادامه این مطلب آمده است: با توجه به مناسبات دو سوی آتلانتیک سه موضع گیری قابل توجه است، نخست چشم انداز فرانسه درباره استقلال اروپا، دوم موضع غالب به ویژه در اروپای شرقی مبنی بر اینکه باید به صورت تنگاتنگ ارتباطات با واشنگتن وجود داشته باشد و سوم هم موضع مردد حاکم در آلمان که بین این قطب‌ها سرگردان است. با این حال می‌توان با قطعیت این مسئله را پیش بینی کرد که اگر دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر سال آینده بار دیگر رئیس جمهور منتحب آمریکا شود، موضع فرانسه با استقبال گسترده‌ای حتی از طرف برلین مواجه خواهد شد.

کنفرانس امنیتی مونیخ و شکاف در دو سوی آتلانتیک

شاید سخنرانی رئیس جمهور فرانسه در کنفرانس امنیتی مونیخ نقطه اوج این اجلاس بین‌المللی بود. ماکرون پویایی غیرقابل باوری را در بحث‌های اروپایی ایجاد کرد. وی برای استقلال اروپا می‌جنگد. ماکرون خواستار یک سیاست دفاعی و خارجی مشترک است و اگر نتواند در این راستا با همه ۲۷ عضو اتحادیه اروپا هماهنگ شود، علاقمند است تنها با آن‌هایی همراه شود که مانند پاریس به دنبال یک اروپای شایسته عمل هستند.

ماکرون این طور نتیجه گیری می‌کند که تنها جاه طلبی در دنیا کافی نیست و مهارت هم لازم است. البته آلمان واکنش مثبتی به این مواضع فرانسه نشان داده و اینکه آیا این واکنش‌ها به عمل بدل خواهد شد را باید دید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار