ملازهی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

مذاکره آمریکا با طالبان سرپوشی بر شکست واشنگتن

کارشناس مسائل افغانستان گفت: مذاکره آمریکا با طالبان به دنبال شکست سیاست های واشنگتن انجام شد.

اینکه آمریکایی‌ها با طالبان کنار آمدند یعنی به اهداف خود دست نیافته‌اند/ طالبان با دولت فعلی افغانستام وارد مذاکره نمی شودمحمد ملازهی کارشناس مسائل افغانستان در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات مقامات واشنگتن مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و توانایی نیروی نظامی این کشور در برقراری امنیت گفت: نه تنها نیرو‌های افغانستانی بلکه آمریکایی‌ها هم توانایی برقراری امنیت کامل در افغنستان را ندارند.

 

 او افزود: در حقیقت معنای کنار آمدن آمریکایی‌ها با طالبان این است که نتوانستند آنها موفق نشدند به اهدافی که در سال ۲۰۰۱ برای خود طراحی کرده بودند دست پیدا کنند؛ البته دولت افغانستان هم ضعیف‌تر از آن است که بتواند در برابر طالبان مقاومت کند.

 

ملازهی با اشاره به اهداف واشنگتن در ایالات متحده اظهار کرد: آمریکایی‌ها بیشتر به دنبال این هستند که شرایطی به وجود آید تا طالبان و‌ دولت مرکزی به یک تفاهم برسند و آتش بس برقرار شود، از نظر آنها در چنین شرایطی افغانستان از شرایط فعلی خارج می شود. بنابراین اگر قرار بر ادامه جنگ باشد، طالبان در موضع کاملا برتر قرار دارد.

 

این کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به قدرت طالبان در افغانستان، اضافه کرد: در حال حاضر حدود نیمی از کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تسلط طالبان است، اما در کل اگر حساب بکنیم ارتش ملی و پلیس ملی افغانستان در سطح عالی نه آموزش دیده اند و نه امکانات کافی در برابر طالبانی دارند؛ حقیقت این است که اگر راه حل سیاسی پیدا نشود طالبان در موضع برتر قرار می‌گیرد و حتی ممکن است اگر آمریکایی‌ها پشت پرده توافقی نکرده باشند در آن صورت این دولت و این ساختار توان مقاومت دربرابر طالبان را نخواهد داشت.

 

ملازهی درباره امکان صلح میان طالبان و‌ دولت افغانستان بیان کرد: طالبان حاضر به مذاکره با این دولت نیست و اصلا این دولت را به رسمیت نمی شناسد؛ طالبان نه عبدالله، نه اشرف غنی، نه انتخاباتی که منشا اختلاف این دو شد و نه تیم انتخاباتی را به رسمیت نمی شناسند. البته باید گفت  اختلاف حاکمیت در کابل یقینا طالبان را مصمم‌تر خواهد کرد.

 

این کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: قطعی نمی‌توان گفت که طالبان با این دولت وارد مذاکره خواهد شد البته اگر تغییراتی به وجود آید و دولتی موقت شکل بگیرد، شاید در آن صورت میان طالبان و‌دولت موقت مذاکره‌ای صورت بپذیرد، ولی برداشت من این است با این دولت لااقل در کوتاه مدت وارد رایزنی نخواهند شد.

 

او درباره جابجایی نیرو‌های آمریکایی در منطقه گفت: آمریکا بخش مهمی از نیرو‌های خود را از منطقه خارج خواهد کرد، چون موضوع فقط به افغانستان محدود نیست و مسائل داخلی آمریکا هم مطرح است؛ زیرا ترامپ در سال انتخابات به سر می‌برد و  می‌خواهد از این موضوعی که در افغانستان پیش آمده بهره برداری تبلیغاتی در انتخابات بکند.

 

ملازهی در پایان تاکیدکرد: بنابراین نیروهای واشنگتن را به آمریکا بر می‌گرداند؛ البته شاید تعدادی از آن هارا در پایگاه‌های خود در منطقه جابجا کند، ولی در کل بنظر می رسد به استثنا دو پایگاه، بقیه پایگاه‌ها را تخلیه خواهد کرد.

 

او ادامه داد: هشت هزار نیرو آمریکایی در افغانستان باقی که دیگر ماموریت دخالت مستقیم در جنگ را ندارند و بیشتر مسئولیت آموزش پلیس های افغانستان را بر عهده دارند. در حقیقت حضور آنها  مستشاری خواهد بود؛ چرا که آمریکا هزینه جنگ را داده و بعلاوه تلفات جانی و زیان مالی شدیدی متحمل شده است؛ بنابراین نیرو‌های اصلی خود را خارج کرده ک یکی دو پایگاه را حفظ می‌کند و نیرو‌های مانده نیز از حالت جنگی به حالت مستشاری تغییر ماموریت خواهند داد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار