در این گزارش سفر‌های وزیر امور خارجه کشورمان در آذر ماه ۱۳۹۸ را خواهید خواند.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ آنچه در روزهای پیش خوانده شد، سفرهای ظریف در مهر و آبان ۱۳۹۸ بود که نسبت به سفرهای او در شش ماه اول و فصول گرم سال از نظر کمی، کمتر بود؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که به لحاظ اهمیت سیاسی، هم طراز دیگر سفرهای او بود.

در این گزارش نگاهی به تنها سفر رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خواهیم انداخت. 

سفر به سلطان نشین عمان

در سال گذشته وزیر امور خارجه عمان سفرهای متعددی به تهران انجام داد و متعاقبا دیدارهای متعددی با ظریف، همتای ایرانی خود داشت؛ بنابراین آذرماه ۱۳۹۸  نخستین دیدار ظریف و یوسف بن علوی نبود و آنها چندی پیش در تهران هم با یکدیگر دیدار کرده بودند.

به هر حال سفر وزیر امور خارجه کسورمان به مسقط هم مانند همیشه دیدار و گفت و گویی هایی را در بر داشت که در ادامه به هر دو مورد اشاره خواهد شد؛ ظریف در بدو ورود خود به پایتخت عمان با یوسف بن علوی وزیر امور خارجه این کشور دیدار و دور نخست گفت و گو ها را آغاز کرد؛ پس از آن با جمعی از  ایرانیان و فعالان اقتصادی مقیم عمان نیز دیدار و تبادل نظر کردند.

رایزنی‌های ظریف در مسقط

البته در این سفر تنها روابط میان ایران و عمان نبود که مورد گفت وگو قرار گرفت و ظریف در دیدار با محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله یمن درباره آخرین تحولات سیاسی و میدانی در یمن گفت وگو و تبادل نظر کردند.

علاوه بر علوی، ظریف با سرلشکر النعمانی وزیر دفتر سلطان قابوس و فهد بن محمود معاون پادشاه عمان دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه ای و بین المللی، توسعه و تعمیق روابط دوستانه و برادرانه ایران و عمان گفت وگو و تبادل نظر کرند.

رایزنی‌های ظریف در مسقط

ظریف در پایان سفر خود در پیمامی توییتری نوشت: «دیروز و امروز به مسقط سفر کردم تا طبق سنت همیشگی، با مقامات عالی عمان مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را مورد بررسی و رایزنی قرار دهیم. ایران و عمان همواره همسایگان بسیار صمیمی بوده اند. ما همواره در کنار عمان خواهیم بود.

#دولهراسخهشعب_قوی»

اهمیت روابط ایران- عمان

به گفته بسیاری از کارشناسان نه تنها عمان، بلکه سفر به کشورهای خلیج فارس در ضریب منطقه ای اش مفید است؛ از سوی دیگر این کشورها می توانند در بعد اقتصادی نیز به ایران کمک کنند.

جدای از این مطالب هم هر چه روابط کشورهای منطقه ای با یکدیگر بهتر باشد، امنیت اقتصادی، سیاسی و نظامی منطقه بیشتر تضمین می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار