ضرورت الگوی کشت بهاری در چهارمحال و بختیاری

اجرای الگوی کشت بهاری کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری ضروری است.

ضرورت الگوی کشت بهاری در چهارمحال و بختیاریبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، غلامرضا ذاکری مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به کاهش بارش در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته، تغییر الگوی کشت بهاری به منظور مدیریت مصرف آب کشاورزی، یک ضرورت غیرقابل انکار است.

او اظهار داشت: کشت ذرت غلوفه‌ای کم‌آب‌بَر، چغندر نشایی، بذر سیب‌زمینی اصلاح شده کم‌آب‌بَر و حذف صیفی‌جات در محیط رو باز باید لحاظ شود.

ذاکری، وسعت اراضی باغی و زراعی مجهز به سیستم آبیاری نوین این استان را ۶۴ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: این میزان معادل ۵۵ درصد اراضی کشاورزی استان را شامل می‌شود.

او، میانگین اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح کشور را ۲۵ درصد اعلام و اضافه کرد: اجرای این طرح در دولت دوازدهم و توسعه آن، باعث افزایش ۵۷ درصدی میزان تولید محصولات باغی و زراعی شده است.

ذاکری، با اشاره به پدیده خشکسالی و کاهش بارش‌ها در این استان طی یک دهه گذشته بر لزوم توسعه سیستم آبیاری نوین در باغات و اراضی این استان تأکید کرد.

او ادامه داد: با بررسی انجام شده ۶۵ درصد از اراضی آبی این استان از سفره‌های زیرزمینی در قالب سه هزار و ۶۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تامین و ۳۵ درصد مابقی نیز از قنوات، چشمه‌ها و دیگر منابع آب‌های سطحی آبیاری می‌شود.

ذاکری، از وجود ۸۰۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری افزون بر ۱۶ میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی و احیای قنوات دارای اولویت اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.