مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی در یادداشتی، راههای تحقق شعار سال فرموده مقام معظم رهبری در رسانه ها را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن نصرپور مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی  در این یادداشت آورده است: 

رسانه ملی باید مفهوم اقتصاد مقاومتی و جهش تولید را به گفتمان غالب جامعه تبدیل کرده و با اطلاع رسانی، تبیین و استمرار در تبلیغ آن را نهادینه نماید.

- برای گفتمان سازی، برجسته سازی برخی از مفاهیم تولید و تعیین غیریت گفتمان (حوزه‌هایی که نقطه مقابل گفتمان مذکور قرار دارند و تعیین مرز‌های آن) ضروری است. برای این هدف لازم است از شخصیت‌های موثر دانشگاهی و نخبگان برجسته علمی استفاده شود.

- همچنین اصحاب رسانه در این راه باید جامعه هدف خودرا در تبیین، تغییر نگرش و رفتار به سه گروه: مردم، واحد‌های تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی و مسئولان دستگاه‌های اجرائی تقسیم کرده و متناسب با هرگروه برنامه‌های خود را تنظیم نماید و مفهوم جهش تولید و اقتصاد مقاومتی را برای عموم جامعه تبیین کرده و منویات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد کشور و تولید را تشریح نماید.

شعار امسال (جهش تولید) بر قله کوهی قرار گرفته است که پایه آن را شعار‌های سال‌های قبل تشکیل می‌دهند از این رو کمک به تحقق شعار‌های سال‌های قبل می‌تواند نقش بسیار مهمی در تحقق شعار امسال داشته باشد بنابر این صدا و سیما و سایر رسانه‌ها باید به طور جدی پیگیر جنبه‌های مختلف این امر در میان مسئولان اجرائی باشد.

نشان دادن دستاورد‌های مربوط به تحقق شعار‌های سال‌های قبل می‌تواند نقش بارزی در امید وار کردن مردم داشته باشد.

 اهداف عمده فعالیت رسانه‌ای با رویکرد جهش تولید:

۱. بیان کارآمدی و اهتمام و ایجاد اعتماد نسبت به سیاست‌ها و اهداف نظام جمهوری اسلامی در حوزه تولید و اقتصاد

۲. معرفی و برجسته سازی توانمندی و ظرفیت‌های داخلی در جهت حرکت و جهش تولید

۳. جامعه پذیری و نهادینه سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اشتغال و جهش تولید

۴. آسیب شناسی در جهت اصلاح و بهینه سازی فرآیند چرخه تولید، کسب و کار، اشتغال و سایر حوزه‌های کلان اقتصاد از جمله حوزه بانکی، واردات و صادرات و ...

۵. فرهنگ سازی برای اصلاح الگو و فرهنگ مصرف و کار و تولید داخلی

۶. ارتقا همراهی، حضور و مشارکت حداکثری مردمی در این مسیر و تقویت این نقش مهم مردمی

محور‌ها و موضوعات عملیاتی رسانه (جهش تولید):

۱) بیان و بهره برداری مستمر و موثر از پیام‌ها و مصادیق بیانات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و مقامات عالی کشور، و مراجع و بزرگان و شخصیت‌های مرجع و صاحب نظران جامعه در اهمیت موضوع اقتصاد مقاومتی، حمایت و جهش تولید و نتایج آن

۲) آسیب شناسی و ارائه تصویر شایسته و الگو‌های مناسب و قابل پذیرش جامعه از سبک زندگی ایرانی و اسلامی با رویکرد حمایت از تولید داخلی و مصرف کالای ایرانی و از طرفی تقبیح مصرف کالای خارجی (بویژه کالا‌هایی که مشابه داخلی دارند)

۳) انعکاس و بیان آسیب‌ها و آثار مخرب قاچاق کالا و خرید و مصرف کالا‌های خارجی قاچاق بر حوزه تولید و اشتغال کشور

۴) ارتقا شور و نشاط اجتماعی و ایجاد و تقویت امید به آینده در جامعه

۵) آگاهی بخشی و بیان آثار و نتایج مخرب قاچاق کالای خارجی بر روند تولید داخلی

۶) ضرورت پرهیز از وابستگی به بیگانگان در حوزه اقتصاد و تولید و اهمیت دوری از اقتصاد مبتنی بر فروش نفت، و بیان ارتباط این موضوع با استقلال، عزت و اقتدار ملی

۷) بیان مصادیق و نتایج ارزنده از داشتن تعهد و همکاری و مشارکت موثر مردمی در رونق و جهش تولید بر زندگی و خانواده و جامعه (به عنوان نمونه کاهش آسیب‌های اجتماعی)

۸) جریان سازی مستمر و ترویج شعار و فرهنگ "ما می‌توانیم " در جهش تولید و توسعه

۹) با پرهیز از سیاهنمایی، آسیب شناسی با هدف تسهیل امور در بخش‌های کلان اقتصادی از جمله حوزه بانکی، تسهیلات، راه اندازی کسب و کار، مجوز‌های تولید، مالیات، حمایت از کارآفرینی و ...

۱۰) پوشش و حمایت رسانه از بخش خصوصی، مشاغل کوچک، مشاغل خانگی و روستایی

۱۱) حمایت حداکثری رسانه در تبلیغ و معرفی تولیدات باکیفیت داخلی، کارآفرینان و صاحبان مشاغل کوچک و متوسط و دلسوزان و فعالان مرتبط با رشد و جهش تولید

۱۲) معرفی کارآفرینان برتر در حوزه تولید و اشتغال بویژه در مشاغل کوچک و متوسط

۱۳) نقش مجموعه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در توسعه کشور و جهش در تولید بسیار مهم می‌باشد، معرفی و برجسته سازی این نقش و انعکاس آثار و نتایج فعالیت این شرکت‌ها در جهش تولید باید مورد توجه جدی رسانه باشد.

۱۴) فرهنگ سازی و نهادینه سازی مفاهیم و مولفه‌های ارزنده فرهنگی موثر در توسعه جامعه و کشور از جمله در حوزه تولید و اقتصاد، بویژه جهت مخاطبان کودک ونوجوان

۱۵) تحقیق و پژوهش در تولیدات رسانه مهم بوده و بر عمق بخشی به حوزه فرهنگ سازی و افزایش اثربخشی به تولیدات و پیام موثر است، که باید در رسانه به آن توجه ویژه گردد.

۱۶) در رسانه علاوه بر تولیدات مرتبط با موضوع جهش تولید، در سایر تولیدات متنوع رسانه، حتی الامکان تعریف موضوعات فرعی مرتبط با رونق و جهش تولید تاکید گردد.

۱۷) ارتقا و تقویت نویسندگی برنامه‌ها با رویکرد توجه و تولید پیام مرتبط با جهش تولید و مسائل مرتبط با آن، مورد توجه باشد.

۱۸) پیگیری و انعکاس خدمات و نتایج اقدامات مسئولان و دست اندرکاران در حوزه رونق و جهش تولید و اشتغال و پاسخگویی مسئولان از طریق رسانه بسیار مهم می‌باشد.


محسن نصرپور
مدیرکل صداو سیمای خراسان رضوی
 
 
انتهای پیام//ه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.