مهرعلیان گفت: مصرف محلول‌های ضدعفونی کننده در بیمارستان‌ها ۳ تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، غلامحسین مهرعلیان مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در نشست خبری راه اندازی ستاد هدایت و راهبری سازمان غذا و دارو در بحران کرونا، اظهار کرد: در حوزه دارو‌های حمایتی کرونا نظیر سُرم‌ها تا ۳ برابر و مسکن‌ها تا ۲ برابر افزایش مصرف داشته ایم و متناسب با پروتکل کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا برنامه ریزی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا متناسب با آخرین پروتکل‌ها دارو‌های مورد نیاز کشور را تامین کنیم و پاسخگوی نیاز کشور در حوزه دارو‌های بیماران کرونای و رفع نگرانی کادر باشیم.

مهرعلیان در پاسخ به سوال به باشگاه خبرنگاران جوان درباره میزان تولید الکل و توزیع آن در کشور اظهار کرد: در سه بخش الکل تولیدی کشور را توزیع می‌کنیم و متناسب با آن محصول لازم در اختیار جامعه درمانی قرار می‌دهیم، روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار لیتر الکل برای تولید محلول‌های ضدعفونی مصرفی در بیمارستان ها، حدود ۱۰۰ هزار لیتر الکل در اختیار شرکت‌های تولید کننده محلول‌های ضدعفونی کننده و ژل‌ها برای توزیع در داروخانه‌ها و ۳۰ هزار لیتر الکل در اختیار شرکت‌های داروسازی برای تولید دارو قرار می‌گیرد.

روزانه ۴۰۰ هزار لیتر الکل در کشور تولید می‌شود

او با بیان اینکه روزانه حدود ۴۰۰ هزار لیتر الکل در کشور تولید می‌شود، بیان کرد: از این رقم ۲۵۰ هزار لیتر الکل در کشور تولید و ۱۵۰ هزار لیتر ذخیره استراتژیک است. برای تنظیم بازار الکل رویکرد واردات را جدی گرفتیم و حدود ۲۰ متقاضی واردات در هفته اخیر داشتیم. بدون هیچ محدودیت با واردات الکل با ارز نیمایی موافقت می‌کنیم.

مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ادامه داد: کشفیات الکل بسیار کم بوده و قاچاق فرآورده اندک است. کشفیات قانونی ما از محلول‌های ضدعفونی و الکل بسیار اندک بود؛ چرا که بسیاری از این کشفیات در مکان‌های زیرزمینی تولید شده بوده و قابل استفاده نبوده است. آن میزان قابل استفاده هم تنها به اندازه توزیع در چند داروخانه بوده است.

مدیر کل اداره داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه مصرف محلول‌های ضدعفونی کننده در بیمارستان‌ها ۳ تا ۵ برابر افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: نیاز بیمارستان‌ها به محلول‌های ضدعفونی را ۱۰۰ درصد پوشش داده ایم و یک هزار و ۲۰۰ بیمارستانی که در مدار ارائه خدمت به بیماران کرونا هستند، هیچ کدام کمبودی در مواد ضد عفونی کننده ندارند و دپوی خوبی در بیمارستان‌ها، انبار‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و شرکت‌های تولید کننده داریم. شبکه تولید و توزیع محلول‌های ضدعفونی و الکل را به بیمارستان‌ها متصل کرده‌ایم.

مهرعلیان ادامه داد: در سال جدید توزیع محلول‌های ضدعفونی در داروخانه‌ها افزایش خواهد داشت؛ چرا که شرکت‌های تولید مواد شوینده با ظرفیت ۱۵۰ هزار لیتر محلول ضد عفونی وارد چرخه تولید شدند و پس از پایان نوروز شاهد توزیع بیشتر محلول‌های ضدعفونی در داروخانه‌ها خواهیم بود.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ شرکت پخش دارویی توزیع محلول‌ها و ژل‌های ضدعفونی را بر عهده دارند، اظهار کرد: آماده ایم تا تعداد شرکت‌های پخش توزیع الکل و ژل‌ها و محلول‌های ضدعفونی را افزایش دهیم ما افزون بر این به کمک سامانه الکترونیکی می‌توانیم میزان تولید توزیع و مصرف الکل را رصد و پایش کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.