رای الیوم در تحلیلی ضمن بررسی اقدامات صورت گرفته در عربستان برای مهار کرونا به موضوع سخنرانی کوتاه پادشاه این کشور در روز پنجشنبه نیز اشاره کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رای الیوم در تحلیلی به قلم خالد الجیوسی نوشت: مقامات عربستان هنوز به اقدامات جدی مانند ممنوعیت رفت و آمد و درخواست کمک از ارتش برای مقابله با ویروس کرونا متوسل نشده‌اند، اما مراحل آمادگی تدریجی را از طریق اتخاذ تدابیر پیشگیرانه مانند ممنوعیت ورود عمره‌گزاران از دیگر کشور‌ها به عربستان و اقامه نماز در صحن‌های مسجدالحرام و مسجدالنبی به ویژه در روز جمعه آغاز کرده‌اند. البته پیش از این نیز عربستان نماز جمعه و جماعت، تمام پرواز‌های داخلی و فعالیت اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها را به مدت دو هفته لغو کرده بود.

از این اقدامات پیشگیرانه عربستان به ویژه پس از بازداشت‌های اخیر، تفسیر‌های سیاسی نیز شده است. پیش از این شاهزادگان مشهور در صدر آنان شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، برادر پادشاه و شاهزاده محمد بن نایف، ولیعهد پیشین و وزیر کشور اسبق عربستان بازداشت شدند. درباره علل این بازداشت تحلیل‌هایی مطرح شد که عربستان آن‌ها را تایید یا رد نکرد. همچنین این تردید ایجاد شد که این بازداشت‌ها مقدمه کودتا با اتهام خیانت است. این، علاوه بر ارتباط بازداشت عمدی آنان و زمان این بازداشت یعنی بحبوحه سرگرم شدن جهان به ویروس کرونا و عزم شاهزاده محمد بن سلمان برای رسیدن به قدرت با بهره برداری از اوضاع کشور و نگرانی‌ها از ویروس کرونا، تعطیلی تقریبی بخش‌های دولتی و خصوصی و تایید بازداشت‌های جدید توسط سازمان دیده بان حقوق بشر بدون توجیه اتهام و وجود اسناد و شواهد است.

بیشتر بخوانید: سخنرانی پنج دقیقه‌ای پادشاه سعودی هیچ چیز جدیدی جز بدبینی درباره آینده نداشت

نویسنده این تحلیل در ادامه با اشاره به گزارش‌های روزنامه‌های غربی از جمله چاینا تایمز درباره آماده شدن بن سلمان برای پادشاهی در اوایل ماه آوریل و نیز اخبار منتشر شده در پایگاه‌های سعودی و حساب‌های کاربری مبنی بر احتمال تشکیل جلسه کمیسیون بیعت در روز هفده مارس برای اعلام پادشاه جدید پس از کناره‌گیری ملک سلمان از قدرت نوشت: با توجه به سانسور شدید واقعیت‌ها در عربستان تایید این خبر‌ها دشوار است، اما ناظران بر این باورند که احتمالا ظهور سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در این برهه از زمان اتفاقی گذرا نیست. این، دومین حضور او پس از انتشار شایعات درباره مرگش و نخستین حضور از زمان شیوع کرونا در عربستان و دیگر کشور‌های جهان است.

نویسنده در بخش دیگری از این تحلیل با عنوان «نبرد نفتی بین روسیه و عربستان» نوشت: شاهزاده بن سلمان با افزایش تولید نفت و غرق کردن بازار‌های جهانی وارد مهمترین نبرد نفتی خود شد. ۱۳ سناتور جمهوریخواه آمریکا از وی خواستند با توجه به شیوع کرونا از این تصمیم منصرف شود و او را به حمایت از ثبات جهانی پس از کاهش بهای نفت و افزایش تولید آن ترغیب کردند، اما وزارت انرژی عربستان در آینده نزدیک صادرات نفت را به بیش از ده میلیون بشکه افزایش خواهد داد. این اقدام تمام درخواست‌های جمهوری خواهان را منتفی خواهد کرد.

این اقدامات که از نظر ریاض می‌تواند به بهره وری و اقتصاد روسیه آسیب بزند به همراه رقابت شدید با این کشور در بازار‌های نفتی احتمالا مردم عربستان را مجبور به تحمل سیاست ریاضت اقتصادی خواهد کرد که از سقوط اقتصاد جهانی و افت شدید قیمت نفت ناشی می‌شود. در پی این اقدامات ممکن است عربستان بودجه اش را کاهش دهد، توافق اوپک به خطر می‌افتد، عربستان قصد ندارد در سه ماه آینده نشست اوپک را با هدف گفتگو برگزار کند و وابستگی شدید این کشور به درآمد‌های ناشی از تولید نفت خام در مقابل جایگزین‌هایی که اقتصاد روسیه در این نبرد نفتی می‌تواند روی آن‌ها حساب باز کند، همگی درصورت ادامه این سیاست می‌تواند به عربستان زیان مالی هنگفت وارد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار