نمکی گفت: برای غربالگری ۵۰ میلیون ایرانی هدفگذاری کردیم و ۱۵ فروردین رکورد جهانی ثبت خواهیم کرد.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در لایو اینستاگرام با ارائه گزارش از اقدامات صورت گرفته در حوزه کرونا و قدردانی از دست اندرکاران و تسلیت شهادت امام موسی کاظم علیه السلام گفت: در حوزه سلامت سال سختی داشتیم و سیلاب ویرانی‌هایی به دنبال داشت.

او ادامه داد: بسیج ملی فشارخون با غربالگری ۳۰ میلیون نفر را اجرایی کردیم و پرونده الکترونیک را به عنوان یک کار روی زمین مانده تحقق بخشیدیم و از آن در بسیج ملی مبارزه با کرونا کمک گرفتیم.

نمکی اظهار کرد: شرمسار همه عزیزان از بهورزان تا همه خدمتگزاران در همه حوزه‌ها و همه پزشکان، پرستاران و مدیران و خدمتگزاران مردم هستم که شبانه روزی به مردم خدمت کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه هیچ وقت دور از صداقت و با مصلحت اندیشی حرف نمی‌زنم، بیان کرد: صداقت و در کنار مردم بودن را کودکی یاد گرفتم و به جز صداقت و یک رنگی با مردم مرام دیگری انتخاب نخواهم کرد و به محض گزارش کرونا در چین به عنوان استاد ایمونولوژی و کسی که ۳۰ سال پیش سکاندار بهداشت بود و در مبارزه با سرخک، ریشه کنی فلج اطفال و طرح ضربتی مبارزه با مالاریا کار‌هایی کردم و سرپرست تیم‌های اجرایی بودم، همکارانم را دعوت کردم و تصمیم گرفتم با قوت تمام در این حوزه عمل کنم.

اولین گام‌های وزارت بهداشت در زمان شناسایی کرونا در کشور

او گفت: ما صدای پای ویروس را پشت دروازره‌های کشور شنیده بودیم و برنامه کشوری تدوین کردیم و اولین گام در مبارزه با کرونا این بود که تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی را برای آمادگی با ویروس تجهیز کردیم و در گام دوم به تمام همکاران راه‌های آموزش همگانی را ارائه کردیم و پیام‌هایی با همکاری وزارت ارتباطات فرستادیم.

نمکی اضافه کرد: ما کیت‌های آزمایشگاهی را مدت‌ها بعد از شناسایی بیماران مبتلا به کرونا از سازمان جهانی بهداشت دریافت کردیم و همکارانم در انستیتو پاستور و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران موارد مشکوک را تست کردیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: بلافاصله صادرات ماسک را ممنوع و به همکارانم در اداره کل تجهیزات پزشکی اعلام کردم که ماسک بخرید؛ انبار کنید و شروع به تهیه دارو‌هایی اثر بخش در چین کردیم، همچنین با مسئولان برای قطع پرواز‌های مستقیم از چین صحبت کردم، اگرچه عزیزانی در روز‌های اول استدلال‌هایی داشتند، اما در جمعه‌ای که در هیئت دولت جلسه‌ای داشتیم با استدلال‌هایی اعضای هیئت دولت پذیرفتند که پرواز‌ها قطع شود، اما بعد از مصوبه، پرواز‌ها چند روز به دلیل بلیط‌های خریداری شده ادامه داشت.

جزئیات شناسایی اولین مورد ابتلا به کرونا در کشور

نمکی ادامه داد: در شهر قم و برخی شهر‌ها بعد از بارش سنگین برف همزمان اپیدمی آنفلوانزا نوع B گزارش شده بود و مواردی از شهر قم گزارش شد و با بررسی آزمایشگاهی ۸ نمونه آنفلوانزا نوع B گزارش شد و روز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه به من اعلام کردند که ۲ نفر به بیمارستان مراجعه کردند و به سرعت دچار نارسایی تنفسی و کما شدند و در حال مرگ هستند.

او ادامه داد: من و همکاران بهداشتی به سرعت تصمیم گرفتیم که به سرعت تست کرونا گرفته شود و در جلسه ۳۰ بهمن هیئت دولت اعلام کردم که ۲ مورد کرونا در قم با بالای ۹۰ درصد احتمال قطعیت داریم و موارد اولیه تست مثبت شد و ظهر روز سی ام بهمن اعلام کردند مرحله سوم تست کرونا هم مثبت است و از آنجایی که قول داده بودم اولین خبر کرونا را گزارش دهم، در همان لحظه مورد مثبت را اعلام کردیم.

نمکی افزود: البته برخی دوستان مصلحت اندیشی و سفارشاتی می‌کردند و می‌گفتند ممکن است در انتخابات تاثیر بگذارد، اما من بدون تردید با اعتقاد با اینکه اگر صداقت با مردم پیشه کنیم، هرگز نگران فاصله با مردم و عدم پشتیبانی آن‌ها از حکومت نخواهیم بود، مورد مثبت کرونا را اعلام کردم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: بحث‌های علمی و مستندات فراوانی داریم و بحث درباره قرنطینه قم برای بعد بماند، امروز روز به چالش کشیدن مباحث نیست و مردم بدانند ما هیچ قدمی را بدون مشورت با دانشمندان بر نداشتیم، ما ۲ آزمایشگاه در کشور راه اندازی کردیم و می‌دانستیم آلودگی در سایر شهر‌ها هم هست.

نمکی گفت: ما می‌دانیم که ۸۰ درصد موارد کرونا می‌تواند بدون علامت یا خفیف باشد و ۸ درصد علامت داشته باشند که در بخش‌های ویژه بستری شوند، بنابراین در کل کشور تخت‌ها را آماده کردیم و به ۲۵ آزمایشگاه و بعد به ۵۶ آزمایشگاه رسیدیم و سعی کردیم تمام تیم هایمان را بسیج کنیم.

آمار اعلام شده ایران جز صادقانه‌ترین آمارهاست

او ادامه داد: ما از کسی گله نداریم و امروز روز گله گذاری نیست و گله گذاری‌ها برای بعد از شکست کرونا بماند و من هم گفتنی‌های بسیاری با مردم دارمد، مردم درباره آمار‌ها سوالاتی دارند و باید بگویم، آنچه در آمار اعلام می‌کنیم جز صادقانه‌ترین آمار‌های جهان است و کشور‌هایی آمار کمتر اعلام می‌کنند، شاید صحت نداشته باشد، اما مطمئن باشید محال است تست مثبتی داشته باشیم و به مردم اعلام نکنیم و در رابطه با موضوعات مختلف من و همکارانم آماده پاسخگویی به مردم هستیم.

نمکی افزود: از تمام رسانه ها، اهل قلم، هنرمندان، مردمی که در خانه ماندند و همراهی بزرگوارانه‌ای کردند و از کسانی که حرف‌های من را می‌شنوند و از سفر منصرف می‌شوند، تشکر می‌کنم.

او در پاسخ به این سوال که تا کی در خانه بمانیم؟ گفت: این ۲ هفته بهترین فرصت برای مقابله با کرونا بوده و اقدامات خوبی در جهان در حال انجام است، باید توجه داشت که این ویروس ناشناخته ممکن است در بدن هر کس رفتار جدیدی نشان دهد و بسیاری از حرف‌ها به دلیل ناشناخته بودن قابل پیش بینی دقیق نیست.

نمکی گفت: می‌دانیم حوصله بسیاری از افراد سر رفته است و نمی‌توانیم عزیزانمان را ببینیم، سینما، تئاتر و ورزشگاه و نماز جمعه را برای متدینان و حرم اهل بیت را برای عشاق تعطیل کردیم، درب خانه علما به روی مردم بسته است و برای اهل هنر که درب کنسرت را بسته اند و برای عزیزانی که مراسم و عقد و عروسی و عزت دارند، بسیار سخت است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر همه با هم ۲ هفته صبر کنند و در خانه بمانند، در برنامه ریزی موفق عمل خواهیم کرد و با کار بزرگی که در بسیج ملی مقابله با کرونا با کمک دستگاه‌های مختلف، صدا و سیما و نیرو‌های مسلح شروع کرده ایم، مطمئن باشید کمر کرونا را خواهیم شکست.

غربالگری ۲۵ میلیون ایرانی در بسیج ملی مقابله با کرونا

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: ۲۵ میلیون نفر را در بسیج ملی کرونا غربالگری کرده ایم و این اولین بار در دنیا اتفاق افتاده است، من با آقای تدروس دبیر کل سازمان جهانی بهداشت تماس ۴۵ دقیقه‌ای داشتم و آقای تدروس به من اعلام کرد که این طرح را به عنوان یک طرح بی نظیر در جهان معرفی خواهیم کرد چرا که ایران گستردگی جغرافیایی دارد و جمعیت هدف ما بین ۲۰ تا ۷۰ سال ۵۰ میلیون است و ۵۰ درصد مسیر را طی کرده ایم.

او اظهار کرد: ما اگر جمعیت آلوده را به سرعت شناسایی و ایزوله کنیم، بعد از ایزولاسیون می‌توانیم بگویم حلقه بیماری را شکسته ایم، در بسیج ملی مقابله با کرونا عزیزان نیرو‌های مسلح کار گندزدایی را انجام می‌دهند و در برنامه محله محور افراد آلوده را شناسایی و در دورترین روستا‌ها خانواده‌ها را غربالگری می‌کنیم.

نمکی گفت: اگر عزیزان همکاری کنند، ۱۵ فروردین رکورد جهانی چشمگیر ثبت خواهیم کرد؛ شکست کرونا برای مردم پایدار ایران سخت نیست اگر همه همکاری کنند و از مقام معظم رهبری برای همه حمایت‌های بی دریغ ویژه سپاسگزاری می‌کنم و از رئیس جمهور و مردمی که کمک کردند، خیرین، سازمان‌های مردم نهاد و همکارانم که دل در طوفان زدند و مردم ایران را تنها نگذاشتند، قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار