عرفانی گفت: حضور مردم در جامعه زحمت یک ماهه کادر درمان در مبارزه با کرونا را به هدر می‌دهد.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین‌عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و علی فتحی آشتیانی روانشناس امشب ۲۸ اسفندماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی آخرین اخبار مقابله با کرونا و مدیریت مبادی ورودی و خروجی شهر‌ها پرداختند.

عرفانی رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در ابتدا با اشاره به اینکه از همه همکاران ایثارگر خود در نظام سلامت کشور در حوزه بهداشت و درمان تشکر و قدردانی می‌کنم گفت: از کارشناسان مبارزه با بیماری‌ها، مراقبین سلامت، پزشکان، نیرو‌های خدماتی و ترابری به دلیل زحمات ارزنده و گرانقدر آن‌ها در این ایام سپاسگزارم.

او با اشاره به اینکه در ۳۱ استان کشور مواردی از بیماری گزارش شده است افزود: میزان انتشار بیماری در استان‌های مختلف یکنواخت نیست، هنوز برخی از شهرستان‌های ما پاک هستند و برخی از شهرستان‌های دیگر موارد انگشت شماری مبتلا به بیماری هستند و متاسفانه در برخی از شهرستان‌ها بیماری فراگیر شده است.

باید در خانه بمانیم

عرفانی ادامه داد: باید در خانه بمانیم و مانع انتشار بیماری شویم و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنیم، بیماری کووید ۱۹ واگیردار است و هنوز در مرحله فاز افزایش به سر می‌بریم، اگر مردم در خانه بمانند و به توصیه‌های ما توجه کنند می‌توانیم به نتایجی برسیم.

از دید و بازدید عید خودداری کنید

او با اشاره به اینکه سفر و مراودات اجتماعی در این چند روز می‌تواند عامل خطری باشد که بعد‌ها قابل جبران نیست خاطرنشان کرد: تعطیلات نوروز را در پیش داریم کاری نکنیم که برای خانواده هایمان خاطرات بدی از تعطیلات نوروزی به جا بماند، با رعایت توصیه‌ها از حضور در اجتماع، دید و بازدید‌ها و سفر‌های درون‌شهری و برون‌شهری جداً خودداری کنند.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تصریح کرد: سلامتی مردم در معرض خطر است لذا نباید سلامتی دیگران را هم در معرض خطر قرار دهیم، اگر مردم در خانه بمانند امیدواریم ظرف روز‌ها و هفته‌های آینده بتوانیم خبر‌های خوبی را به مردم برسانیم.

عرفانی افزود:: هنوز شهرستان‌هایی را داریم که بیماری کرونا را ندارند و پاک هستند، با ماندن در خانه زمان را بخرید و شاخص مبتلایان را کاهش دهید.

برای تولید واکسن کرونا حداقل یک سال زمان نیاز است

او با اشاره به اینکه کویید ۱۹ بیماری نوپدید است، گفت: این بیماری درمان اختصاصی ندارد به طوری که سه تا شش ماه طول می‌کشد تا در آزمایشگاه‌ها واکسنی ساخته شود و برای تولید انبوه نه تا یک سال زمان نیاز است لذا باید با ماندن در خانه زمان را بخریم.

حضور مردم در جامعه زحمت یک ماهه کادر درمان را به هدر می‌دهد

عرفانی با اشاره به اینکه تعطیلات نوروزی نقطه عطف فعالیت‌های ما در مبارزه با بیماری است ادامه داد: ما بر پدال ترمز این بیماری فشار وارد کرده ایم اگر مردم به حضور خود در جامعه ادامه دهند زحمت شبانه‌روزی یک ماهه کادر درمان به هدر می‌رود و بیماری انتشار پیدا می‌کند.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه ۸۰ درصد موارد علامتی ندارند گفت: ممکن است این عده‌ای علائم خفیفی داشته باشند، در مقایسه آنفلوانزا و کرونا باید بگوییم که در آنفلوانزا تب جز علائم ثابت است، اما در کووید ۱۹ اینگونه نیست.

عرفانی با اشاره به اینکه بالغ بر هزار خانواده در کشور داغدار عزیزانشان شده اند افزود: بیش از ۱۷ هزار خانواده مریض داری می‌کنند لذا باید مراودات اجتماعی را پایین بیاوریم.

بیماری کرونا در استان فارس رو به افزایش است

عنایت الله رحیمی استاندار فارس در ادامه برنامه طی ارتباط تصویری افزود: نسبت به روز‌های گذشته افزایش مسافر داشتیم، اما تمامی مراکز تفریحی و فرهنگی بسته هستند، استان فارس مشابه استان‌های دیگر، درگیر ویروس کرونا است لذا تلاش شده تا بتوانیم آن را کنترل کنیم.

او تصریح کرد: در مبادی ورودی و خروجی غربالگری‌های لازم انجام می‌شود و سعی می‌کنیم تا از سلامت هم میهنانمان و هم استانی هایمان حفاظت کنیم، میزان ابتلا به بیماری در این استان ۳۸۶ مورد است امروز ۶۰ مورد دیگر نیز به این تعداد اضافه شده است و این موضوع نشان می‌دهد که بیماری در استان رو به افزایش است.

امکانات درمانی بوشهر جوابگو نیست

عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر در ادامه برنامه با اشاره به اینکه به هیچ وجه آماده پذیرایی از مسافرین نیستیم گفت: امکانات درمانی جوابگو نیست، ما از روز اول برنامه‌هایی را در دستور کار قرار دادیم به طوری که مبادی ورودی را تحت کنترل شدید داریم.

او افزود: تمامی مراکز گردشگری و تفریحی در استان بوشهر تعطیل هستند، کمبود امکانات در حوزه درمانی داریم به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم که استان بوشهر به عنوان مقصد سفر انتخاب شود.

تردد درون استانی عدد بالایی را نشان می‌دهد

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه مسافرت‌ها نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده، اما باید به صفر برسد گفت: ۳۰ درصد کاهش تردد را در سطح کشور در محور‌های مواصلاتی داریم، محور هراز قابل مقایسه با سال گذشته نیست، اما آزادراه تهران- قم بار قابل توجهی داشت، هنوز تردد درون استانی عدد بالایی را نشان می‌دهد.

او اظهار کرد: حجم مسافرت‌ها نسبت به سال گذشته به طرز قابل توجهی کاهش یافته، اما کفاف نمی‌کند، مردم در نقاطی که غربالگری انجام می‌شود معطل خواهند شد؛ لذا توصیه بنده این است که مردم حتی سفر‌های ضروری را هم نیز به زمان دیگری موکول کنند، زیرا سفر‌های ضروری هم محلی از اعراب ندارد.

علی فتحی آشتیانی ‎روانشناس در ادامه برنامه گفت: این روز‌ها باید پدرومادر‌ها برای بچه‌ها برنامه ریزی کنند، ما با شرایط خاصی روبرو هستیم و اقتضا می‌کند سبک زندگی خاصی را داشته باشیم لذا باید در شرایط فعلی برنامه ریزی ویژه داشته باشیم. از والدین تقاضا می‌کنیم تا همانند برنامه‌های درسی در این ایام برای تمامی روز‌ها و ساعت ایام هفته برنامه ریزی داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.