حوزه سلامت در مرداد ۹۸ با اخبار مهمی مواجه بو که به بیان مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سال ۹۸ با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش به اتمام رسید، در سال ۹۸ شاهد اخبار و رخداد‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف بودیم، در این بین حوزه سلامت نیز شاهد رخداد‌های بسیاری بود و پایان سال با چالش بزرگ مبارزه با ویروس کرونا مواجه شد، در این بسته خبری می‌توانید مهمترین اخبار مرداد ماه سال  ۹۸ را مرور کنید.

استقرار ۵۴ پایگاه ساحلی اورژانس در شمال کشور/ جاده دسترسی برای آمبولانس‌ها در سواحل جنوبی وجود ندارد

محمد نوری معاون فنی و عملیات اورژانس کشور با اشاره به اورژانس ساحلی در سواحل شمالی کشور اظهار کرد: اکنون سازمان اورژانس کشور ۲۵ پایگاه اورژانس ساحلی در استان گیلان، ۲۵ کانکس اورژانس ساحلی در استان مازندران و ۴ کمپ اورژانس در استان گلستان در زمان پیک مسافرت‌های مردم برپا می‌کند تا در صورت نیاز خدمات فوریت‌های پزشکی به مردم و غرق شدگان ارائه شود.

معاون فنی و عملیات اورژانس کشور ادامه داد: سازمان اورژانس کشور در زمینه کاهش حوادث ناشی از غرق شدگی امکانات لازم و کافی را در خطه شمالی سواحل  کشور و دیگر مناطق برپا کرده است به طوری که در هر یک از ۵۴ پایگاه اورژانس یک دستگاه آمبولانس به همراه موتورلانس به طور دائمی مستقر هستند.

صدور حواله الکترونیکی دارو بیماران پیوندی از ۱۰ شهریور ماه/ داروی بیماران خاص درب منازل به دستشان می‌رسد

مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری های وزارت بهداشتبا اشاره به اقدامی جدید برای رفاه حال بیماران پیوندی اظهار کرد: از تاریخ ۱۰ شهریور ماه برای دارو‌های بیماران پیوندی و برخی بیماران خاص حواله الکترونیکی صادر می‌شود و این طرح به صورت آزمایشی در تهران کلید می‌خورد و پس از اجرای طرح پایلوت در تهران، این برنامه را در سراسر کشور اجرایی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بیماران می‌توانند با ارائه حواله الکترونیکی دارو به نزدیکترین داروخانه‌های محل زندگی خود مراجعه و سهمیه دارویی خود را دریافت کنند و به مرور زمان تعداد استان‌های تخت پوشش طرح صدور حواله الکترونیکی دارو‌های بیماران پیوندی و صعب العلاج افزایش پیدا می‌کند.

شادنوش تاکید کرد: در شرایط فعلی تمام دارو‌های پیوندی و برخی از دارو‌های بیماران خاص در طرح صدور حواله الکترونیکی قرار دارند، اما به تدریج سایر دارو‌های بیماران خاص نیز تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

۸ هزار پرستار جدید جذب وزارت بهداشت می‌شوند

حیدر عابدی عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به جلسه مشترک کمیسیون بهداشت مجلس با وزیر بهداشت اظهار کرد: وزیر بهداشت مجوز استخدام ۱۰ هزار پرستار را برای نیمه اول سال صادرکرده است که از میان ۱۰ هزار نیرو‌های استخدامی جدید تعداد ۸ هزار پرستاران و ۲ هزار نفر نیروهای کادر  بهداشت و درمان و فارغ‌التحصیلان رشته مامایی در کشور است.

وی ادامه داد: افرادی که در رشته  پرستاری تحصیل کرده‌اند می‌توانند در قالب نیرو‌های ماما و کادر بهداشت و درمان جذب مراکز درمانی و بیمارستان‌ها شوند.

عابدی تاکید کرد: احتمال می‌رود که برای هر دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور سهمیه جذب در نظر گرفته شود و این مراکز به طور مستقل آزمون استخدامی برای جذب خود برگزار کنند.

فهرست کالاهای آسیب رسان سلامت مشمول عوارض اعلام شد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فهرست کالاهای آسیب رسان سلامت مشمول عوارض در سال ۹۸ را اعلام کرد.

بر این اساس عوارض مصوب برای نوشابه های گازدار مبنی بر وضعیت FSA، با امتیاز ناسالم ۶، نوشابه انرژی زا با امتیاز ناسالم ۲، انواع نوشیدنی میوه ای گازدار یا بدون گاز با محتوای آب میوه کمتر از ۲۵ درصد، با امتیاز ناسالم ۲، چیپس سیب زمینی با امتیاز ناسالم ۱۶، فرآورده‌های حجیم شده غلات با امتیاز ناسالم ۱۵ ، تولید داخل ۸ درصد و واردتی ۱۰ درصد و برای فراورده های گوشتی اعم از سوسیس کالباس و ژامبون با امتیاز ناسالم ۱۲، برای تولید داخل ۶ درصد و واردات ۱۰ درصد پیش بینی شده است.

ایران چهارمین کشور در تولید گلاس لایند/ مصارف دارویی در دنیا معادل ۴۴ میلیارد دلار است

فرامرز اختیاری رئیس انجمن مواد موثره دارویی اظهار کرد: آمریکا، آلمان و چین راکتور‌های گلاس لایند را تولید و ایران چهارمین کشوری است که این فناوری رابه خدمت گرفته است.

وی افزود: ارزش مصارف دارویی در دنیا معادل ۴۴ میلیارد دلار است و دشمنان می‌خواهند کاری کنند که ایران پولی برای کمک به کشور‌های دیگر نداشته باشد.

اختیاری بیان کرد: مافیای دارو زنجیره بسیار پیچیده‌ای است و امروز  باید به جای جنگ به خدمت بپردازیم و هنر وزیر بهداشت این است که قیمت دارو را پایین بیاورد  و  در تولید دارو  ۱۰۰ درصد خودکفا باشیم.

«سخنگوی سازمان غذا و دارو» برکنار شد

براساس شنیده‌ها از منابع موثق «شهرام شعیبی» سخنگوی غذا و دارو برکنار شد.

کیانوش جهانپور سرپرست روابط عمومی وزارت بهداشت به طور موقت جانشین شعیبی شده است.

برخی منابع خبری علت برکناری ناگهانی شعیبی از سمت خود را اظهارنظر اخیر او درباره تیتک عنوان کرده‌اند.

شهرام شعیبی دانشیار شیمی دارویی قبلا در امور استان‌های سازمان غذا و دارو فعالیت داشت و هم‌اکنون نیز در آزمایشگاه غذا و دارو هیئت علمی است.

مافیای کنکور به دنبال افزایش ظرفیت پزشکی در بهارستان/ مسئولانی که سودای پزشک‌شدن فرزندشان را دارند

 عشق به قبولی در پزشکی، پولدار شدن، تضمین شغل و از این دست موضوعات تب پزشک شدن و رقابت در کنکور تجربی را داغ کرده است و برخی به دنبال افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها در رشته پزشکی هستند تا صف پشت کنکور پزشکی را کمی خلوت کنند.

افزایش_ ظرفیت_تهدید_سلامت، موضوعی که شنبه شب با ۵۷ هزار توئیت به هشتگ داغ تبدیل شد چرا که برخی از طرحی جدید در مجلس خبر می‌دادند، گمانه زنی‌ها درست بود چرا که ۸۶ نماینده طرح دو فوریت «افزایش صد درصدی ظرفیت‌های پزشکی و انتقال به داخل دانشجویان علوم پزشکی در صورت داشتن شرایط» را امضا کردند تا در صحن علنی مطرح شود.

در توضیحات این طرح آمده است که سرانه پزشکی در ایران در مقایسه با کشور‌های منطقه و پیشرفته و ظرفیت پایین پذیرش دانشجوی پزشکی در مقایسه سایر کشور‌های دنیا از جمله دلایل مطرح شده برای این طرح دو فوریتی مطرح شده است.

هر چند به گفته برخی‌ها کلید زننده این طرح دو فوریتی یکی از مسئولان است که فرزند پشت کنکوری در رشته تجربی دارد و برای دومین سال در آزمون شرکت خواهد کرد.

رونمایی از ۱۵ محصول هایتک داخلی تا پایان سال/ صادرات ۷۸۰ میلیون دلاری محصولات دانش‌بنیان سلامت‌محور

وطنپور رئیس دفتر توسعه فناوری معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشتدرباره میزان صادرات محصولات دانش بنیان سلامت محور، اظهار کرد: ۷۵۰ تا ۷۸۰ میلیون دلار رقم صادرات محصولات دانش بنیان سلامت محور است و ۶۲ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت در کشور داریم که محصولات خود را صادر می‌کنند.عمدتا این محصولات در حوزه هایتک هستند.

وی ادامه داد: در محصولات لو هایتک به دلیل آنکه فناوری پایینی دارند برندینگ نداریم و امکان صادرات وجود ندارد و عملا محصولات صادراتی باید هایتک باشند.

وطنپور با اشاره به برخی محصولات دانش بنیان صادراتی در حوزه سلامت، تصریح کرد: دارو‌های بایوتک، برخی تجهیزات پزشکی مانند مانیتور‌های قلب، نانو مواد و برخی لیزر‌ها صادر می‌شوند.

ایران، تنها کشور اسلامی عضو انجمن بین المللی خون‌های نادر

بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال با اشاره به چهل و ششمین سالگرد تاسیس سازمان انتقال خون گفت: این مسیر را با ۲۰۰ هزار اهدای خون شروع کردیم و اکنون به همت اهدا کنندگان به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد اهدای خون رسیده ایم.
 
سخنگوی سازمان به اجرای طرح غربالگری اهدا کنندگان بار اول و واکسیناسیون هپاتیت B برای اهدا کنندگان مستمر اشاره کرد و افزود: این طرح پارسال، ۴۵ درصد پیشرفت داشت که مهر امسال فاز دوم آن آغاز می‌شود و امیدواریم همه در این طرح واکسینه شوند.

به گفته وی این طرح ضریب امنیت و سلامت خون را در اهدا کنندگان مستمر خون افزایش می‌دهد.
 
 
کیانوش جهانپور مدیر کل روابط عمومی وزارت بهداشت درباره دو تابعیتی بودن وزیر بهداشت اظهار کرد: موضوع دو تابعیتی بودن وزیر بهداشت کذب محض است و بنا بر شواهد احتمالی مطمئنا هیچ مدرکی دال بر این موضوع  وجود ندارد.

وی افزود: اگر افراد شواهد و قرائنی دارند باید آنها را منتشر کنند  این ادعاها برای بی ارزش کردن موضوع دوتابعیتی ها در کشور است و حرف‌های این چنینی با قصد و انگیزه انجام می‌شود.

جهانپور تصریح کرد: این موضوع را  تکذیب می‌کنم  و با توجه به اینکه این صحبت ها قبلا هم ذکر شده بودند اگر شواهد و مدارک قانونی منتشر نشود قطعا از مسیر قانونی موضوع را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار