پاسخ به سوالات شما؛

آیا زنان باردار بیشتر مستعد ابتلا به کرونا هستند؟

تاکنون گزارش‌های علمی معتبری درباره حساسیت زنان باردار به کوید_۱۹ منتشر نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،هنوز شواهد کافی مبنی بر اینکه ویروس بتواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود، یا تأثیر بالقو‌های روی کودک داشته باشد، وجود ندارد.

با این حال خانم‌های باردار باید موارد احتیاطی را برای محافظت از خود در برابر این ویروس را به عمل بیاورند و چنانچه علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس در خود مشاهده کردند، سریع به پزشک مراجعه کنند.

دکتر ادوارد موریس، رئیس کالج سلطنتی تخصصی زنان و زایمان، گفت: تا کنون هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس به کودک در دوران حاملگی وجود ندارد. در نتیجه خیلی نامحتمل به نظر می‌رسد اگر مادری به ویروس مبتلا شود باعث هرگونه نارسایی یا مشکلی برای جنین شود.

بعضی کودکانی که از زنانی با علایم ویروس کرونا در چین متولد شدند، از طریق زایمان زود هنگام به دنیا آمده‌اند. مشخص نیست که آیا ویروس کرونا عامل این زایمان‌های زودهنگام بوده یا پزشکان تشخیص داده‌اند که به خاطر حال بد مادر، کودک زودتر به دنیا بیاید.

خطر کرونا برای زنان باردار و یا نوزادان در چه حد است؟

اطلاعات پزشکی در این زمینه محدود به شمار اندکی از بیماران تحت مداواست، اما همین اطلاعات اولیه نشان می‌دهد تأثیر این بیماری بر زنان باردار یا نوزادان آن‌ها چندان شدید نیست.

اما از سوی دیگر احتمال آنکه زنان باردار به آنفلوانزا و سرماخوردگی شدید دچار شوند بیشتر است و این باعث نگرانی است.

بارداری از یکسو سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و از سوی دیگر رشد جنین و حجیم شدنِ رحم در ماه‌های آخر بارداری به دیگر اندام‌ها از جمله شش‌ها فشار می‌آورد و نمی‌گذارد هوا در تمام بخش‌های ریه مادر آزادانه جریان پیدا کند و این بخش‌ها را مستعد عفونت می‌کند.

از سوی دیگر، چنانکه متخصصان می‌گویند هرگونه عفونت در دوران بارداری می‌تواند باعث کُندی رُشد، یا تغییر فرم جنین شده و حتی به مرگ او بینجامد.

براساس شواهد پزشکی می‌توان گفت که زنان باردار در برابر ویروس‌های تنفسی از جمله مِرس و سارس، که ویروس تازهٔ کرونا هم شبیه آنهاست، آسیب‌پذیرتر از باقی افرادند، گرچه شمار زنان بارداری که به این ویروس‌ها مبتلا شده‌اند کم بوده و تنها یک‌چهارم آن‌ها سقط جنین داشته‌اند.

تاکنون گزارش‌های علمی معتبری درباره حساسیت زنان باردار به کوید_۱۹ منتشر نشده است. با این وجود، زنان باردار دارای تغییرات ایمنی و فیزیولوژیکی هستند که ممکن است آن‌ها را در برابر عفونت‌های تنفسی ویروسی، از جمله کوید_۱۹ حساس‌تر کند.

زنان باردار ممکن است در مقایسه با افراد دیگر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های حاد مانند سندرم حاد تنفسی مانند کروناویروس و سایر عفونت‌های تنفسی ویروسی، مانند آنفولانزا قرار گیرند.

تصور می‌شود ویروسی که باعث کوید_۱۹ می‌شود، عمدتاً از طریق تماس نزدیک با شخص آلوده و از طریق قطرات تنفسی گسترش می‌یابد.

اینکه آیا یک زن باردار مبتلا به کوید_۱۹ می‌تواند ویروس را به جنین (در دوران بارداری) یا نوزاد (هنگام زایمان) خود منتقل کند، هنوز مشخص نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار