آموزش آشپزی؛ از شاکشوکا و ترشی آجیلی تا میت‌لوف و آش هالاو + تصاویر

در گزارش زیر طرز تهیه چند نوع غذای خوشمزه و مقوی را به شما آموزش می‌دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   در بسته آشپزی زیر قصد داریم شما را با دستور پخت چند نوع غذای خوشمزه آشنا کنیم.


بیشتر بخوانید:آموزش آشپزی؛ از خورش واش و شربت لیمو عمانی تا کولازاک مانتی و مربای شیر!+ تصاویر


 

 

طرز تهیه کباب بناب

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه مجلسی و خوشمزه

این کباب خوشمزه متعلق به شهرستان بناب آذربایجان می‌باشد و با نام کباب آذربایجانی هم شناخته می‌شود.

با میزان مواد اولیه‌ی زیر می‌توانید برای ۴ نفر کباب بناب تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری کباب بناب تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید.

آشنایی با کباب بناب:

کباب بناب یا کباب ساطوری یکی از انواع کباب‌های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که شباهت زیادی به کباب کوبیده سنتی دارد. این کباب از گوشت تازه و چربی دار گوسفند، در اندازه‌ای بسیار بزرگتر از کباب کوبیده معمولی تهیه می‌شود. تفاوت عمده میان کباب بناب با کباب کوبیده در نحوه آماده سازی آن می‌باشد بدین صورت که در کباب بناب گوشت به همراه پیاز خرد شده ساطوری می‌شوند و آماده به سیخ گرفتن می‌شود، در صورتی که گوشت کباب کوبیده ۲- ۳ بار با چرخ گوشت چرخ می‌شود و با پیاز رنده کرده و آبگرفته ترکیب می‌شود. یکی دیگر از تفاوت‌ها در طبخ این نوع کباب در مقایسه با کباب کوبیده اندازه و سایز سیخ می‌باشد. پهنای سیخ کباب بناب بیشتر از کباب کوبیده می‌باشد. این نوع کباب بصورت یک سیخ بزرگ سرو می‌شود.

مواد لازم کباب بناب:
کره ۵۰ گرم
پیاز سفید ۳ عدد
فیله گوسفند ۴۰۰ گرم
راسته گوساله ۴۰۰ گرم
نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه کباب بناب:

برای تهیه کباب بناب آذربایجان ابتدا گوشت‌ها را با دقت بشویید و در آبکش قرار بدهید تا آب آن‌ها خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه گوشت‌ها را به قطعات متوسط برش بدهید تا راحت داخل چرخ گوشت بروند. گوشت‌ها را در چرخ گوشت چرخ کنید و کنار بگذارید.

پیاز‌ها را پوست بگیرید و کمی خرد کنید، سپس گوشت و پیاز را روی تخته‌ای بزرگ قرار بدهید و با ساطور همه را با هم خرد کنید و مخلوط کنید.

دقت در برش پیاز‌ها در این مدل کباب مهم است، زیرا نباید ریز خرد شود تا آب پیاز‌ها بیرون بیاید، چون باعث شل شدن مایه می‌شود و نباید درشت خرد شود.

بلکه به اندازه متوسط خرد شود. پیاز‌ها را با گوشت در کاسه‌ای بزرگ قرار می‌دهیم و روی آن‌ها نمک و فلفل سیاه بپاشید و مواد را خوب ورز بدهید و روی کاسه را سلفون بکشید و به مدت ۲ ساعت ترکیب گوشت و پیاز را در یخچال قرار بدهید.

نکات کلیدی برای آماده کردن کباب ساطوری بناب آذربایجان

• برای به سیخ کشیدن کباب بناب حتما از سیخ‌های پهن و مناسب کباب کوبیده استفاده کنید چرا که اگر از سیخ نازک استفاده کنید مواد کباب از سیخ می‌ریزد.

• وقتی گوشت روی سیخ کباب قرار گرفت به کمک انگشت شصت و انگشت اشاره شیار‌هایی را با فاصله‌های یکسان به روی گوشت ایجاد کنید.

• خیلی از آشپز‌های برای طعم دار کردن کباب، داخل مواد زعفران اضافه می‌کنند و یا در انتهای مراحل پخت، ۵۰ گرم کره را در تابه‌ای کوچک روی حرارت قرار می‌دهند تا ذوب شود کمی زعفران دم کرده هم به آن اضافه می‌کنند و مخلوط کره و زعفران را با یک فرچه به آرامی روی کباب‌ها می‌کنند تا کباب‌ها خشک نشوند و طعم لذیذتری پیدا کنند.. اضافه کردن زعفران جزو دستور پخت کباب ساطوری نیست، اما در صورت تمایل می‌توانید این کار را انجام دهید.

• یکی دیگر از موادی که به صورت سلیقه‌ای به مواد کباب بناب اضافه می‌شود، جعفری ساطوری شده است. در نظر داشته باشید که در صورت اضافه کردن جعفری به گوشت مقدار جعفری نباید به اندازه‌ای باشد که رنگ کباب را تغییر دهد.

• برای تهیه کباب بناب ساطوری می‌توانید به جای یک کیلوگرم گوشت گوسفندی از میزان مساوی گوشت گوسفندی و گوساله هم استفاده کنید.

• در نظر داشته باشید که مهمترین نکته در خصوص پخت کباب بناب، مراحل ساطوری کردن پیاز‌ها است. آب پیاز به هیچ عنوان نباید گرفته شود چرا که پیاز مزه بی نظیری به گوشت می‌دهد. پس به هیچ عنوان مراحل ساطوری کردن گوشت را با رنده کردن پیاز جایگزین نکنید.


دستور پخت میت‌لوف

میت‌لوف برخلاف اسمش غذای چندان جدیدی نیست و یکی از غذا‌های نسبتا سنتی کشور‌های اروپای غربی محسوب می‌شود.

طرز تهیه غذای میت لوف

این غذای خوش‌رنگ و لعاب که به خاطر عطر و طعم جذابش گزینه بسیار مناسبی برای کودکان است، برپایه گوشت و سبزیجات معطر تهیه می‌شود. میت‌لوف، غذایی کم‌سدیم است و می‌تواند در برنامه غذایی افراد مبتلا به فشار خون بالا هم قرار بگیرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با دستورالعمل تهیه این غذا آشنا شوید.

مواد لازم برای ۸ نفر

شیر بدون چربی دو‌سوم لیوان

تخم‌مرغ هم‌زده نصف لیوان

پودر نان خشک‌شده ۲ لیوان

پیازچه خُردشده همراه با برگ ۲ شاخه

سُس تند یک قاشق غذاخوری

آویشن یا ریحان خشک یک قاشق چای‌خوری

نمک یک‌چهارم قاشق چای‌خوری

پودر فلفل سیاه یک‌هشتم قاشق چای‌خوری

گوشت گوساله بدون چربی حدود ۷۰۰ گرم

سُس کچاپ یک‌چهارم لیوان

سرکه بالزامیک یک قاشق غذاخوری

سیر له‌شده یک حبه

طرز تهیه

برای تهیه این غذا، ابتدا فِر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. حالا یک عدد فویل آلومینیومی را به اندازه ۲ مربع تقریبا ۴۰ در ۴۰ ببُرید و کنار بگذارید. در کاسه بزرگی، شیر و تخم‌مرغ‌ها را ترکیب کنید. حالا آرد نان، پیازچه‌های خُردشده، سُس تند، آویشن یا ریحان، نمک و فلفل را هم داخل کاسه بریزید و مواد را به خوبی با یکدیگر هم بزنید. گوشت گوساله را چرخ کنید و پس از کمی ورز دادن، آن را روی یکی از فویل‌های آلومینیومی که کمی با روغن چرب شده است، قرار دهید. گوشت را باز کنید و تمام مواد داخل کاسه را روی آن بریزید. به آرامی گوشت را بپیچید و بعد از قرار دادن فویل دوم روی آن، این ترکیب را به مدت حدود ۵۰ دقیقه داخل فِر بگذارید. حواس‌تان باشد که همه قسمت‌های گوشت به خوبی در فویل پیچیده شود تا گوشت شما خشک نشود. وقتی که میت‌لوف در حال پختن است، سُس کچاپ را با سرکه بالزامیک و سیر له‌شده ترکیب کنید. بعد از خارج کردن گوشت از داخل فِر، این ترکیب را روی میت‌لوف بریزید و آن را به‌مدت ۱۰ دقیقه در حالی که فویل رویی را برداشته‌اید، دوباره داخل فِر قرار دهید. بعد از خارج کردن نهایی میت‌لوف از فِر، آن را بُرش بزنید و به صورت کاملا گرم سِرو کنید.

ارزش تغذیه‌ای

هر وعده از این غذا حاوی ۱۹۷ کیلوکالری انرژی، ۹ گرم چربی (۴ گرم چربی اشباع)، یک گرم فیبر، ۸ گرم کربوهیدرات، ۲۰ گرم پروتئین، ۱۳ میکروگرم فولات، ۵۶ میلی‌گرم کلسترول، ۴ گرم قند، ۳۳۹ واحد بین‌المللی ویتامین A، ۲ میلی‌گرم ویتامین C، ۵۷ میلی‌گرم کلسیم، ۳ میلی‌گرم آهن، ۳۰۸ میلی‌گرم سدیم، ۴۰۵ میلی‌گرم پتاسیم است.


طرز پخت قیمه نثار قزوینی

قیمه نثار یکی از غذا‌های مجلسی ایرانی و مشهورترین غذای قزوینی است شاید کسانی که با این غذای خوشمزه و خوش رنگ و لعاب آشنایی نداشته باشند در نگاه اول تصور کنند که از خانواده قیمه است، اما با قیمه تفاوت‌های زیادی دارد قزوینی‌های اصیل قیمه نثار را با گوشت گوسفند درست می‌کنند، اما این امر تا حدودی سلیقه‌ای است و شما بسته به ذائقه خودتان می‌توانید از گوشت گوسفندی یا گوساله استفاده کنید قیمه نثار با مرغ هم بسیار خوش طعم است بنابراین کسانی که به هر دلیل نمی‌توانند گوشت قرمز مصرف کنند هم می‌توانند این غذای لذیذ و خوشمزه را با مرغ درست کنند و در کنار خانواده از خوردن آن لذت ببرند.

قیمه نثار در قزوین معمولاً در مجالس عروسی، نذری، روز‌های عاشورا و تاسوعا و شب سال تحویل سرو می‌شود طعم خاص قیمه نثار به دلیل زعفران و وجود ادویه‌هایی مثل هل و دارچین است، اما آنچه مهم است این است که این ادویه‌ها باید به جا و به میزان متناسب استفاده شود تا غذای ما در نهایت آن طعم مطبوع و دلنشین را داشته باشد قیمه نثار هم مثل بقیه غذا‌ها فوت و فن و نکات ریزی دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود در نهایت آن طعم و مزه مطبوع را نخواهد داشت در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز تهیه و نکات این غذای خوشمزه آشنا شوید.


مواد لازم برای تهیه قیمه نثار
برنج ۴ پیمانه
گوشت راسته یا فیله گوسفندی یا گوساله
۴۰۰ گرم
پیاز بزرگ نگینی خرد شده ۱ عدد
پیاز داغ ۴ قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ ۴ قاشق غذاخوری
زرشک ۱ پیمانه
خلال پرتقال ۱ پیمانه
خلال بادام ۱ پیمانه
خلال پسته ۱/۲ پیمانه
شکر ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
گلاب ۳ قاشق غذاخوری
آب لیمو ترش تازه ۲ قاشق غذاخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
زردچوبه ۱ قاشق مربا خوری
ادویه کاری ۱ قاشق مربا خوری
هل ۱ قاشق مربا خوری
دارچین ۱ قاشق مربا خوری
پودر گل سرخ ۱ قاشق مربا خوری
زنجبیل ۱ قاشق مربا خوری
کره ۵۰ گرم
روغن مایع به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه قیمه نثار
۱- نکات مربوط به برنج
برای تهیه قیمه نثار مجلسی بهتر است برنج را آبکش کنید برای این کار بعد از اینکه برنج را شستید به آن آب گرم و نمک اضافه کنید نمک را به اندازه‌ای اضافه کنید که کمی شور‌تر از حد معمول باشد بگذارید برنج چند ساعت خیس بخورد. بهتر است برنج حداقل ۳ ساعت با نمک خیس بخورد تا کیفیت بهتری داشته باشد اگر وقت دارید حتماً از شب قبل برنج را خیس کنید.

سپس برای آبکش کردن برنج قابلمه‌ای را تا دو سوم از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید نمک به آن اضافه کنید وقتی آب به جوش آمد باید برنج را اضافه نمایید، آبی که به برنج اضافه شده بود و برنج با آن خیس خورده بود را خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب در حال جوش بریزید. حرارت برنج در حال جوشیدن نباید کم باشد و شعله گاز باید متوسط رو به زیاد باشد درب قابلمه را نگذارید و صبر کنید تا آب برنج مجدد به جوش بیاید.
 
طرز تهیه قیمه نثار قزوین مجلسی و خوشمزه

وقتی آب برنج به جوش آمد چند بار با فاصله و البته با دقت برنج را هم بزنید تا دانه‌ها از هم باز شود و البته دقت کنید برنج را خرد نکنید. تقریباً برنج حدود ده تا چهارده دقیقه باید بجوشد البته زمان جوشیدن برنج بستگی به نوع و مدل آن دارد زمانی برنج برای آبکش کردن مناسب است که دانه‌های آن نرم شود، ولی هنوز مغز آن‌ها سفت باشد.

وقتی که دانه‌های برنج را امتحان کردید و برنج به مرحله آبکشی رسید آن را داخل آبکش بریزید و اجازه دهید آب برنج کاملاً گرفته شود سپس روی برنج آب سرد بریزید تا پخت دانه‌ها متوقف شود و همین طور نمک اضافی بین دانه‌های برنج بیرون برود تا برنج شور نشود بعد کف قابلمه روغن بریزید ته دیگ دلخواهتان را قرار دهید و برنج را داخل قابلمه بریزید.

در این مرحله معمولاً به برنج آب و روغن اضافه می‌کنند که اضافه کردن آب و روغن باعث می‌شود ته دیگ شما خیلی روغنی شود، چون آب و روغن سریع به کف قابلمه می‌رود پس بهتر است به جای آب و روغن کره سرد اضافه کنید به این صورت که بسته به حجم برنج یک قالب کره را خرد کنید و به برنج اضافه کنید، اما اگر طعم کره را دوست ندارید می‌توانید از همان آب و روغن استفاده کنید.

اگر خواستید برنج بیشتر قد بکشد وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد یک استکان آب سرد به آن اضافه کنید این کار باعث می‌شود به برنج شوک وارد شود و بیشتر قد بکشد البته دقت داشته باشید که آب سرد را از وسط برنج اضافه نکنید بلکه خیلی آرام از اطراف برنج اضافه کنید.

حواستان باشد که برنج زیاد نجوشد اگر تازه کار هستید برنج را کمی زودتر بردارید، چون اگر برنج بیشتر از حد معمول بجوشد خمیر می‌شود و غذای شما خراب می‌شود، اما اگر برنج را زودتر برداشته باشید اگر برنج سفت باشد موقع پخت می‌توانید کمی آب به آن اضافه کنید. در هر صورت آبکش کردن برنج نیاز به تجربه دارد پس نگران نباشید چند بار امتحان کنید تا به مرور زمان تجربه لازم را به دست آورید.

۲- نکات مربوط به گوشت
همان طور که در ابتدا گفتیم برای تهیه قیمه نثار می‌توانید از گوشت گوسفندی یا گوساله بسته به ذائقه خودتان استفاده کنید البته به این نکته توجه داشته باشید که گوشت گوسفندی در فرآیند پخت آب می‌شود پس آن را کمی درشت‌تر از گوشت گوساله خرد کنید سعی کنید گوشت‌ها را یک اندازه خرد کنید. نکته مهم دیگر در خصوص گوشت این است که گوشت قیمه نثار مثل خورشت قیمه باید ریز‌تر از گوشت خورشت قورمه سبزی خرد شده باشد بنابراین در تهیه قیمه نثار بهتر است از گوشت درشت یا استخوان دار استفاده نکنید.

۳- نکات مربوط به پیاز
همان طور که می‌دانید در تهیه تمام خورشت باید از پیاز استفاده کنیم در واقع پیاز یکی از طعم دهنده‌های اصلی غذا است علاوه بر این پیاز سرخ شده که معمولاً در اواخر پخت به خورشت‌ها اضافه می‌کنیم باعث لعاب خورشت می‌شود.

نکته مهم در خصوص پیاز این است که معمولاً در تهیه خورشت‌ها بهتر است از پیاز قرمز استفاده کنید، چون پیاز سفید کمی شیرین است، اما اگر به پیاز قرمز دسترسی نداشتید می‌توانید از پیاز سفید استفاده کنید، اما برای اینکه طعم شیرینی به غذای شما ندهد می‌توانید قبل از تفت مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید.
 
طرز تهیه قیمه نثار قزوین مجلسی و خوشمزه
 
۴- نکات مربوط به پیاز داغ
پیاز داغی که در اواخر پخت به خورشت اضافه می‌کنیم علاوه بر اینکه عطر و طعم خوبی به خورشت ما می‌دهد باعث لعاب انداختن خورشت هم می‌شود، اما نکته مهم این است که این پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد پس وقتی پیاز را خرد کردید در روغن فراوان که از قبل داغ شده است سرخ کنید.

سپس آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود اگر پیاز داغ روغنی و درشت باشد باعث می‌شود داخل خورشت مشخص باشد و همان طور که می‌دانید برای خیلی از افراد معلوم بودن پیاز در غذا خوشایند نیست بنابراین روغن پیاز را کامل بگیرید به طوری که حالت پودری پیدا کند.

۵- نکات مربوط به زعفران
همیشه سعی کنید از زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید، چون هر قدر زعفران را با آب بیشتری دم کنید کم رنگ‌تر می‌شود و مجبور می‌شوید برای به دست آوردن رنگ دلخواهتان از زعفران بیشتری استفاده کنید از سوی دیگر آب زیاد هم باعث شفته شدن برنج می‌شود بنابراین نحوه دم کردن زعفران بسیار مهم است.

من زعفران را همیشه به روش خانم گل آور که در یک برنامه تلویزیونی آموزش دادند دم می‌کنم برای دم کردن زعفران ابتدا زعفران را بدون اضافه کردن شکر یا قند کاملاً پودر کنید بعد به ازای ۱ قاشق چایخوری زعفران ۲ قاشق سوپ خوری آب جوش و ۲ تکه یخ به آن اضافه کنید افزودن یخ باعث می‌شود به زعفران شوک وارد شود و رنگ بیشتری پس دهد زعفران را در ظرف در دار در فریزر نگهداری کنید و موقع استفاده اجازه دهید در دمای محیط یخ زدایی شود پس از هر بار استفاده، مجدد زعفران باقی مانده را داخل فریزر قرار دهید.
 
طرز تهیه قیمه نثار قزوین مجلسی و خوشمزه

۶- نکات مربوط به زرشک
همیشه سعی کنید از زرشک تازه استفاده کنید زرشک نباید زیاد حرارت ببیند، چون رنگ آن عوض می‌شود بنابراین به محض حل شدن دانه‌های شکر زرشک را از روی حرارت بردارید اصلأ لازم نیست زرشک به اندازه‌ای روی حرارت بماند تا پف کند اگر بیش از حد روی حرارت بماند رنگ پس می‌دهد و تیره می‌شود. استفاده از شکر ترشی زیاد زرشک را می‌گیرد و در عین حال به براق‌تر شدن آن هم کمک می‌کند، اما اگر دوست نداشتید می‌توانید شکر را حذف کنید.

نکته مهم دیگر در خصوص شستن زرشک است زرشک با یک بار زیر آب گرفتن تمیز نمی‌شود برای شستن زرشک ابتدا زرشک‌ها را پاک کنید و در یک صافی یا الک بریزید الک را روی یک قابلمه یا کاسه قرار دهید و زیر شیر آب بگیرید بعد از چند دقیقه اگر الک را بلند کنید می‌بینید که داخل کاسه پر از شن ریزه شده این کار را باید تا جایی ادامه دهید که آبی که داخل کاسه می‌ماند کاملاً تمیز باشد.
 
طرز تهیه قیمه نثار قزوین مجلسی و خوشمزه

۷- نکات مربوط به خلال پرتقال
موقع خلال کردن پرتقال حواستان باشد سفیدی پرتقال را حتماً بگیرید، چون باعث تلخ شدن آن می‌شود برای گرفتن تلخی خلال پرتقال آب سرد روی آن بریزید روی حرارت تند قرار دهید وقتی جوش آمد آب آن را عوض کنید سه مرتبه این کار را انجام دهید.
 
طرز تهیه قیمه نثار قزوین مجلسی و خوشمزه


طرز تهیه قیمه نثار

۱- حدود ۴ قاشق روغن مایع داخل قابلمه بریزید بعد گوشت + پیاز نگینی خرد شده + زردچوبه + ادویه کاری را به آن اضافه کنید روی حرارت متوسط به مدت ۱۵ دقیقه تفت دهید برای تهیه خورشت‌ها همیشه باید گوشت + پیاز + زردچوبه را با هم تفت دهید، چون پیاز و زردچوبه بوی زهم گوشت را می‌گیرند وقتی گوشت را خوب تفت دادید رب را به آن اضافه کنید و به مدت ۱ دقیقه تفت دهید در این مرحله مدام بالای سر آن باشید و هم بزنید.

طریقه تفت دادن گوشت بسیار مهم است ظرفی که برای تفت دادن گوشت انتخاب می‌کنید باید متناسب با میزان گوشت‌ها باشد به طوری که در فرآیند تفت دادن نباید گوشت‌ها روی هم قرار بگیرند اگر گوشت‌ها روی هم قرار بگیرند خوب تفت نمی‌خورند در نتیجه بوی زهم آن‌ها گرفته نمی‌شود.

در موقع تفت دادن حرارت باید متوسط باشد اگر حرارت زیاد باشد گوشت سفت می‌شود اگر هم حرارت کم باشد گوشت خون آبه راه می‌اندازد و باز هم سفت می‌شود پس به میزان حرارت و سایز قابلمه در موقع تفت دادن توجه کنید.

۲- سپس آب در حال جوش را به گوشت اضافه کنید قیمه نثار غذای پر آبی نیست بنابراین در اضافه کردن میزان آب دقت کنید آب را باید به اندازه‌ای اضافه کنید که یک بند انگشت بالاتر از گوشت قرار بگیرد در ظرف بگذارید و اجازه دهید به مدت ۲ ساعت با حرارت ملایم بپزد.

۳- در حین پخت اگر احساس کردید آب غذا کم شده فقط می‌توانید آب در حال جوش به آن اضافه کنید. بعد از ۲ ساعت که گوشت تقریباً پخته شد پیاز داغ + دارچین + هل + پودر گل سرخ + زنجبیل + گلاب را اضافه کنید و اجازه دهید خورشت جا بیفتند

۴- زرشک + خلال پرتقال + خلال بادام + شکر + ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع + کره + ۱ قاشق غذاخوری زعفران + ۱ قاشق غذاخوری گلاب را داخل تابه بریزید و حدود ۲ دقیقه با حرارت متوسط تفت دهید تا دانه‌های شکر حل و کره آب شود بعد از روی حرارت بردارید و خلال پسته را اضافه کنید.
 
طرز تهیه قیمه نثار قزوین مجلسی و خوشمزه

نحوه کشیدن قیمه نثار
 
زمانی که برنج دم کشید و خورشت هم حسابی جا افتاد مقداری از برنج را در یک دیس مناسب بکشید سپس مخلوط گوشت خورشت قیمه نثار که حسابی غلیظ و جا افتاده شده را دور برنج بریزید بعد یک بشقاب برنج را که جدا کرده بودید با خلال‌ها و زرشک تفت داده شده مخلوط کنید و وسط دیس برنج بریزید.

دستور تهیه موساکا؛ غذای خوش طعم یونانی

موساکا نوعی غذای یونانی است که مواد اصلی آن بادمجان و گوشت چرخکرده هستند. البته گاهی به آن موساکا ترکیه‌ای هم گفته می‌شود، چون در این کشور هم نسبتا رایج می‌باشد. در این مطلب طرز تهیه این موساکای خوشمزه را به شما آموزش داده‌ایم.

دستور تهیه موساکا؛ غذای خوش طعم یونانی

مواد لازم برای تهیه موساکا یونانی

سیب زمینی متوسط: ۴ عدد
بادمجان: ۵ عدد
گوجه فرنگی: ۴ عدد
فلفل دلمه ای: ۱ عدد
پیاز: ۱ عدد
گوشت چرخ کرده: ۱۵۰ گرم
سیر: ۳ الی ۴ حبه
رب گوجه فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری
سس سفید: ۱ و نیم پیمانه
تخم مرغ: ۲ عدد
پنیر پیتزا به مقدار لازم
نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم

مراحل تهیه موساکا یونانی

۱. برای تهیه موساکا باید سیب زمینی‌ها را بپزیم و برای اینکه زودتر بپزند کافیست پوستشان را بکنیم و از وسط نصفشان کنیم و بگذاریم داخل قابلمه تا بپزند.

۲. بادمجان‌ها را هم که پوست کنده و ورقه‌ای بریده‌‌ایم به نمک آغشته می‌کنیم و برای نیم ساعت می‌گذاریم بمانند تا تلخی‌شان از بین برود و بعد سرخشان می‌کنیم.

۳. حالا نوبت مایه گوشت است. پس پیاز را رنده یا خرد کرده و با روغن تفت می‌دهیم و وقتی کمی سرخ شدند زرچوبه و فلفل هم به آن اضافه می‌کنیم و اجازه میدهیم تا پیاز طلایی بشود.

۴. حالا فلفل دلمه‌ای و سیر خرد شده را هم به آن اضافه می‌کنیم و مواد رل تفت می‌دهیم تا فلفل و سیر هم نرم بشوند.

۵. بعد رب را اضافه می‌کنیم و مواد را تفت می‌دهیم تا رب هم از خامی در بیاید.

۶. در نهایت گوشت چرخ کرده را هم اضافه کرده و تفت می‌دهیم تا گوشت کاملا بپزد.

۷. گوجه‌ها را نصف کرده و با حدود یک سوم لیوان آب داخل مخلوط کن می‌ریزیم تا پوره شوند.

۸. درنهایت گوجه را به مایه گوشتی اضافه کرده و مخلوطشان می‌کنیم.

۹. حالا اجازه می‌دهیم تا مایه کاملا بپزد.

۱۰. حالا میرویم سراغ تهیه سس موساکا و چیدن مواد روی آن. برای موساکا به سس سفید احتیاج داریم. وقتی سس حاضر شد همانطور که هنوز داغ است و حرارت هم ملایم، یکی از تخم مرغ‌ها را داخلش می‌شکنیم و هم می‌زنیم.

۱۱. بعد تخم مرغ دوم را اضافه کرده و باز مواد را خوب مخلوط می‌کنیم.

۱۲. حالا سس موساکا هم حاضره است.

۱۳. در نهایت مواد را لایه لایه داخل ظرف نشکن مخصوص فر می‌چینیم. ابتدا کف ظرف را چرب می‌کنیم و یک لایه سیب زمینی پخته که حلقه حلقه بریدیم می‌چینیم. بهتر است کمی نمک هم روی سیب زمینی پخته بپاشیم. حالا نوبت مایه گوشت و بعد بادمجون سرخ شده و دوباره سیب زمینی است. حالا یه لایه از سسی که آماده کردیم و در نهایت کل سطح سس را با پنیر پیتزا می‌پوشانیم و ظرف را برای مدت سه ربع داخل فر می‌گذاریم تا مزه مواد به خرد هم بروند و پنیر هم کاملا آب شود. در نهایت برای ۵ الی ۱۰ دقیقه گریل را روشن می‌کنیم تا سطح پنیر برشته بشود.

۱۴.حالا موساکای لذیذ ما آماده برای سرو  است.نوش جان.


چیکن برگر

آموزش آشپزی؛ ازطرز تهیه کباب بناب تا قیمه نثار قزوینی + تصاویر

مواد لازم:

سینه مرغ: ۶ عدد
پنیر پارمسان: نصف پیمانه
آرد سوخاری: ۱ و نیم پیمانه
آرد ساده (همه منظوره): ۱ پیمانه
تخم مرغ: ۲ عدد
روغن، برای سرخ کردن
روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ریز خرد شده: ۱ عدد
سیر خرد شده: ۲ حبه
سس گوجه فرنگی: ۲ پیمانه
شکر: نیم قاشق چای‌خوری
نمک: نیم قاشق چای‌خوری
سس تند: ۱ پیمانه
کره: نصف پیمانه
نان ساندویچ کوچک: ۱۲ عدد
پنیر موزارلا رنده شده: ۲ پیمانه
تره ریز خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه چیکن برگر:

۱. پنیر پارمسان را با آرد سوخاری مخلوط می‌کنیم.

۲. هر سینه مرغ را به ترتیب به آرد، تخم مرغ و مخلوط آرد سوخاری و پارمسان آغشته می‌کنیم. سپس آن را سرخ می‌کنیم تا هر ۲ طرف آن طلایی رنگ شود.

۳. پیاز را حدود ۱۰ دقیقه در روغن سرخ می‌کنیم. سیر اضافه کرده و سرخ می‌کنیم تا بوی آن در بیاید.

۴. سس گوجه فرنگی را به مواد اضافه می‌کنیم و هم می‌زنیم و نمک و شکر را می‌ریزیم. روی شعله کم به مدت ۱۰ دقیقه می‌پزیم.

۵. سس تند و کره را اضافه کرده و هم می‌زنیم. سپس از روی حرارت بر می‌داریم.

۶. نان‌ها را تُست می‌کنیم و روی یک سینی پخت قرار می‌دهیم.

۷. تکه‌های مرغ را روی آن قرار می‌دهیم. مخلوط سس آماده شده را روی آن‌ها می‌ریزیم.

۸. پنیر موزارلا را رو آن‌ها می‌ریزیم سپس مجدد نان را با مواد داخل ماهیتابه یا فر میگذاریم تا زمانی که پنیر‌ها ذوب شوند.

۹. تره می‌ریزیم و نان ساندویچ روی آن‌ها می‌گذاریم. غذای شما آماده سرو هست.

آموزش آشپزی/ به آشپزخانه مجازی خوش آمدید

در ادامه طرز تهیه چند غذای خاص و خوشمزه دیگر را نیز مشاهده می کنید.


چگونه مغزآبک درست کنیم؟

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


چگونه کیک کلم عربی درست کنیم؟

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


چگونه کوفته ترکی استانبولی درست کنیم؟

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر

 


طرز پخت آش پرپوله

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


چگونه ترشی افریقایی درست کنیم؟

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز تهیه ترشی زو

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


چگونه سرکه را طعم دار کنیم؟

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز تهیه ترشی آجیلی

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


خورش ریواس صفوی

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


روش پخت تنورچه بلوچی

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز تهیه گراتین دوفینوس

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز تهیه ایشلی کوکه

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز تهیه موساکای هویج و مرغ

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز تهیه ژیگوی بوقلمون

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز تهیه تارت تِی‌تن

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز تهیه بولامه یا بولاماق

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز پخت آش هالاو

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز پخت آش مصطفی

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز پخت کیسادیای مرغ

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز پخت آش قره قروت

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز تهیه دُیماج

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز تهیه شاکشوکا

آموزش آشپزی؛ از کباب بناب و قیمه نثار قزوینی تا میت‌لوف و چیکن برگر خانگی + تصاویر


طرز پخت آش پرپوله

جذاب ترین و سرگرم کننده ترین مطالب امروز در سرویس وبگردی

دانستنی‌های عجیب، جالب و مفید از سراسر جهان که شاید ندانید

راز‌های خانه‌داری مخصوص خانم‌ها و ترفند‌های کاربردی که به درد آقایان می‌خورند

منابع: برترین ها ,دونفره,  فرارو

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
غذاهای ساده بزارید
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۴۶ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
این اسمهایی که میگید یادگیریاشان از حیطه مخ ما بیرونه // ما هر وقت بریم تو شیرینی فروشی با دست اشاره میکنیم و میگیم // اقا این بسکوت ها کیلویی چنده // والسلام
Iran (Islamic Republic of)
Fatemeh
۲۲:۲۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
اره‌بخدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
درود به شرفت
الان من به خانمم بگم برام شاکشوکا درست کنه اولش 4 تا فحش نثارم می کنه بعد میگه اصلا شاکشوکا چیه
آخرین اخبار