محمد جلالی عضو هیات علمی و رئیس دانشکده مهندسی فناوریهای نوین دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشکل رشد بی رویه تحصیلات بیان کرد: آموزش عالی ما نیاز به یک جراحی دارد و این جراحی مسلما منجر به بهبود وضعیت خواهد شد.
او ادامه داد: رشد آموزش عالی را باید در سند آمایش آموزش عالی هدفمند کنیم ولی در بسیاری از زمینهها نیازمند کنسرسیومی از طرف دانشگاهها هستیم.
رئیس دانشکده مهندسی فناوریهای نوین دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه آمایش آموزش عالی هر چه سریعتر باید رخ دهد گفت: زمانی وزارت علوم ماموریت دورههای کارشناسی را روی دانشگاههای غیر مادر گذاشته بود و دانشگاههای مادر مسئول تحصیلات تکمیلی شده بود؛ مبنا پیشرفت در آموزش است و اگر آموزش ضعیف داشته باشیم نمیتوانیم پژوهش موفق از آن داشته باشیم و قطعا نخواهیم توانست دانشگاهی کارآفرین ایجاد کنیم.
این عضو هیئت علمی دانشگاهی شهید بهشتی گفت: یکی از مهمترین راهکارهای برون رفت از موضوع این است که دانشگاههای برند نقش اولیه خود را که آموزش است، بیشتر ایفا کنند و به عبارتی بتوانند خلائی که فعلا در کمیت و گاها کیفیت دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی وجود دارد پوشش دهند و به همین نحو هرم آموزش عالی اصلاح شود.
بیشتر بخوانید: عدم پذیرش حضوری داوطلبان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا
جلالی گفت: در مسیر اصلاح رشد بی رویه تحصیلات دانشگاههای مادر باید دورههای کاردانی را نیز برگزار کنند در صورتی که اقدام به این کار نمی کنند؛ اقدام دیگر اینکه باید سیاستها و شاید فرهنگ عمومی از مدرگ گرا بودن باید اصلاح شود و این موضوع تبدیل به تخصص گرا بودن شود.
او تاکید کرد: در مولفههای مختلف داشتن مدرک یکی از شرایط است و به همین دلیل متقاضیان به طور کاملا کانالیزه شده اند و به سمت دریافت مدرک میروند بنابراین به سمت دریافت دانش و آگاهی نمیروند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در دانشگاه دانشجو پرورش میدهیم و نه دانش آموز ولی متاسفانه دانشجویان به دنبال دریافت آموزش هستند و نقش جویندگی دانش را ایفا نمیکنند؛ یکی از علتهای این نوع آموزش برخورد سهل انگارانه اعضای هیات علمی است و دانشجویان را به صورت دانش آموزی پرورش می دهند در حالی که دانشجو نیز باید آموزنده باشد و خودش باید به دنبال کسب دانش باشد.
انتهای پیام/