باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اخلالگر‌های نیروی زمینی ارتش، قوای آماده به کار جنگ الکترونیک ایران

جهاد خودکفایی نزاجا چندین سال است که کار ساخت سامانه جامع مقابله با تهدیدات نوین ریزپرنده را آغاز کرده است.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، دانش ساخت و طراحی پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور (پَهپاد)ها چند سالی است که گسترش پیداکرده و در انواع مختلفی مانند نمونه‌های بسیار کوچک، مینیاتوری و سنگین طراحی و تولید شده است. بیشتر این پهپادها در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شوند.

نیروی زمینی ارتش

کاربرد‌های گوناگون هم از دیگر شاخصه‌های تقسیم بندی پهپاد‌ها هستند که پهپاد‌های نظامی با امکان حمله به اهداف زمینی یا هوایی، پهپاد‌های تجسسی و جاسوسی، پهپاد‌های پشتیبانی و لجستیکی، پهپاد‌های غیرنظامی و تجاری چهار شاخه اصلی در این تقسیم بندی به شمار می‌رود.

پهپاد قدرتی که می‌تواند تهدید نیز باشد

هنگامی که دشمنان هم بخواهند از تسلیحات خود برای ضربه زدن به کشورمان استفاده کنند، ما باید از تجهیزاتی بهره ببریم که آن‌ها را از طریق پدافندی مختل کنیم. اما این اختلال از طریق نظامی نبوده و با تجهیزاتی به نام اخلالگر‌ها باید این مهم را به سرانجام برسانیم. یکی از مواردی که پرنده‌های بدون سرنشین می‌توانند ایجاد کنند، جاسوسی و تصویربرداری از اماکن مهم و حساس همچون سایت‌های نظامی، هسته‌ای و اطلاعاتی و همچنین پدافندی است.

نیروی زمینی ارتش

دی ماه ۹۵ بود که یکی از این نوع تهاجم‌ها توسط یک «هلی‌شات» بر فراز منطقه پرواز ممنوع در مرکز تهران انجام شد که با واکنش پدافند هوایی و شلیک توپ‌های ارتفاع پست نابود شد. اینجا بود که مسئولان دفاعی کشورمان متوجه شدند که پهپاد‌ها علاوه بر یک ظرفیت، تهدید نیز به شمار می‌روند.

نیروی زمینی ارتش، نیرویی پیشرو در ساخت اخلالگرهای پهپادی

سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بررسی این تهدیدات و به عنوان یک نیروی محوری این قبیل تهدیدات که عموما از سوی پرنده‌های کوچک ایجاد می‌شود را بررسی کرد. همین جا بود که نزاجا کار طراحی و ساخت سامانه جامع مقابله با تهدیدات نوین ریزپرنده را کلید زد. اکثر پهپاد‌ها به نوعی یک سیستم الکترونیکی هستند که با سیستم‌های رادیویی هدایت و کنترل می‌شوند که برخی اوقات هم از طریق (GPS) این کار صورت می‌گیرد. به همین دلیل هم مناسب‌ترین روش برای مقابله با این نوع ریزپرنده‌ها را می‌توان ایجاد اخلال الکترونیک در فرآیند هدایت و ارتباط آن‌ها برشمرد.

نیروی زمینی ارتش

اخلالگر باند S، نخستین گام ساخت اخلالگر در ارتش

نیروی زمینی ارتش آذرماه سال ۹۵ و در جریان برگزاری رزمایش محمد رسول الله (ص) اولین اخلالگر خود برای مقابله با تهدیدات پهپادی را رونمایی کرد. برد این اخلاگر ۳ کیلومتر است که فعالیت آن در باند S، محدوده فرکانسی ۲.۳ تا ۲.۵ گیگاهرتز و با توان ساتع کردن تشعشع معادل با ۳۰ وات است که با اخلال این فرکانس‌ها می‌توان عملکرد پهپاد مورد نظر را مختل کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اخلالگر دارابودن قابلیت به زمین نشاندن پهپاد‌ها و پرنده‌های کوچک است.

نیروی زمینی ارتش

پروژه شاهد، نسل نوین اخلالگر در نیروی زمینی ارتش

نزاجا در گام بعد با طراحی پروژه شاهد، ۳۱ فروردین امسال بود که خانواده اخلاگر‌های شاهین را در سه نوع کوله‌ای، استقراری و دستی معرفی و به یگان‌های عملیاتی ارتش ملحق کرد که برد آن‌ها در بازه بین ۲ تا ۱۰ کیلومتر تخمین زده می‌شود. اخلاگر‌های خانواده شاهین این توان را داشتند تا با ایجاد اخلال و اختلال بر روی امواج ماهواره‌ای تمام پهپاد‌های مهاجم را منحرف کرده و از کار بیاندازند. این اخلاگر ظاهری مانند سلاح انفرادی البته با ابعادی بزرگ‌تر داشته و به دلیل برد بالا، بر روی آن دوربین هدفگیری نیز تعبیه شده است.

نیروی زمینی ارتش

اخلالگر محمول بر پهپاد، عضو دیگر خانواده شاهین

اخلالگر ارتباطی محمول بر پهپاد ۴ مهرماه ۹۷ و در هفته دفاع مقدس رونمایی شد. این اخلالگر توانایی و قابلیت انجام عملیات ضدپهپادها، مولتی روتور‌های جاسوسی و بمب‌افکن‌ها در محدوده فرکانسی ۲۰ تا ۵۲۰ مگاهرتز را دارد.

نیروی زمینی ارتش

تورپران محمول بر سلاح ژ-۳

نوع دیگری از اخلالگر‌ها برای مقابله با ریزپرنده‌ها و پهپادها، پرتابگر‌های تور محمول بر سلاح ژ-۳ به سمت ریزپرنده‌ها هستند که توسط جهاد خودکفایی نزاجا با برد ۱۵۰ متر ساخته شدند. این اخلالگر‌ها می‌توانند توری به مساحت ۲۰ متر مربع را پرتاب کنند.

سامانه اخلالگر گنبدی و جهتی شاهد؛ جدیدترین سامانه اخلاگر نیروی زمینی ارتش

سامانه «اخلالگر گنبدی و جهتی شاهد» را می‌توان جدیدترین محصول از این نوع دانست که ۱۱ مهرماه امسال با حضور امیر سرتیپ محمدحسین دادرس جانشین فرمانده کل ارتش، امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش و جمعی از امراء و فرماندهان ارتش به همراه پنج دستاورد جدید نیروی زمینی ارتش در سازمان تحقیقات و جهادخوکفایی نیروی زمینی ارتش رونمایی شد.

نیروی زمینی ارتش

این اخلالگر با قرارگرفتن بر روی خودرو به صورت ثابت مستقر شده و توان کشف اهداف به صورت تصویری را دارد. این سامانه همچنین قادر است تا با ارسال فرکانس‌هایی با طول موج بالا، گنبدی را برای محافظت از یک منطقه در برابر ورود ریزپرنده‌ها و پهپاد‌ها در باند‌های فرکانسی مختلف ایجاد کند.

سامانه اخلالگر جهتی و گنبدی شاهد از ۲ خودرو تشکیل شده که یک خودرو مجهز به سامانه‌های کشف و الکترواپتیکی برای کشف اهداف پرنده و خودروی دیگر برای ارسال امواج اخلالگر به منظور جلوگیری از ورود ریزپرنده‌ها به محدوده حفاظتی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار