رئیس پلیس فتا گلستان گفت: شهروندان مراقب کلاهبرداری از طریق کارت خوان جعلـی باشند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، سرهنگ ابراهیم پرسا رئیس پلیس فتا گلستان گفت: گـاهـی مشـاهـده می‌شود کـه در برخی از خیـابان‌ها و معـابـر بیـن شهـری، یکسـری افـراد ناشـناس، در پوشـش فـروشـنده برای جـذب مشـتری، بـرخـی کـالا و نیازمندی‌های عمومی مـردم را با قیـمت بسـیار پـاییـن تـر از عـرف بـازار، برای فـروش گـذاشـته‌اند و در کنار تـابلـوی قیمـت‌های ارزان، نوشـته‌اند دسـتگاه کـارت‌خـوان هم موجود است.

او ادامه داد: شهروندان زیادی هم از این افـراد ناشناس خرید می‌کنند و به خاطر نداشـتن پـول نقـد، وجـه خریدشان را، کـارت می‌کشند غـافـل از اینکه، در این بین، برخی از افـراد سـودجـو به شیوه‌های مختلف، اطلاعات کارت بانکی و رمـز آن کارت را اخذ کنند.

سرهنگ پرسا گفت: در این روش، افراد سـودجـو، بیش از دو کارت خوان در اختـیار دارند و در مرحله اول، به جای کشیدن کارت بانکی مشتری در دستگاه کارت‌خوان واقعـی، کارت بانکی مشتریان را بر روی شـیار دستگاه اسکیمر (کارت خوان جعلـی) می‌کشند و کـپی از اطلاعات مغناطیـسی کارت بانکی مشتریان را در حافظه این اسکـیمر ذخـیره می‌کنند.

اوافزود: زمانی که مشـتریـان، رمز اول کـارت بـانکی را بـه این افـراد می‌گویند، آن‌ها با حفظ و یادداشت کردن رمـز بانکـی، نهایتا همه اطـلاعات کارت بـانکی مشتری را در اختیار دارند و در فرصت مناسب، این اطلاعات ذخیره شـده در حافظه اسکیـمر را بـر روی یک کـارت خـام بانکـی انتـقـال می‌دهند و اقدام به سرقت موجودی حساب شهروندان می‌کنند.

رئیس پلیس فتا گلستان گفت: با در اختیار داشتن این کارتی که دقیقا مشابه کارت مشتریان است، فرد سودجو می‌تواند توسط دستگاه‌های کارت‌خوان، خـریـد انجام دهد و یا با مراجعه به خودپرداز‌ها یا دستگاه‌ای تی ام، پول نقـد دریـافـت کند و حتی با دریافت رمز دوم، خرید اینترنتی انجام دهد.

این مقام انتظامی گفت: شهروندان سعی کنند خریدهایشان را از فروشگاه‌های معتـبر انجام دهند چرا که، در اکثر این فروشگاه‌ها کارت خوان‌ها در مکان مناسبی تعبـیه شده تا مشتریان خودشان کارت بکشند و رمز کارت را وارد کنند.

او گفت: شهروندان در صورتی که به فروشگاه‌های معتـبر دسترسی نداشته و مجبورند که بخشی از نیازمندی‌های خودشان را از سایر فروشنده‌ها تهـیه کنند حتما در زمان پرداخت هزینه خـرید از طریق کارت خوان‌ها، خودشان رمـز را وارد کنند و اینکار را به گونه‌ای انجام دهند که کسی رمز کارت آن‌ها را نبیند.

رئیس پلیس فتا استان در خاتمه از هم‌وطنان درخواست کرد در صورت مواجهه با هرگونه مشکل در فضای مجازی و یا نیاز به مشاوره، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.Cyberpolice.ir، لینک ثبت گزارش‌ها مردمی اعلام کنند.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.