در این روز‌ها که همه خانه هستند، کودکان و نوجوانان را با مطالعه آشنا و اوقات فراغتشان را با خواندن کتاب مناسب پر کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کودکان و نوجوانان نیز همچون سایر اقشار جامعه این روز‌ها برای حفظ سلامت خود و سایر اعضای جامعه موظف به در خانه ماندن هستند؛ البته این در خانه ماندن مداوم ممکن است تا حدودی باعث بی‌حوصلگی این قشر پر جنب و جوش شود. کودکان و نوجوانان امروز سعی می‌کنند اوقات فراغت خود را با بازی‌های کامپیوتری و گردش در فضای مجازی پر کنند. این کار در طولانی مدت علاوه بر مختل کردن روند فعالیت‌های روزانه‌شان آن‌ها را تبدیل به افرادی منزوی و گوشه‌گیر می‌کند. با توجه به این نکات به نظر می‌رسد که بهتر است در این روز‌ها راه‌های مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت را در پیش پای کودکان و نوجوانانمان بگذاریم.

مطالعه یکی از بهترین راه‌های گذراندن اوقات فراغت است؛ البته انتخاب کتاب‌های مناسب لازمه انتخاب راهکار مطالعه برای پر کردن زمان استراحت کودکان و نوجوانان است.

ما در این گزارش تلاش می‌کنیم چند کتاب مناسب را برای مطالعه به شما و کودکان و نوجوانانتان معرفی کنیم.

کودکان و نوجوانان چه کتاب‌هایی را بخوانند؟

سلام بر وحی

در ابتدا به سراغ کتابی نوشته سید مهدی شجاعی می‌رویم. این کتاب که با همت انتشارات نیستان منتشر شده است، با نام سلام بر وحی شناخته می‌شود.

نویسنده سعی کرده است در کتاب سلام بر وحی یک داستان مرتبط با ائمه اطهار را روایت کند. در قالب این داستان خانواده امام علی (ع) و فاطمه زهرا (س) سه روز روزه داری می‌کنند و در پایان هر روز مختصر افطار خود را نیز به مسکینی می‌بخشند و پس از روز سوم به دیدار پیامبر (ص) نائل می‌شوند. در این زمان جبرئیل امین و آیاتی از جانب خداوند بر پیامبر نازل می‌شوند و در آیات نازل شده جمع پیامبر و خانواده حضرت علی (ع) «خوبان روزگار» معرفی می‌شوند و وعده حفاظت آن‌ها از آسیب و جایگاه رفیعشان در بهشت به آن‌ها یادآوری می‌شود.

کودکان و نوجوانان چه کتاب‌هایی را بخوانند؟

مجموعه نیما نابغه

اگر می‌خواهید در روز‌های پیش رو در قالب کتاب کودکان و نوجوانانتان را به گردش علمی ببرید، پیشنهاد ما به شما این است که مجموعه نیما نابغه نوشته آتوسا صالحی را برای مطالعه کوچک‌ترین اعضای خانواده‌تان انتخاب کنید.

این مجموعه کتاب که با عنوان‌های «ورزشکار‌های آشغال جمع‌کن»، «موزه‌گرد‌های ایران باستان» و «آشپز‌های جشنواره عزا» توسط انتشارات افق منتشر شده است، کودکان شما را همراه با نیما و همکلاسی‌هایش به چند گردش علمی می‌برد.

ما در نوشته پشت جلد مجموعه نیما نابغه چنین می‌خوانیم: «نیما نابغه» از آن بچه‌های وروجکی است که زیاد اهل حرف گوش کردن نیست و دوست دارد همه چیز را خودش تجربه کند. اتفاقاً معلمشان خانم بالا هم زیاد حوصله درس دادن ندارد و در عوض عاشق ماجراجویی است و برای همین مرتب بچه‌های کلاسش را به گردش علمی می‌برد.»

کودکان و نوجوانان چه کتاب‌هایی را بخوانند؟

پستانداران ایران: خرس‌ها و دیگر گوشت خواران

شاید هم ترجیح می‌دهید که کودکانتان و نوجوانانتان را بیش از پیش با محیط زیست اطرافشان و حیات وحش آشنا کنید. ما برای شما هم پیشنهاد داریم.

علی گلشن کتابی به نام پستانداران ایران: خرس‌ها و دیگر گوشت خواران را نوشته و آن را از دریچه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانه بازار کتاب کرده است. این کتاب خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران ایران را معرفی می‌کند.

خوانندگان در کتاب پستانداران ایران: خرس‌ها و دیگر گوشت خواران با خرس قهوه‌ای (بزرگ‌ترین پستاندار گوشت‌خوار ایران)، خرس سیاه آسیایی، راکون و اعضای خانواده راسو‌ها و خدنگ‌ها آشنا می‌شویم.

کودکان و نوجوانان چه کتاب‌هایی را بخوانند؟

کی بود؟ کی بود؟ یه آچار، کجا تو جعبه ابزار

برخی از خانواده‌ها ترجیح می‌دهند که کودکان و نوجوانانشان در اوقات فراغت خود مهارتی جدید و کارآمد بیاموزند. این خانواده‌ها می‌توانند کتابی همچون کتاب «کی بود؟ کی بود؟ یه آچار، کجا تو جعبه ابزار» نوشته ناصر کشاورز را برای مطالعه کودکانشان انتخاب کنند.

کتاب «کی بود؟ کی بود؟ یه آچار، کجا تو جعبه ابزار» توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده است و کودک شما را با مهارتی جدید و فنی آشنا می‌کند.

کودکان و نوجوانان چه کتاب‌هایی را بخوانند؟

ملکه آب‌انبار

«دختری به نام رعنا با گلیم‌گوش هفتم ملاقات می‌کند، گلیم‌گوش یکی از آن موجوداتی است که مادربزرگ قصه‌اش را برای رعنا تعریف کرده، او فرزند گلیم‌گوش ششم است و قرار است بعد از مادرش ملکه بشود، اما با اتفاقی که برایش افتاده از گلیم‌گوش‌ها دور شده است.» این خلاصه‌ای از کتاب ملکه آب‌انبار نوشته فریده خرمی است. این کتاب به همت انتشارات پیدایش منتشر و روانه بازار کتاب شده است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار