عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: وظیفه دانشگاه، ایجاد شغل نیست؛ دانشگاه باید مولد دانش‌هایی باشد که مولد شغل است.

حسین جلالی، عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده مهندسی فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضع کنونی پایان نامه‌های دانشگاهی و حرکت به سوی صنعت اظهار کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها به این سمت حرکت کرده اند که بخشی از پایان نامه‌های خود را به موضوعات جامعه و صنعت اختصاص دهند؛ اگر در این مسیر حرکت کنیم، خاک خوردن پایان نامه‌ها در کتابخانه‌ها به وجود نخواهد آمد.

جلالی ادامه داد: استادان در این زمینه سهم خیلی برجسته‌ای دارند، اما نمی‌توان گفت سهم آن‌ها از دانشجویان مهمتر است، چون موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد باید در راستای علایق دانشجو باشد.

آموزش رایگان، نقص‌ سیستم آموزش عالی

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: یکی از نقص‌های سیستم آموزش عالی ما آموزش رایگان است؛ خارج از مرز‌ها تحقیقات بر مبنای درخواست صنایع صورت می‌گیرد و فرد برای دلخوشی خود و یا برای پاس کردن واحد‌ها تحقیق و پژوهش انجام نمی‌دهد، به همین دلیل پژوهش‌ها در خارج از کشور کانالیزه است.

جلالی گفت: موضوع کانالیزه بودن پژوهش‌ها که در کشور ما وجود ندارد از یک طرف مزیت محسوب می‌شود و از سوی دیگر یک نقص است. نقص از این لحاظ که تحقیقاتی انجام شده که مشتری برای آن وجود ندارد و منشا آن آموزش رایگان است و برای آن بودجه دولتی صرف کرده است؛ هزینه‌ای که برای پایان نامه تحصیلات تکمیلی صورت می‌گیرد یک سرمایه ملی است که باید یک برونداد متناسب داشته باشد.

رئیس دانشکده مهندسی فناوری‌های نوین دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: نقش دانشجو و دانشجو بودن و نه دانش آموز بودن به هدفمند و کاربردی شدن پایان‌نامه هاکمک می‌کند و اگر دانشجو به این نتیجه برسد که راه ادامه تحصیل و شناخته شدن از لحاظ علمی، پایان نامه است قطعا بیشتر به این موضوع مهم دقت می‌کند.

جلالی ادامه داد: تعداد اعضای هیئت علمی چهارچوب‌ها و محدودیت‌هایی دارد و نمی‌توان این تعداد را متناسب با نیاز جامعه افزایش داد؛ تعداد آن‌ها اگر متناسب و در راستای نیاز‌های کشور هدایت شود، ظرفیت و راه حلی برای برون رفت از معضلات و مشکلات متعدد و متنوع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی خواهد بود.

او افزود: دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که در حال پژوهش هستند باید موضوعاتی را سرلوحه پژوهش خود قرار دهند که بتواند تضمین کننده آینده آن‌ها باشد؛ اینکه از دانشگاه انتظار داشته باشیم برای فردی شغل ایجاد کند در هیچ مقیاس و معیاری وجود ندارد. درست است که یکی از وظایف دانشگاه کارآفرینی است، اما تعیین آینده شغلی و علمی در دست خود دانشجو است.

جلالی گفت: بسیارند فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد که به واسطه پایان نامه خود مشغول به کار شدند و به خوبی توانسته اند در صنعت و جامعه بهترین شوند و بعد از کسب تجربیات صنعت و جامعه، وارد مقطع دکتری شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: وظیفه دانشگاه، ایجاد شغل نیست؛ دانشگاه باید مولد دانش‌هایی باشد که مولد شغل است. دانشگاه باید ریل گذاری کند و این کار باید توسط دانش آموختگان انجام شود که مبنای راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان و رشد آن‌ها نیز همین واقعیت بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.