یک استاد دانشگاه تهران گفت: اینستاگرام به عنوان یک رسانه اجتماعی، به شدت خاصیت تمایزکنندگی در فضای اجتماعی دارد.

کامل دلپسند، پژوهشگر جامعه شناسی و استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه آیا اینستاگرام امروز به یک سبک زندگی تبدیل شده یا خیر، گفت: سبک زندگی مجموعه ای از باورها و کنش های نظامندی است که افراد و طبقات اجتماعی را از یکدیگر متمایز می‌کند. بر این اساس اینستاگرام امروزه تبدیل به یک رسانه اجتماعی شده که عامل تمایز اجتماعی و عامل تشخص اجتماعی شده است.

او افزود: زندگی اجتماعی ما بازنمایی از خود  ما است که ما می خواهیم خودمان را در برداشت های دیگران از خودمان ببینیم. یعنی دیگرانی که ما را می بینند بسیار اهمیت دارند و این دیگران، دقیقا تصویر ما را از خود ما درست می‌کنند.


بیشتر بخوانید:  ثبت نام بر اساس سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۹۹ به تعویق افتاد


دلپسند گفت: بر این اساس اینستاگرام به عنوان یک رسانه اجتماعی، به شدت خاصیت تمایزکنندگی در فضای اجتماعی دارد که به وسیله آن، کنشگران اجتماعی در جامعه خودشان را نمایش می‌دهند.

این استاد دانشگاه افزود: اینستاگرام ابزار نمایش اجتماعی شده که طبقه و میدان ذهنی خود فرد را به صورت مشخص و با روتوش های بسیار تفکیک کننده خودش را نشان می دهد. اینستاگرام تبدیل به فرصتی برای ارتباط، تبادل و تعامل اجتماعی در جامعه جدید شده است و به همان نسبت اینستاگرام می توان فرصتی برای تائید اجتماعی دیگران باشد که آیا این سبک زندگی مورد تائید دیگران هست یا نه؟. بخش اعظمی نیز به نمایش سرمایه های موجودی که درباره سرمایه های وجودی انسان در این سبک زندگی به آن اشاره می شود برمی‌گردد.

ابزار رسانه اجتماعی از واقعیت اجتماعی فاصله دارد

این استاد دانشگاه افزود: رسانه های اجتماعی جدید، نوع سبک زندگی جدیدی هستند که تقریبا بخش اعظمی از حیات فکری سیاسی اجتماعی و بخش زیادی از کنشگران تمام جوامع را در برگرفته است. تصویرهایی که در اینستاگرام دیده می شود بسیار مثبت و لاکچری هستند که می‌خواهند بیشتر از نظر دیگران تائید شوند.

دلپسند افزود: درباره آن چیزی که در حال وقوع است ما وسعت نمایش اجتماعی داریم تا عمق نمایش اجتماعی. ابزار رسانه اجتماعی از واقعیت اجتماعی فاصله دارد . افرادی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند از لحاظ طبقات اجتماعی با هم متفاوت هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار