در حالی که مقامات نیوزیلند برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مراسم سالگرد قربانیان مساجد شهر کرایست چرچ را لغو کرده بودند، مردم شهر در اقدامی خودجوش مقابل مسجد النور تجمع کردند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مردم شهر کرایست چرچ نیوزیلند در سالروز حمله تروریستی برنامه ریزی شده و همزمان به دو مسجد این شهر که به کشته شدن ۵۱ نمازگزار منجر شد، امروز یکشنبه طی مراسمی کوچک، اما پراحساس به قربانیان این حملات ادای احترام کردند.

مقامات نیوزیلند که درصدد برگزاری مراسم ویژه‌ای در قالب یادبود ملی برای قربانیان این حادثه بودند، به دلیل احتمال انتشار ویروس کرونا، این مراسم رسمی را لغو کردند.

این در حالی بود که در حرکتی خودجوش، عده‌ای از مردم در مسجد النور – محل وقوع تیراندازی—حاضر شدند و ضمن ادای احترام به قربانیان با قرار دادن گل و یادداشت های یادبود، با بازماندگان همدردی کردند. در این میان عده‌ای نیز مراسم سنتی سوگواری در مقابل مسجد برگزار کردند. یکی از آن‌ها گروه باشگاه توتانگاتا بود که نوعی مراسم سنتی مائوری که مربوط به بومیان این کشور است را برگزار کردند. این مراسم به شدت مورد توجه حضار و امام جماعت مسجد النور قرار گرفت.

یکی از کسانی که از تیراندازی در مسجد لینوود جان سالم به در برد، مظاهر الدین سید احمد بود که گفت این تیراندازی‌ها موجب برانگیختن حس نوع دوستی در جامعه می‌شود. وی گفت: «البته، ما دوستان، خانواده، مردم و بخشی از جامعه عزیزمان را از دست دادیم. اما شاهد جوانه زدن پیامد‌های تاثیرگذار پس از این فاجعه هستیم؛ بنابراین به بخش مثبت آن که نوع دوستی است نگاه می‌کنیم.

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، روز شنبه ضمن اعلام لغو مراسم بزرگداشت کشته‌های مساجد کرایست چرچ، گفته بود این اقدامی پیشگیرانه و برای جلوگیری از انتشار ویروس کروناست.

تاکنون ۸ مورد در نیوزیلند به بیماری کووید-۱۹ که از ویروس کرونا ناشی می‌شود، مبتلا شده اند. آردرن برای جلوگیری از این بیماری در نیوزیلند قوانین سخت مرزی را تصویب کرده است.

در حمله تروریستی ۱۵ مارس سال گذشته به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند، ۵۱ تن کشته و ۳۹ نفر زخمی شدند. این دو حمله برنامه‌ریزی‌شده همزمان با اقامه نماز جمعه، در دو مسجد نور و لینوود اتفاق افتاد. حدود ۳۰۰ نفر در حال ادای نماز جمعه در این دو مسجد بودند که تروریست به سمت آن‌ها آتش گشودند.

تروریست مهاجم به مسجد النور در شهر «کرایست‌چرچ» از پنج اسلحه شامل دو مسلسل نیمه اتوماتیک و شاتگان، برای انجام حمله خود استفاده کرد که مجوز آنها را نداشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار