یک درمانگر اعتیاد درباره راهکارهای کمک به ترک اعتیاد فرزند معتاد در خانواده توضیحاتی داد.

محبوبه زرین قلم روانشناس و درمانگر اعتیاد در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهکارهای کمک به ترک اعتیاد فرزند معتاد در خانواده، اظهار کرد: خانواده شاید در شروع اعتیاد فرزند خود نقش خاصی نداشته باشد، اما در ادامه اعتیاد و بهبودی مطمئنا نقش موثری خواهد داشت.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه توجه به دو نکته در ترک اعتیاد فرزندان حائز اهمیت است، گفت: اول اینکه اعتیاد یک بیماری مزمن، پیش رونده و عود کننده است و درمان آن فرآیندی طولانی و زمان بر است و نیاز به صبر، حوصله و همراهی دارد و در نکته دوم، هیچ نسخه ثابتی برای درمان همه بیماران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه درمان اعتیاد، درمان شبکه‌ای و فرا مدرن است، افزود: درمان شبکه‌ای یعنی خانواده قرار است به عنوان بازوی کمکی در درمان به فرد معتاد و درمانگر کمک کند تا او در روند بهبودی باقی بماند و درمان فرا مدرن یعنی فرآیندی که در آن با فرد همراهی می‌شود تا خودش را بسازد و هویت یابی کند و از طریق انطباق پذیری مسیر زندگی‌اش را طی کند.

زرین قلم تصریح کرد: خانواده پس از کسب اطلاعات در زمینه اعتیاد و تغییرات لازم با شکستن چرخه انکار می‌تواند باعث ترغیب فرد به سمت پذیرش، درمان و بهبودی شود، پس ایجاد انگیزه برای تغییر، شروع و مانایی در بهبودی یکی از مهمترین اتفاقاتی است که لازم است بیفتد و دلایلی که باعث ماندگاری فرد در درمان می‌شود معمولا با گذر زمان و بهبودی تغییر می‌کند؛ پس خانواده لازم است با شرکت در جلسات تخصصی آموزش خانواده استراتژی جدید برای افزایش انگیزه را بیاموزد.

این درمانگر اعتیاد با بیان اینکه شناخت چالش‌های عمده در مسیر بهبودی می‌تواند کمک شایانی به خانواده و فرد کند، گفت: یادتان باشد خانواده‌ای که قصد دارد در روند بهبودی فرزند معتاد خود همراه و یاور او باشد، قوانین حمایتی متناسب با سن او، بیان آزادانه احساسات، شوخی، سر زندگی، نشاط  و خودارزشمندی را فراموش نمی‌کند و به جای غصه خوردن میدان را ترک نمی‌کند، بلکه از درمانگر کمک می‌گیرد و به فردی معتاد کمک می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
نمیدونم چرا بعضیا که بیکارن میرندنبال اعتیاد که پول و هزینه میخواد؟ چرا نمیرن دنبال کار ،بله میگن کار نیست ولی خیلیل رو میشناسم که کار و سرمایه هم دارن ولی معتادن .
آدم بیکار با غیرت دنبال کار میره اگرچه کار خوب و ایده آلی نباشه.
این افراد که میگن از سر بیکاری معتاد شدن یه کاری میخوان که پشت میز و زیر نسیم خنک کولر بیکار بشینن و یا همش تفریح باشه سر برجم کلی حقوق بگیرن .
Iran (Islamic Republic of)
..
۰۹:۳۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
با سلام کارشناس محترم
چطور خانواده نقشی در شروع اعتیاد فردندارد؟ در یک خانواده که تربیت .ایمان . اسایش ارامش باشد چند درصد امکان اعتیاد فرزندان وجود دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۷ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
غموغصه مردم بخوصوس جوانان شده بیکاری بدبختی بااین شرایت مملکت ترک هرگونه موادمخدرممنوع میشود خیالتون راحت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۹ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
یه راه کارواسه ترک اعتیاد بزارید
Germany
بد بیار
۰۲:۱۵ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
من یک بیمار هستم ۲۸ سال سن دارم. متاسفانه خانواده ام به جای این که کمکم کنند بی اهمیت هستن. حتی ارزوی مرگ میکنن واسم. مدت زیادی نیست که درگیر اعتیاد شدم و اگر کسی کمکم کنه و بهم امید بده باز میتونم برگردم به زندگی .ولی کسی ندارم دلسوزانه کمکم کنه. خیلی سعی کردم که در دام اعتیاد نی افتم .ولی بیکاری و فقر منو زمین زد . گرفتار مواد شدم .

باشگاه این پیامو تایید کن بلکه جوونا این پیام منو ببینن و بیشتر مواظب خودشون باشن که سمت مواد نروند .
نمیخوام نصیحت کنم ولی اینو بدونن که

(یک بار مصرف مواد
مساوی است با
مصرف تا آخر عمر )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۵ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
فقط اعدام.
آخرین اخبار