تنورچه یقینا یکی از معروف‌ترین خوراک‌های بلوچی است که علاوه بر طعم شگفت انگیز می‌تواند هر کسی را که درباره غذا‌های محلی بلوچستان اطلاعاتی ندارد، عاشق غذا‌های آنان کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تنورچه یا ترونچه یکی از غذا‌های محلی سرزمین پر رمز و راز خوراک یعنی بلوچستان است. در مطلب آشپزی مردم سیستان و بلوچستان به خوراک‌های این خطه اشاراتی شد؛ فرهنگ غذایی جنوب استان سیستان و بلوچستان بسیار وابسته به نوع معیشت آنان یعنی دامپروری است. از این رو بسیاری از غذا‌های محلی آنان از گوشت دام تهیه می‌شود.

تنورچه یقینا یکی از معروف‌ترین خوراک‌های بلوچی است که علاوه بر طعم شگفت انگیز می‌تواند هر کسی را که درباره غذا‌های محلی بلوچستان اطلاعاتی ندارد، عاشق غذا‌های آنان کند. همان طور که از اسم آن پیداست، خوراکی است که در تنور پخته می‌شود. شیوه پخت آن به دو روش است که در ادامه به معرفی روش‌های پخت تنورچه می‌پردازیم.

روش اول:

در روش اول قطعات بزرگ گوشت گوسفند را به سیخ می‌کشند. پس از ذبح کردن گوسفند، گوشت آن را به قطعات بزرگ تقسیم می‌کنند و درون سیخ‌هایی از جنس چوب نخل می‌کشند. سپس سیخ‌ها را درون تنوری که زغال آن کاملا داغ است می‌گذارند. اگر بخواهند کبابی آبدار و به اصطلاح بخارپز شده داشته باشند، ظرفی از آب را درون تنور روی زغال‌ها گذاشته و سیخ‌ها را بصورت ایستاده دور تا دور ظرف می‌چینند. درب تنور را بسته و روی آن با کاهگل می‌بندند. (این تنور‌ها همانند بسیاری از تنور‌ها از پایین خروجی جریان هوا دارد) در این حالت تنورچه بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان لازم دارد تا پخته شود.

روش پخت تنورچه بلوچی

روش دوم:

در این روش یک گوسفند کامل را ذبح نموده، پاک کرده و درون شکم آن را خالی می‌کنند. (گوسفند باید به اندازه تنور باشد) سپس دست و پا و شکم آن را بسته و به صورت آویزان درون تنور قرار می‌دهند. در ادامه درب تنور را کاملا بسته و به مدت یک ساعت اجازه می‌دهند تا کاملا پخته شود. معمولا تنورچه را با نان یا چلو ساده میل می‌کنند.

منبع: مجله فرهنگ غذا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۹ اسفند ۱۳۹۸
تنورچه غذای بسیار خوب و خوشمزه ای هست امیدوارم همه مردمان مثل ما بلوچها تنورچه بخورند
Iran (Islamic Republic of)
.....
۱۴:۵۱ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
عاشق تنورچه ام..حرف نداره تنورچه بلوچی
Iran (Islamic Republic of)
R. K
۱۳:۲۸ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
دهنم آب افتاد
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۱:۴۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
گرسنه شدم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
خودم عاشق تنورچه ام
ما بلوچها خیلی غذا های متنوع و خوشمزه ای داریم بعد از کرونا دوستان می توانند تشریف بیارن قصرقند بلوچستان خدمت دوستان هستیم پذیرای همه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
لطف دارید
Iran (Islamic Republic of)
نارویی
۰۹:۱۳ ۲۸ اسفند ۱۳۹۸
واقعا خیلی خوشمزه هموطنان بعد کورنا نوشین جان کنند تنوری بلوچستان واین غذای لذیذ را هرگز هرگز از دست ندهید البته بعد شکست کورنا تا ابد تنوری بلوچستان هرگز ا یاد نخواهید برد
آخرین اخبار