مدیرعامل ساتکاب گفت: امسال ۵۰ کالای استراتژیک در وزارت نیرو بومی سازی شدند.

بومی سازی ۵۰ کالای استراتژیک در وزارت نیرومحمدولی علاءالدینی را به عنوان مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه وزارت نیرو در عرصه تحقق شعار سال خوش درخشید، گفت: وزارت نیرو در امسال ۲۲۷ پروژه در قالب طرح_الف_ب ایران در ۳۱ استان کشور افتتاح کرد که ارزش این پروژه‌ها ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

او با اشاره به همکاری بخش خصوصی در این عرصه ادامه داد: از آنجایی که بخشی از پروژه‌های امسال در قالب طرح‌های آب شرین کن شاهد حضور پررنگ بخش خصوصی در صنعت آب بودیم چرا که اینگونه طرح‌ها نیازمند سرمایه گذاری‌های بالایی بودند که تنها از طریق همکاری بخش خصوصی محقق می‌شدند.

علاءالدینی با بیان اینکه همین سرمایه گذاری‌های اندک اشتغالزایی زیادی را به همراه داشته است، گفت: از منظر اقتصادی هر ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری یک فرصت شغلی فراهم می‌کند بنابراین همین ۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری وزارت نیرو و بخش خصوصی در حوزه‌های آب و برق، ۳۳۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

مدیرعامل ساتکاب با اشاره به حضور پررنگ شرکت‌های دانش بنیان در این دو بخش بیان کرد: امسال برخی از قطعات دو حوزه آب و برق که تا چندی پیش تنها از طریق واردات تامین می‌شد، به طور کامل بومی سازی شد چرا که شرایط برای استفاده از قابلیت نخبگان طراح در این عرصه‌ها سهل‌تر شده است.

او تصریح کرد: از آنجایی که آب و برق دو کالای استراتژیک محسوب می‌شوند بنابر این طراحان و پیمانکاران زیادی وارد این عرصه شده اند بنابراین زمانیکه بحث طراحی به میان می‌آید حضور نخبگان و متخصصان بیشتر به چشم می‌خورد و در امسال شاهد فعالیت گسترده نخبگان کشور در این دو حوزه بودیم و هیچ گونه فعالیت طراحان خارجی صورت نپذیرفت.

علاءالدینی با بیان اینکه با وجود در این شرایط تحریم توانستیم در دو حوزه آب و برق عرض اندام کنیم، گفت: در سال ۹۸ علاوه بر بومی سازی بخش اعظمی از قطعات داخلی شاهد حضور مهندسان داخلی برای تکمیل برخی پروژه‌های آب و برق در کشور‌های سریلانکا، عراق و سوریه بودیم.

مدیرعامل ساتکاب تصریح کرد: تا نیمه دوم اسفند امسال حدود ۹۵ درصد تجهیزات مربوط به دو حوزه آب و برق بومی سازی شده اند و آن ۵ درصد باقی مانده کالا‌هایی هستند که تولید آن‌ها برای صرفه اقتصادی چندانی ندارد و تنها چند کشور محدود در این بخش سرمایه گذاری کرده اند.

او ادامه داد: این ۵ درصد باقی مانده که تولید کنندگان آن‌ها در دنیا محدود هستند عموما بخشی از برخی از ژل‌ها و سیستم‌های ریز مثل ترانزیستور و مقاوت را شامل شده که وارد کشور می‌شوند و تمامی فعالیت‌های نرم افزاری، سخت افزاری و با همت متخصصان داخلی در برخی تولیدات کشور به کار گرفته شده اند.

علاءالدینی با اشاره به برخی بازدید‌های ساتکاب از چندین کارخانه آب و برق در امسال گفت: امسال چند اتفاق مهم رخ داده به عنوان مثال کارخانجاتی که تا سال‌های گذشته به دلیل تولیدات اندک، تنها یک شیفت کاری داشته اند اکنون دو یا سه شیفت کاری دارند و ظرفیت نیروی انسانی خود را افزایش داده و این امر بیانگر بازگشت رونق به برخی کارخانجات تولیدی در این عرصه است.

مدیرعامل ساتکاب ادامه داد: یکی از کارخانجات بزرگ ما در حوزه تولید شیرآلات هم اکنون با اروپا هم همکاری دارد و به دلیل کیفیت بالای محصولاتش برخی شرکت‌های اروپایی تنها راغب به همکاری با این شرکت بودند چرا که توانست بخشی از تولیدات مورد نیاز شرکای تجاری اش را بومی سازی کند و اکنون ظرفیت تولید این کارخانه افزایش یافته است.

او افزود: توسعه خط تولید یک کارخاه بزرگ در استان فارس در حوزه صنایع برقی یکی دیگر از نمونه‌های کارخانجات موفق در سال رونق تولید هستند چرا که چند ماه پیش مدیر عامل این کارخانه در حضور وزیر نیرو قول بومی سازی چند قطع وارداتی را داده بود و امروز می‌بینیم که محصولاتی که تا چندی پیش وارد کشور می‌شد اکنون به دست متخصصان این استان تولید می‌شود.

علاءالدینی ادامه داد: این کارخانه توانست بخشی از کلید‌های برقی که ارزش ورادتی آن‌ها بالغ بر ۱۲ تا ۲۰ میلیارد تومان می‌شد و تولید آن‌ها تکنولوژی بالایی را می‌طلبند را بومی سازی کرده و با وجود همه محدودیت‌ها در این عرصه بسیار خوش درخشید.

بومی سازی ۵۰ کالای استراتژیک در وزارت نیرو

مدیرعامل ساتکاب با بیان اینکه در امسال ۵۰ کالای استراتژیک در وزارت نیرو بومی سازی شدند، گفت: با روش‌های نوین و حضور نخبگان کشور توانستیم ۵۰ کالای استراتژیک در حوزه آب و برق بومی سازی شدند چرا که در سال ۹۸ چندین رویداد کارآفرینی بزرگ برگزار شده و چندین شرکت دانش بنیان فعال در این عرصه‌ها شناسایی شدند.

او ادامه داد: از این میزان برخی در سال ۹۸ مورد استفاده قرار گرفته اند، اما در سال ۹۹ به طور گسترده از تمامی این ۵۰ محصول استفاده خواهیم کرد چرا که این محصولات گواهی استاندارد خود را کسب کرده اند.

علاءالدینی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در این دو حوزه فعال هستند، افزود: ۱۶۰ شرکت در صنعت برق فعال بوده و مابقی  در صنعت آب فعالیت می‌کنند که وزارت نیرو به واسطه ساتکاب این نقطه تماس را برقرار کرد تا به واسطه مجموعه ما بتواند از این ظرفیت‌ها برای تامین کالا‌های مورد نیاز خود استفاده کند.

مدیرعامل ساتکاب بیان کرد: متخصصان داخلی توانستند با بومی سازی برخی قطعات از جمله دستگاه‌های سنجش اندازه گیری که در گذشته از چین و برخی کشور‌های اروپایی وارد می‌شد، حدود ۷۵ درصد صرفه جویی ارزی در این بخش را به ارمغان آورند.

او با اشاره به کاهش قیمت محصولات داخلی در برخی بخش‌های صنعت آب و برق ادامه داد: در حوزه برق محصولی وجود داشت که ارزش آن ۲۰ میلیون ریال بود که از طریق بومی سازی قیمت آن به ۳۰ میلیون ریال تقلیل یافت و وجود همین موارد مشابه باعث شد تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومن صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

علاءالدینی با بیان اینکه ۵۰۰ هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد، گفت: تجهیزات مربوط به اندازه گیری همین موارد با همت و تولید متخصصان داخلی از ۲۵ میلیون تومان به ۵ میلیون تومان کاهش یافت که ۹۲ درصد آب این چاه‌ها مربوط به حوزه کشاورزی، ۶ و ۲ درصد هم به ترتیب مربوط به حوزه‌های شرب و صنعت هستند.

وجود ۳۶ میلیون کنتور برق در سراسر کشور

مدیرعامل ساتکاب با بیان اینکه ۳۶ میلیون کنتور در حوزه برق داریم، افزود: هوشمند سازی این مجموعه حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای کشور داشت که از طریق بومی سازی این میزان به ۳۰ هزار میلیارد تومان تقلیل یافت.

او با اشاره به افزایش توان فنی مهندسی کشور در حوزه آب و برق بیان کرد: در حوزه تربیت نیروی متخصصص در رده‌های سوم تا پنجم جهانی قرار داریم و استفاده از همین توان مهندسی سبب شده تا خلاقیت‌های جدیدی وارد این عرصه شوند و همین امر باعث شده تا در عرصه بین المللی توان رقابت با محصولات مشابه خود را داشته باشیم.

علاءالدینی با بیان اینکه بهترین شرکت تعمیرات نیروگاهی در منطقه را داریم، گفت: کمتر از ۱۰ شرکت در دنیا توان انجام این امر را دارند و در کشور ما هم تنوع همین نیروگاه‌ها سبب شد تا سازنده‌های مختلف وارد کیدان شوند و امروز می‌بینیم که یک شرکت ایرانی با چندین نشان تجاری تبدیل به یکی از بهترین شرکت‌های تعمیرات نیروگاهی شده است.

مدیرعامل ساتکاب افزود: یکی دیگر از دلایلی که این مهم را محقق ساخت، وارد نشدن قطعات پیشرفته به کشور در پی تحریم‌های ظالمانه آمریکا بود که همین موضوع باعث شد تا همان تجهیزات را بومی سازی کرده و توان مهندسی کشور را توسعه دهیم.

او ادامه داد: اکنون قطعات وطنی با قیمت بسیار کمتر از محصولات مشابه خارجی خود به فروش می‌رسند و در امسال در یکی از مناقصات بین المللی پیروز شدیم چرا که در زمینه تعمیرات نیروگاهی ما یکی از بهترین گزینه‌ها برای تعمیرات نیروگاه کشور‌های منطقه هستیم.

علاءالدینی تصریح کرد: در همین چند سال اخیر حدود ۲۰۰۰ هزار قطعه به واسطه همین متخصصان داخلی بومی سازی شده و در امسال ۸۵ قطعه را داخلی سازی شده اند که یکی از این نمونه‌ها سیستم کنترل نیروگاهی است که در گذشته کاملا وارداتی بوده است.

مدیرعامل ساتکاب افزود: مقصود از این ۸۵ کالا آن دسته از محصولاتی است که در نمایشگاه‌های مختلف صنعتی به نمایش گذاشته شده اند و تولید کنندگان آن‌ها اعلام می‌کردند ما چنین کالا‌هایی را تولید کرده ایم لذا در صورت تمایل این‌ها استفاده کنید درصورتیکه در وزارت نیرو در مجموع ۵۰ کالا بومی سازی شده اند.

رشد ناچیز مصرف انرژی در تابستان امسال

او با اشاره به رشد پایین مصرف انرژی در تابستان امسال گفت: سالانه مصرف انرژی کشور در فصل تابستان رشد ۵ الی ۷ درصدی را تجربه می‌کرده، اما در تابستان امسال و با مدیریت وزیر نیرو رشد مصرف انرژی در این فصل تنها یک درصد بود و فراتر نرفت.

علاءالدینی بیان کرد: با عنایت به سخنان مقام معظم رهبری برگزاری نمایشگاه‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای شناسایی کالا‌های بومی است به همنی منظور در امسال شاهد برپایی ۷ نمایشگاه بزرگ در حوزه‌های آب و برق بودیم، اما برگزاری ۲ نمایشگاه در اسفند ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور لغو شد.

مدیرعامل ساتکاب ادامه داد: ما از طریق یکی از شرکت‌های خود به نام نیرو ترانس توانستیم نه تنها نیاز بازار داخل را تامین کرده بلکه یکسری از تجهیزات پیشرفته را نوسازی کنیم همچنین به دلیل افزایش حجم کار و نرخ اشتغال، سالن‌های آن را هم توسعه دادیم.

او در پایان بیان کرد: پویش الف_ب ایران در قالب ۲۲۷ پروژه در ۳۱ استان کشور با سرمایه گذاری ۳۳ هزار میلیارد تومانی در امسال صورت پذیرفت که این امر علاوه بر افزایش تولید در این عرصه منجر به ایجاد اشتغال برای ۳۳۰ هزار نفر در سطح کشور شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار