عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: نمایندگان باید بر اساس تخصص، توان و تجربه وارد کمیسیون‌ها شوند.

آیین‌نامه داخلی مجلس باید اصلاح شود/ حضور افراد غیرمتخصص در کمیسیون موجب ناکارآمدی می‌شوداسدالله قره‌خانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اولویت‌های مجلس یازدهم گفت: اولویت مجلس یازدهم در وهله اول رفع نگرانی‌های مردم درباره ویروس کرونا و جبران خسارت‌های این ویروس است.

او افزود: بیکاری، رکود اقتصادی، تورم و کاهش سقف درآمد مردم بعد از بحران کرونا جزء اولین موضوعاتی است که مجلس یازدهم باید به آن توجه کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اکنون به واسطه فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، صادرات کشورمان به حداقل رسیده است، چراکه بازار‌های هدف ما در اثر تحریم‌ها با مشکل مواجه شده و قیمت نفت و فرآورده‌های نفتی کاهش یافته است. در واقع کاهش قیمت نفت به سرعت انجام می‌گیرد، ولی افزایش قیمت آن در بستر زمان و طولانی مدت اتفاق می‌افتد؛ بنابراین در سال ۹۹ درآمد‌های نفتی بسیار کم می‌شود و فرآورده‌های نفتی هم به واسطه کاهش تردد مردم و مصرف کم بنزین یکباره به نصف تنزل می‌یابد، در نتیجه قیمت صادرات برق و گاز هم کاهش پیدا می‌کند.

 باید به سمت انسجام و پرهیز از مناقشات حرکت کنیم

قره خانی ادامه داد: اکنون به واسطه مشکلات ویروس کرونا هزینه‌ها بیشتر شده و اگر چنانچه در آینده هزینه دولت کاهش نیابد باید به  سراغ مالیات رفت؛ اما اکنون در یک رکود اقتصادی قرار داریم و زمانی که تولید و اشتغال نباشد مالیات هم کاهش می‌یابد، در نتیجه به طرق مختلف درآمد دولت هم کاهش می‌یابد، بنابراین باید به سمت همدلی،  پرهیز از مناقشات سیاسی و انسجام حرکت کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجلس یازدهم بیش از ۲۵۰ نماینده اصولگرا هستند و می‌توانند قوانین قبلی را تغییر داده و قوانین جدیدی وضع کنند. نمایندگان برای گرفتن مناصب قدرتی در هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها نباید وارد مناقشات و کشمکش‌ها شوند، چراکه جامعه در حال حاضر به رفاه و آرامش نیاز دارد.

نمایندگان مجلس یازدهم باید کار‌ها را برای مردم آسان‌تر کنند/ ظرفیت‌های زیادی در جامعه بلااستفاده است

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مجلس یازدهم باید تصمیماتی اتخاذ کند که موجب تزریق امید به جامعه و آسان‌تر شدن کارها شود، به علاوه باید در صورت امکان هر جایی که در دست نیرو‌های دولتی، حاکمیتی و نهادی است را به صورت واقعی به مردم واگذار کنند.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر در عرصه بین المللی امکان گشایش وجود ندارد و نمی‌توان دیپلماسی قوی را برقرار کرد، حداقل با کشور‌های اطراف خود مراودات داشته باشیم و از ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم تا به رونق تولید دست یابیم.

قره خانی تأکید کرد: در این دوره از مجلس نمایندگانی که وارد عرصه رقابت شدند عمدتا اعلام می‌کردند که مجالس قبلی حقوق نجومی دریافت می‌کردند، سفر‌های خارجی می‌رفتند، عمدتا هدیه‌های بزرگ می‌گرفتند،  کمتر در حوزه‌های انتخابیه خود بودند، به جای قانون‌گذاری در کار‌های اجرایی مانند بخش عزل و نصب فرماندار و استاندار و روسای ادارات شرکت داشتند، همچنین مجالس قبلی برای  جذب افراد در انتخابات پیگیر کار‌های کوچک در دانشگاه، بیمارستان‌ها و غیره بودند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی نمایندگان  مجلس یازدهم اعلام می‌کردند که مجالس قبلی نسبت به شفافیت آرا اقدامی نکرده‌اند، بنابراین مجلس یازدهم  بهتر است حداقل  آرایی را که برای هر طرح و لایحه‌ای اخذ می‌شود شفاف بیان کند. رسانه‌ها هم نظارت داشته باشند تا مردم بدانند چه کسی موافقت و چه کسی مخالفت کرده است.

 آیین‌نامه داخلی مجلس  باید اصلاح شود

قره خانی تصریح کرد: نکته دیگری که مجلس یازدهم باید به آن توجه کند حضور نمایندگان در پارلمان است، یعنی نماینده به دنبال وزارتخانه‌ نباشد و اول هر ماه حضور آنها ثبت و در معرض دید قرار گیرد، در کمیسیون‌ها هم همین حالت وجود داشته باشد چراکه برخی افراد در جلسات کمیسیون‌ها حاضر نمی‌شوند.

او افزود: نماینده آن کسی است که بتواند در کمیسیون‌ها، صحن علنی و مصاحبه‌ها اظهارنظر کند، نماینده در چنین مکان‌هایی باید خود را نشان دهد، همچنین خبرنگاران باید از نمایندگان بخواهند آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شود و به این شکل آنها را مواخذه کنند تا اگر نماینده‌ای در وظیفه خود تخطی کرد، مشخص شود.

نمایندگان باید بر اساس تخصص وارد کمیسیون‌ها شوند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از شرکت‌ها و وزارتخانه‌ها نماینده را به طرق مختلف دعوت می‌کنند و  نماینده را به خود بدهکار می‌کنند، باید جلوی چنین حرکاتی گرفته شود، به علاوه برخی افراد در کمیسیونی عضو می‌شوند که تخصصی در آن حوزه ندارند.

قره خانی تأکید کرد: نکته مهمی که مجلس یازدهم باید به آن توجه کند این است که افراد بر اساس شایستگی، تخصص، توان و تجربه کمیسیون خود را انتخاب کنند. چراکه اگر افراد غیرمتخصص در یک کمیسیون وارد شوند قطع به یقین کارایی لازم را نخواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
پزشک عمومی ، رییس کمیسیون عمران مجلس ؟؟؟!!
آخرین اخبار