شاید شما هم اعتقاد داشته باشید هر چیزی که یاد می‌گیرید یا به خاطر می‌سپارید؛ سریعا از ذهن شما پاک شده و به فراموشی سپرده می‌شوند. مثلا، اصلا یادتان نمی‌آید در جلسه کاری چند روز پیش چه مطالبی بیان شده یا در سمینار هفته گذشته درباره چه موضوعی صحبت شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تصور می‌کنیم حافظه ما در این روز‌ها بیشتر فرار و کم‌کار شده است. به خاطر‌سپاری چیز‌هایی که یاد می‌گیریم؛ بسیار سخت شده و نمی‌توانیم آموزش‌های بیشتری را به خاطر بیاوریم.

 

نزدیک به صد سال پیش، روانشناس آلمانی به نام هرمان ابینگهاوس (Hermann Ebbinghaus) مسئله «منحنی فراموشی» (Forgetting Curve) را مطرح کرد. سال‌ها بود که این فرمول به خاطرسپاری چیز‌هایی که یاد می‌گیریم؛ استفاده نمی‌شد و کمتر کسی به آن اشاره می‌کرد.

اما در سال‌های اخیر، دانشگاه‌ها و دوره‌های تقویت حافظه و یادگیری سریع دوباره به آن رو کرده و سعی می‌کنند دانش‌آموزان، دانش‌جویان و افراد داوطلب را آموزش دهند چگونه چیز‌هایی که یاد می‌گیرند را همیشه به خاطر بیاورند.

با این عادت ساده ۲۰ دقیقه‌ای به مغز خود بیاموزید هر چیزی را به خاطر بیاورد

دانشگاه‌های معروفی مانند ایندیانا و واترلو در حال استفاده از «منحنی فراموشی» و تکنیک‌های یادگیری مبتنی بر آن هستند.

«منحنی فراموشی» نشان می‌دهد چگونه ما یک مطلبی که یاد گرفتیم را فراموش کرده یا به حافظه می‌سپاریم. براساس این منحنی، یک ساعت پس از آموزش (فرض کنید یک ساعت پس از حضور در جلسه، سخنرانی، همایش و کلاس)، بیشترین اطلاعات حفظ شده در ذهن ما قرار دارد و منحنی در نقطه اوج خودش است.

یک روز پس از سخنرانی، اگر سعی نکرده باشید مطالبی که یاد گرفته‌اید را مرور کنید؛ ۵۰ تا ۸۰ درصد آن‌ها از حافظه شما پاک شده‌اند. در روز هفتم پس از سخنرانی یا کلاس، حدود ۱۰ درصد کل آموزش‌ها و اطلاعات در ذهن شما باقی ماندند و پس از ۳۰ روز، شاید ۲ الی ۳ درصد آن‌ها را به خاطر بیاورید.

به این صورت است که ما اصلا یادمان نمی‌آید در جلسه کاری ماه گذشته چه موضوعاتی بحث شده یا ما چه چیز‌هایی یاد گرفتیم. منحنی فراموشی می‌گوید اگر آموزه‌های خود را به حال خودشان رها کنید؛ سریعا از حافظه پاک می‌شوند.

اما بخش شگفت‌انگیز منحنی فراموشی، تکنیک و عادتی ساده و حدودا ۲۰ دقیقه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه باید این منحنی را معکوس کنید.
هر چیزی که یاد گرفتید را به خاطر بیاورید

شما با مرور اطلاعات و مطالبی که یاد گرفته‌اید؛ می‌توانید برای همیشه در حافظه نگهداری و به خاطر بیاورید. فقط کافی است ۲۰ دقیقه در فواصل زمانی مختلف وقت بگذارید و آن‌ها را مرور کنید تا زمان کمتری برای بازیابی آن‌ها نیاز داشته باشید.

فرمول یادگیری هرمان ابینگهاوس این‌گونه است که از شما می‌خواهد ۲۴ ساعت پس از یادگیری چیزی، به مدت ۱۰ دقیقه به مرور، پردازش و بررسی آن مشغول شوید. در این وضعیت، دوباره ذهن شما در بالاترین نقطه یادگیری و منحنی فراموشی است و ۱۰۰ درصد مطالب را به یاد می‌آورد.

با این عادت ساده ۲۰ دقیقه‌ای به مغز خود بیاموزید هر چیزی را به خاطر بیاورد

در گام بعدی، باید یک هفته پس از یادگیری چیزی، حدود ۵ دقیقه به مرور آن بپردازید تا دوباره همه آن اطلاعات یادآوری و در ذهن تثبیت شوند. ۳۰ روز بعد هم باید ۲ تا ۴ دقیقه از زمان خود را صرف یادآوری مطالب آموزش دیده کنید.

در مجموع ۲۰ دقیقه زمان در فواصل مختلف نیاز دارید تا چیز‌هایی که یاد گرفته‌اید را برای همیشه به خاطر سپرده و حفظ کنید. با این تکنیک ساده، یک ماه بعد هم می‌توانید به راحتی درباره محور‌های یک سخنرانی یا سیمنار صحبت کنید؛ انگار که یک ساعت پیش از آن‌جا بیرون آمدید.

تازه‌سازی مطالب در ذهن، تکنیکی است که نه تنها روانشانس سرشناس آلمانی بلکه غالب اساتید تقویت حافظه روی آن تاکید دارند. البته، برخی از روانشناسان می‌گویند بازه زمانی تکرار مطالب باید بیشتر باشد و مثلا هر هفته اطلاعات قبلی پردازش شوند.

توصیه می‌کنیم این عادت ۲۰ دقیقه‌ای را برای یک کنفرانس، سیمنار یا کلاس آموزشی به کار بگیرید و نتایج آن را با حالت‌های دیگر یادگیری مقایسه کنید تا شخصا متوجه شوید چرا فرمولی معجزه‌آسا برای حفظ کردن چیز‌هایی است که آموزش دیدید.

منبع: پزشک

انتهای پیام/

برچسب ها: مغز ، روانشناسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.