مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی سیستان وبلوچستان گفت:در سال جاری ۱۷هکتار در شهرستان بمپور کشت شده وپیش بینی می‌شود در اردیبهشت ماه ۳۵تن دانه کینوا با کیفیت برداشت .

عباس اشکانی مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، گفت: :شرایط آب و هوایی استان ازیک سو وتحمل بالای گیاه کینوا در مقابل خشکی و وشوری، فرصتی مناسب برای توسعه کشت این گیاه در استان برای رسیدن به کشاورزی پایدار، تولید صنعتی وتغذیه مناسب است.

عباس اشکانی افزود :با توجه به دامنه تحمل بالا به درجه حرارت در دو فصل بهار و پائیز بسته به شرایط اقلیمی در اکثر مناطق قابلیت کشت دارد در مناطق جنوبی استان کشت پاییزه و تاریخ کشت اواخر شهریور تا اواخر آبان ماه است .

او  در خصوص ارزش غذایی کینوا گفت :دانه کینوا یک شبه غله با ارزش غذایی بالا است که کم حجم و بسیار خوش هضم است و یک منبع غنی از پروتئین،آهن،منیزیم،فیبر،فسفر و ویتامین B2میباشد. بطوریکه در کشورهای آمریکای جنوبی به خاویار سبز معروف است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان تصریح کرد :نیاز آبی این گیاه مانند گندم است ودر سال جاری ۱۷هکتار در شهرستان بمپور کشت شده وپیش بینی می‌شود در اردیبهشت ماه ۳۵تن دانه کینوا با کیفیت برداشت شود.

اشکانی با اشاره به تحمل شوری کینوا اذعان داشت در اراضی شور با phحدود ۸قابلیت کشت وتولید اقتصادی دارد.

گفتنی با توجه به ارزش اقتصادی بالای کینوا می‌تواند منبع ارز آوری برای کشور باشد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار