دهقان گفت: در سفر کرونا انتشار پیدا می‌کند، لذا برای کارهای غیرضروری از خانه بیرون نرویم و به مردم توصیه می‌کنیم تا از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

تیتربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعلی دهقان متخصص بیماری‌های عفونی شب گذشته ۲۱ اسفند با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما به بررسی موضوع چرا نباید در ایام شیوع کرونا سفر کنیم پرداخت.

دهقان با اشاره به اینکه با عفونت بسیار جدی مواجه هستیم، گفت: مسئولین، مردم و کادر درمان باید دست به دست هم دهند تا شیوع بیماری را بتوانیم کنترل کنیم .

او تصریح کرد: فردی که مبتلا به بیماری شده و دارای علائم تنفسی ،عطسه، سرفه و گلودرد است می‌تواند به راحتی افراد دیگر را درگیر بیماری کند زیرا قطرات تنفسی که از سوی فرد بیمار تولید می شود روی سطوح می‌ماند. بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم تا فاصله یک متری خود را با دیگران حفظ کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه اگر فرد سالم رعایت بهداشت را نداشته باشند با لمس سطوح ممکن است مبتلا به بیماری شود، ادامه داد: کسانی که نشانه‌های خفیف دارند با خودمراقبتی بهبود پیدا می‌کنند و تنها ۲۰ درصد هستند که مبتلا به بیماری شدید ویروس کرونا می‌شوند.

دهقان با اشاره به نوع و ماهیت نشانه بیماری کرونا افزود: متاسفانه در سفر بیماری انتشار پیدا می‌کند بنابراین بهترین کار برای مردم، ماندن در خانه است. لذا برای کارهای غیرضروری از خانه بیرون نرویم و به مردم توصیه می‌کنیم تا از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.

این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: ویروس در هوا نیست بلکه در سطوح می ماند، تعداد زیادی از مردم را می‌بینیم که از ماسک استفاده می کنند و این در حالی است که باید کسانی که نشانه‌های تنفسی دارند ماسک استفاده کنند. فردی که نشانه تنفسی ندارد نباید از ماسک استفاده کنند.

او با بیان اینکه در ویروس کرونا بهداشت دست اهمیت دارد گفت: در بحث ماندن در منزل، کسانی که نشانه های خفیفی دارند در ۸۰ درصد موارد بهبود پیدا می‌کنند لذا فرد با استراحت و ماندن در خانه و رعایت اصول بهداشتی می‌تواند بهبود پیدا کند زیرا ماندن در خانه چرخه انتقال بیماری را کمتر می‌کند و در این صورت نیازی به درمان اختصاصی ندارند.

دهقان با بیان اینکه رعایت کامل اصول بهداشتی در سفر غیرممکن است، افزود: باید در خانه ماند که بهترین کار همین است.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه با استفاده از مجموعه ظرفیت‌های کل استان و با بسیج آحاد جامعه کار را شروع کردیم گفت: در خصوص ویروس کرونا اطلاع‌رسانی‌های درستی صورت گرفت و پویش های مختلفی را به راه انداختیم.

او ادامه داد: برای حوزه حمل و نقل نیز محدودیت هایی ایجاد کردیم و اقدام به ضدعفونی معابر، تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها کردیم و با استفاده از بلندگو با ادبیات و متن مشخصی به مردم اطلاع رسانی کردیم.

حسین زادگان با اشاره به اینکه تمامی بیلبوردهای شهر را به بحث کرونا اختصاص دادیم، افزود: سامانه خودارزیابی را به راه انداختیم تا مردم شرح حال خودشان را اعلام کنند، بعضی از مراکز آلودگی بیشتری دارند لذا درخواست کردیم تا مردم از هر نوع اجتماعی که می‌تواند سبب انتشار بیماری شود پرهیز کنند از سوی دیگر نیز بازارچه‌های محلی و بازارهای روز را محدود کردیم.

ارسلان زارع استاندار گیلان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه همه جای استان آلوده است، بیان کرد: مردم استان گیلان به توصیه کارشناسان و متخصصان گوش دادند لذا اقدام به افزایش آگاهی‌های مردم کرده‌ایم، اطلاعات را در فضای مجازی به صورت صحیح ارائه دادیم ، از مردم گیلان قدردانی می‌کنم.

او اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد مردم توصیه های ما را رعایت کردند و شاید کمترین ترددها و عبور و مرور را در شهر داشتند و توصیه در خانه ماندن را گوش دادند و موارد بهداشتی را رعایت کردند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه استان گیلان بزرگ است و امکانات ما محدود، ادامه داد: از مردم خواهش می‌کنم به استان گیلان سفر نکنند و در حق خودشان، خانواده‌هایشان و سایر مردم اجحاف نکنند.

سرمست استاندار قم در ادامه برنامه با اشاره به اینکه از همان ابتدای ورود ویروس به استان، با اینکه 48 ساعت به برگزاری انتخابات مانده بود شفاف سازی کردیم گفت: ۲۲۳ مصوبه در خصوص کرونا داشتیم، به طوری که تصمیماتی را در بحث کادر درمانی و زیرساخت های درمانی اتخاذ کردیم و با ادامه شیوع بیماری، بقیه بیمارستان های شهر را به این امر اختصاص دادیم. با توجه به روند صعودی بیماری از امکانات ارتش و سپاه نیز استفاده کردیم.

معاون استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: به دلیل وضعیت قرمز استان، مردم هم مانند رهبر معظم انقلاب سفر خود را به خراسان لغو و به زمان مناسبتری موکول کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار