یک متخصص تغذیه درباره مصرف قرص‌های مکمل ویتامین همزمان با شیوع کرونا توضیح داد.

کوروش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی درباره مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در زمان شیوع کرونا اظهار کرد: متاسفانه یکی از منابع کسب اطلاع مردم در حال حاضر فضای مجازی است و با خبر‌هایی مواجه می‌شوند که هیچ گونه پایه علمی ندارند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: یکی از اطلاعات غلطی که این روز‌ها مردم را دچار اشتباه کرده، استفاده از آنتی بیوتیک‌ها برای درمان بیماری کرونا ویروس است.

صمدپور  بیان کرد: واقعیت این است که ویروس‌ها در برابر آنتی بیوتیک‌ها هیچ گونه آسیب پذیری ندارند و مصرف آنتی بیوتیک‌ها نه تنها موجب درمان این بیماری نمی‌شود، بلکه عوارض جانبی در پی دارند. در واقع آنتی بیوتیک‌ها برای ایجاد مقاومت در برابر بیماری‌های باکتریای هستند و روی ویروس‌ها تاثیری ندارند.

او تاکید کرد: مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای درمان ویروس کرونا به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که علاوه بر ایجاد هزینه اضافی برای اقتصاد خانواده، باعث مقاومت میکروبی بدن می‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار کرد: هنوز برای درمان ویروس کرونا دارویی کشف نشده و هر گونه ادعا مبنی بر کشف داروی آن در حال حاضر نادرست است.

تجویز‌های خودسرانه مردم برای درمان کرونا؛ از مصرف آنتی بیوتیک‌ها تا قرص‌های مکمل ویتامین


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ با آنتی بیوتیک‌ درمان می شود؟


صمدپور هم چنین در پاسخ به این سوال که آیا مصرف قرص‌های مکمل ویتامین برای افزایش سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود، گفت: توصیه به مصرف مکمل‌های ویتامین نیز یکی از اطلاعاتی است که این روز‌ها در فضای مجازی بسیار شنیده می‌شود.

وی ادامه داد: واقعیت این است که تقریبا همه ما در کشورمان دچار کمبود ویتامین D هستیم؛ بنابراین توصیه می‌شود همه افراد بالغ ماهانه یک عدد قرص ویتامین D مصرف کنند. مصرف این قرص هیچ ضرری ندارد و نقش مکمل را برای بدن ایفا می‌کند.

تجویز‌های خودسرانه مردم برای درمان کرونا؛ از مصرف آنتی بیوتیک‌ها تا قرص‌های مکمل ویتامین


بیشتر بخوانید: آیا مصرف ویتامین D برای مقابله با کرونا مفید است؟


او افزود: اما استفاده از قرص‌های مکمل دیگر مانند روی، کلسیم، ویتامین C و دیگر ویتامین‌ها در صورتی که تغذیه افراد سالم بوده و از طریق مواد غذایی سالم همه این ویتامین‌ها را دریافت کنند، ضرورتی ندارد.

صمدپور درباره مصرف ویتامین C که این روز‌ها برای پیشگیری از ابتلا به کرونا رایج شده است، گفت: ویتامین C باید از طریق مصرف غذا‌ها و میوه‌هایی که سرشار از این ویتامین هستند برای بدن تامین شوند و استفاده از قرص‌های مکمل توصیه نمی‌شود. مصرف روزانه پرتقال، گوجه فرنگی و سبزی‌ها می‌تواند به طور طبیعی ویتامین C مورد نیاز بدن را تامین کند. هم چنین مصرف منابع پروتئینی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات باعث تامین روی مورد نیاز بدن می‌شود.

تجویز‌های خودسرانه مردم برای درمان کرونا؛ از مصرف آنتی بیوتیک‌ها تا قرص‌های مکمل ویتامین


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ مصرف لبنیات برای پیشگیری از کرونا مفید است؟


او در پایان تاکید کرد: بنابراین مصرف هر گونه قرصی برای پیشگیری از ویروس کرونا یا هر بیماری دیگری، بدون تجویز پزشک پر خطر بوده و توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تنها راه پیشگیری از ابتلا به این ویروس رعایت نکات بهداشتی است که متخصصان به طور مکرر به انجام آن‌ها تاکید می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار