به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، صنعت حفاری به عنوان صنعتی راهبردی در فرآیند تولید نفت و گاز در جهان صنعتی شناخته شده که نماد آن دکلهای برافراشته و چهرههای مردان مصممی است که در قسمتهای مختلف دکل حفاری مشغول به کار هستند.
در هزارتوی این صنعت پیچیده که از ابتدای کشف یک مخزن هیدروکربوری (اکتشاف) تا انتهای کار که یک چاه تکمیل و به تولید نفت میرسد متخصصان، کارشناسان و کارکنان زیادی به کار گمارده شده اند که وجود هر کدام در جای خود اهمیت ویژهای دارد و نبود آنها تاثیر آنی یا حداقل نقیصهای اثرگذار است.
در وادی این صنعت که حرف از کمپانی من، مهندس، رئیس دستگاه، سرحفار و.. به لحاظ ماهیت کاری و سطوح علمی و مدارج تحصیلی از واژگانهای پر کاربرد است، افراد خبره دیگری نیز هستند که در جای خود، میتوان ادعا کرد کار و خدمات آنان هم سطح دیگر متخصصان و کارکنان بوده و وظایف و مسئولیتهای اساسی بر عهده دارند از جمله این بخشها که در شرکت ملی حفاری ایران به عنوان بزرگترین شرکت حفاری در کشور خدمات یکپارچه فنی و تخصصی را ارائه میدهد بخش خدمات غذایی و اردوگاهی است که از مجموعههای مدیریت خدمات شرکت به شمار میآید و پشتیبانی کننده عملیات حفاری است.افزون بر ۱۵ هزار نیروی شاغل در این شرکت بیش از ۲ هزار نفر در حوزه خدمات غذایی و اردوگاهی دکلهای حفاری خدمت میکنند که در عمل تکمیل کننده بخش مهم و حیاتی همراهان و گردانندگان چرخهای کارخانهای مهم تحت عنوان دستگاه حفاری هستند.
در گفتگو با یکی از پیشکسوتان این عرصه، این مهم پر رنگ و لعابتر جلوه گر شد که کارکنان خدمات نیز هرکدام در مسئولیت خود متخصصانی هنرمند هستند که امور تغذیه و خدمات اردوگاه که به نوعی خانه و کاشانه نیروهای اقماری در نوبتهای کاری ۱۴ روزه محسوب میشود را بر عهده دارند.
حمید حیدری پیشکسوت شرکت ملی حفاری ایران در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: اردوگاه یا کمپهای دستگاههای حفاری که به روال معمول در فاصله چند کیلومتری به لحاظ مسائل ایمنی ایجاد میشود مجموعهای از کاروانهای (کانکس) قابل حمل است که در قالب خوابگاه کارکنان، میهمانان (نیروهای فنی ماموریتی)، سالنهای غذا خوری، فضای ورزشی، فرهنگی، اتاقهای اداری و درمانگاه و سرویسهای جانبی است که به عنوان مجموعه مسکونی کوچک، همه امکانات در آن پیش بینی شده است.
او که هم اینک در سمت رئیس اردوگاههای منطقه یک حفاری زیر مجموعه اداره خدمات غذایی و اردوگاهی مدیریت خدمات انجام وظیفه میکند، افزود: در کنار دکل نیز کاروانهایی تعبیه شده که فضای مناسب برای رئیس دستگاه، نماینده شرکت متقاضی، پزشک، گل شناس، برقکار و مکانیک و سالن جلسات و ... وجود دارد.
حیدری به شمار دستگاههای حفاری شرکت که بیش از ۷۰ دکل در بخش خشکی و دریا میشود، اشاره کرد و بیان داشت: در نمودار سازمانی مدیریت خدمات برای بخش خدمات غذایی و اردوگاهی ۳ منطقه تعریف گردیده که شمار دستگاههای حفاری میان این ۳ مناطق تقسیم شده و هر منطقه خود نیز ۴ مسئول هماهنگی و کنترل اردوگاهی دارد که در هر نوبت کاری ۱۵ نفر از جمله سرپرست اردوگاه تحت مسئولیت این امور قرار دارد.
این پیشکسوت شرکت ملی حفاری ایران ادامه داد: در بخش خدمات غذایی و اردوگاهی هر دکل، آشپزخانه (طبخ غذا و نانوایی)، اتاق داری، تاسیسات اردوگاه، کارهای مستغلات همه در قالب خدمات هتلداری ارایه و ماهیت کاری این بخش در دو فصل تغذیه و بهداشت خلاصه میشود.
او در بخش خدمات پشتیبانی دکلهای حفاری اظهار کرد: کارکنان این امور به لحاظ مسئولیت از سحرگاهان تا پاسی از شب از نظافت و بهداشت اردوگاه، تهیه صبحانه، ناهار، شام و پس شام کارکنان عملیاتی که بی وقفه بر روی دستگاه حفاری مشغول کار میباشند را تهیه و تلاش آنان کسب رضایتمندی همکاران است که دور از خانواده در گردش مته دستگاه حفاری و ورود به اعماق زمین با توجه به شرایط و اقلیم کار برای دستیابی به مخازن نفت و گاز تلاشی مضاعف دارند و خدمت به آنان در روند و پیشبرد کار به طور مستقیم اثرگذار و کار آنان قابل تقدیر است.
حمید حیدری با قدردانی از مجموعه کارکنان خدمات غذایی و اردوگاهی در داخل شرکت و نیروهای اقماری این همکاران را مظهر کار و تلاش بی منت، عطوفت و مهربانی، عشق به خدمت، صبوری، همدلی و همبستگی در کار سخت حفاری عنوان که نمونههای بارز آن را میتوان در کار روزانه و در عملیاتهای سخت و پیچیده مهار و کنترل فوران چاههای نفت و گاز به ویژه در زمان حاضر در اقدامات پیشگیرانه و مقابله با ویروس کرونا به منظور حفظ سلامت همکاران به عینه مشاهده کرد.
انتهای پیام/گ