در این دیدار سفیر کشورمان آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط دو جانبه با بوسنی هرزگوین در چارچوب منافع مشترک دو ملت در عرصه‌های مختلف را به اطلاع مقام بوسنیایی رساند.

دیدار سفیر جمهوری اسلامی با وزیر امنیت بوسنی و هرزگوینبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سارایوو ضمن دیدار با آقای فخرالدین رادونچیچ وزیر امنیت بوسنی و هرزگوین تشکیل دولت جدید بوسنی هرزگوین را تبریک گفت و برای وی در راستای خدمت صادقانه به ملت و کشور بوسنی هرزگوین آرزوی موفقیت کرد.

در این دیدار سفیر کشورمان آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت روابط دو جانبه با بوسنی هرزگوین در چارچوب منافع مشترک دو ملت در عرصه‌های مختلف را به اطلاع مقام بوسنیایی رساند.

حیدری اضافه کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران حمایت از استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و همزیستی مسالمت آمیز همه اقوام در بوسنی و هرزگوین و نیز پی گیری مناسبات دوجانبه در چارچوب منافع مشترک دو ملت می‌باشد.

فخرالدین رادونچیچ وزیر امنیت بوسنی و هرزگوین نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار با یادآوری کمک‌های ایران در دوران جنگ بوسنی بر ضرورت حفاظت از مناسبات دوستانه و سنتی دو کشور تاکید کرد.

وزیر امنیت بوسنی هرزگوین پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو را نیز از جمله اولویت‌های سیاست خارجی کشورش ذکر نمود.

طرفین در این ملاقات همچنین در خصوص روند صدور روادید و امکان تسهیل رفت و آمد شهروندان دو کشور تبادل نظر کردند.

شایان ذکر است بوسنی و هرزگوین در اول مارس ۱۹۹۲ از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد و در همین سال به عنوان کشوری مستقل از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد. بر اساس قرارداد صلح دیتون در سال ۱۹۹۵ میلادی که سر آغازی برای موجودیت جدید بوسنی هرزگوین بود، این کشور به دو هویت سیاسی جمهوری صربسکا و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین دست یافت انتخابات سراسری بوسنی و هرزگوین در اکتبر سال ۲۰۱۸ برگزار شد و بعد از کش و قوس‌های فراوان سرانجام دولت جدید بوسنی در ابتدای سال جدید میلادی فعالیت‌های خود را آغاز نمود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار