معاون سابق باشگاه استقلال گفت: دوستانی که اکنون سردمدار استقلال هستند، موفقیت تیم را تحمل نکردند و یک پای ناکامی نتایج تیم هستند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،   علی خطیر معاون سابق باشگاه استقلال در خصوص قرارداد‌های استقلال با وینفرد شفر و دیگر بازیکنان خارجی که در دوره معاونت او منعقد شده گفت: امروز در رسانه‌ها مصاحبه‌ای از علی فتح الله زاده خواندم که نمی‌دانم واقعا او این حرف‌ها را زده یا خیر، اما گِله من از او این است که تا پیش از آمدن به استقلال، همیشه می‌گفت اگر به استقلال برگردم هیچ وقت چیزی را گردن مدیران قبلی نمی‌اندازم و اعتراضی نمی‌کنم. با این وجود وقتی فتح الله زاده به استقلال آمد، در یک فضای پوپولیستی قرار گرفت و دست به بازی با افکار عمومی زد. امیدوارم صحبت‌هایی که مطرح شده از قول فتح الله زاده نباشد و همانگونه که او به هواداران وعده داده بود مشکلات باشگاه را برطرف کند.  

امیدوارم دیوان محاسبات و سازمان بازرسی اول از همه من را بازخواست کنند

او ادامه داد: فتح الله زاده همیشه می‌گفت من آدم اجرایی هستم و به درد هیئت مدیره نمی‌خورم. او قول داده بود با دسته چک رویایی که دارد، مشکلات باشگاه استقلال را برطرف می‌کند. اگر فتح الله زاده یا هر نهاد نظارتی دیگری بخواهد، من حاضرم درباره قرارداد‌ها توضیح دهم.   از دیوان محاسبات و سازمان بازرسی می‌خواهم اول از همه من را بازخواست کنند. اگر این کار هیچ فایده‌ای نداشته باشد، حداقلش این است که اتهامات ناجوانمردانه از روی من برداشته می‌شود. حتی اگر ریالی از باشگاه استقلال به خاطر اشتباهات من از دست رفته، باید بیایم و بابت ضرری که به باشگاه استقلال زدم، به مالکان آن که همان هوادارانش هستند، جواب پس بدهم.


بیشتر بخوانید: واکنش فتح الله زاده به محکومیت استقلال در فیفا


با سیاست و مذاکره  قرارداد صیادمنش را ۳ ساله کردیم و بابت انتقالش ۸۵۰ هزار دلار گرفتیم

خطیر ادامه داد: مدیران و مسئولانی که به باشگاه استقلال آمدند، قبل از ورود به باشگاه هیچ چیز راجع به استقلال نمی‌دانستند و فقط شعار دادند. وقتی برخی‌ها به استقلال برگشتند، دیدند که این باشگاه همان باشگاه ۱۰، ۱۵ سال پیش نیست و نه تنها باشگاه استقلال بلکه تمام باشگاه‌های ایرانی نسبت به قبل شرایط بدتری دارند. برای اولین بار اعلام می‌کنم که وقتی به باشگاه استقلال آمدیم، قرارداد اللهیار صیادمنش با باشگاه یک ساله بود. ما ۸۵۰ هزار دلار بابت بازیکنی گرفتیم که قرارداد یک ساله با ما داشت. اگر صیادمنش را نمی‌فروختیم، قراردادش با ما تمام می‌شد. ما با سیاست و مذاکره توانستیم قرارداد او را ۳ ساله کنیم و بابت صدور رضایتنامه اش ۸۵۰ هزار دلار بگیریم.

ما وارث قرارداد بد شفر بودیم

معاون اسبق استقلال افزود: باشگاه در آن مقطع آنقدر مشکل داشت که با بازیکن جوانی مانند صیادمنش قراردادی یک ساله بسته شده بود. ما وارث قرارداد بد با بازیکنان و مربیانی مانند جپاروف، تیام، بویان، پادووانی و شفر بودیم. قرارداد شفر یک میلیون و دویست هزار دلار بود. حالا که شفر استقلال را محکوم کرده، برخی‌ها می‌گویند فتحی و خطیر گفته بودند نباید مبلغی به شفر پرداخت شود، اما از آن‌ها می‌خواهم یک سند رو کنند که منِ خطیر چنین حرفی زده باشم.  

می‌خواستیم با وارد کردن شوک به تیم، سهمیه لیگ قهرمانان را از دست ندهیم

خطیر گفت: اگر می‌خواستیم شفر را نگه داریم باید یک میلیون و پانصد هزار دلار دیگر به او پرداخت می‌کردیم. استقلال در آن مقطع ۳ بازی و ۶ امتیاز از رقیب عقب بود. یعنی حتی شانس ما برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان هم کم بود. با این وضعیت تصمیم گرفتیم با شفر قطع همکاری کنیم و هدایت تیم را به فرهاد مجیدی سپردیم که انصافا در آن مقطع نتایج بدی نگرفت. شانس ما برای قهرمانی در لیگ کم بود، اما دنبال این بودیم که با ایجاد یک تغییر به تیم شوک وارد کنیم تا حداقل سهمیه لیگ قهرمانان را از دست ندهیم.  

شفر استقلال را قهرمان هم می‌کرد، جدایی اش قطعی بود

او افزود: فروردین ماه هیئت مدیره باشگاه تصمیم گرفته بود که شفر برکنار شود. قبلا هم گفته بودم که حتی اگر شفر استقلال را قهرمان می‌کرد، سال بعد باید می‌رفت، زیرا ما با او مشکلات اساسی و بنیادی داشتیم. از نوع تمرینات او، رفتارش با بازیکنان و مسئولان باشگاه متوجه شدیم که او نمی‌تواند خواسته‌های مسئولان و هواداران را برآورده کند. بودجه سال بعد استقلال برای کادرفنی ۱/۵ میلیون دلار بود و  ما می‌گفتیم شاید بتوانیم نصف این مبلغ را به شفر خسارت دهیم تا او راضی به جدایی کنیم و با بقیه این پول بتوانیم یک مربی دیگر را جذب کنیم که همین اتفاق افتاد و استراماچونی را با ۵۵۰ هزار دلار به استقلال آوردیم که با قرارداد دستیارانش به ۷۰۰ هزار دلار رسید.  

کسانی که اکنون در باشگاه مسئولیت دارند، موفقیت تیم را تحمل نکردند

خطیر ادامه داد: استراماچونی به استقلال آمد و توانست یک تیم رویایی تشکیل دهد که تقریبا تمام پیشکسوتان هم از تیم تعریف و تمجید می‌کردند. با این وجود اتفاقات ناگواری در بدنه باشگاه استقلال رخ داد که اکنون زمان خوبی برای گفتن آن نیست، اما هواداران مطمئن باشند روزی به آن‌ها خواهم گفت که چه کسانی و چرا نخواستند و نگذاشتند موفق‌ترین استقلال تاریخ  به مسیرش ادامه دهد. همین دوستانی که اکنون سردمدار باشگاه استقلال هستند و در باشگاه مسئولیت دارند، موفقیت تیم را تحمل نکردند و یک پای ناکامی استقلال هستند.  

استقلال از حامی مالی پولی دریافت نکرده که بخواهد پیش خور شده باشد

خطیر بیان کرد: روز‌هایی بوده که به خاطر یک میلیون تومان می‌آمدند تا برق باشگاه را قطع کنند. ما هم با همین بدبختی‌ها باشگاه را اداره کردیم. دوره ما هم شرایط خوبی نبود. چه پولی پیش خور شده است؟ سازمان‌ها بازرسی و نظارتی بیایند و به مسئله ورود کنند تا مشخص شود کدام پول استقلال پیش خور شده است. اصلا استقلال از حامی مالی پولی دریافت نکرده که بخواهد پیش خور شده باشد. چرا به هواداران اطلاعات اشتباه می‌دهید؟ چرا ضعف‌های خودتان را گردن دیگران می‌اندازید؟ متاسفانه این عادت شده که هر کسی می‌آید، مشکلات را به گردن مدیران قبلی می‌اندازد.  

جدا از نوع قرارداد، باید از خود قرارداد هم مراقبت شود 

او گفت: قرارداد ۲ بحث دارد. یکی نوع قرارداد و دیگری مراقبت از قرارداد است. یک موقعی است که بازیکنی را با مبلغ ۱۰۰ هزار دلار جذب می‌کنید و در قرارداد مقرر می‌کنید که ماهیانه ۱۰ هزار دلار به او پرداخت شود. اگر شما ۲ ماه به این بازیکن پول ندید، او حق دارد یک اخطار برای شما بفرستد و بگوید که پولش را دریافت نکرده است. اگر ۱۰ روز تمام شود، بازیکن می‌تواند به صورت یک طرفه قراردادش را فسخ کند و هر مبلغی که از باقی مدت قراردادش باقی مانده را هم دریافت کند. در حال حاضر میلیچ و دیاباته هم قراردادشان را دریافت نکردند، اما باشگاه با آن‌ها رفتار خوبی داشت و خود دیاباته هم واقعا انسان خوبی است. تاکنون هیچ بازیکن خارجی با این شخصیت و کیفیت ندیدم که حرام و حلال هم سرش بشود.


بیشتر بخوانید:  استقلال در صدد خرید زمان برای پرداخت بدهی‌ها


‌نمی‌دانم برخی‌ها روی چه حسابی می‌گویند پاختاکور از استقلال شکایت کرده و حکم گرفته است

خطیر ادامه داد: تمام مطالبات ایسما پرداخت شد و مبلغ ۱۰۰ هزار دلار به این دلیل باید به باشگاه ازبکستانی پرداخت شود که او ۲ سال با پاختاکور قرارداد داشت و ما برای جذب او باید مبلغ ۱۰۰ هزار دلار را در ۲ قسط ۵۰ هزار دلاری در مردادماه و دی ماه ۹۸ به این باشگاه می‌دادیم که خوشبختانه یا متاسفانه من زودتر از این تاریخ‌ها از استقلال رفته بودم. نمی‌دانم دوستان روی چه حسابی می‌گویند پاختاکور از استقلال شکایت کرده و حکم گرفته است. این باشگاه کی وقت کرده برود شکایت کند و حکم هم بگیرد؟ این صحبت‌ها تشویش اذهان عمومی است.  

استقلال ۱۲ هزار فرانک پول ندارد بدهد، اما یکی می‌آید و می‌گوید چک طلایی می‌آورد

معاون اسبق باشگاه استقلال گفت: دادگاه عالی ورزش در پرونده بویان حکم داده بود. من برای شکایت اولیه، مبلغ ۱۰۰۰ فرانک به دادگاه پرداختم. در حال حاضر باشگاه ۱۲ هزار دلار ندارد که پول شکایت بویان بابت دادخواهی را پرداخت کند، اما مسئولان باشگاه به دروغ گفتند که ۴ ماه از بویان فرصت گرفتند. بویان که نمی‌تواند به باشگاه وقت بدهد. شما ۱۲ هزار فرانک پول دادگاه را ندارید بدهید. خب همین‌ها را به هوادار بگویید، به آن‌ها بگویید هیچ پولی ندارید بدهید. چرا اذهان عمومی را مشوش می‌کنید و می‌گویید مشکلات باشگاه را حل می‌کنید؟ ببینید اوضاع فوتبال ما تا چه اندازه خراب است که باشگاه ما ۱۲ هزار فرانک پول ندارد بدهد، اما یکی می‌آید و می‌گوید چک طلایی می‌آورد و فلان می‌کند.  

استقلال و پرسپولیس ورشکسته هستند

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید بپذیریم که استقلال و پرسپولیس ورشکسته هستند و هیچ درآمدی ندارند. ما نمی‌توانیم مشکلات این باشگاه‌ها را با چک جادویی حل کنیم. تنها باید با هواداران صادق باشیم و با مقصر کردن خطیر مشکلی برطرف نمی‌شود. با فضای مجازی چیزی درست نمی‌شود و باید به فضای حقیقی بیاییم.  

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار