زندگی دیجیتال به جنگ با کرونا می‌رود

این روز‌ها که درگیر بیماری کرونا شده‌ایم استفاده از ابزار‌های دیجیتال برای پیشگیری و مقابله با شیوع این نوع بیماری بیشتر احساس می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با توسعه اینترنت و فضای مجازی، با پدیده‌ای به نام سبک زندگی دیجیتالی رو به رو شدیم. پهنه جهانی وب، تاثیر شگرفی بر ارتباطات و تعاملات ما با مردم داشته و این تنوع و ظرفیت، فرصت‌ها و تهدید‌هایی را پیش روی انسان عصر مدرن قرار داده است.

سبک زندگی دیجیتالی (Digital Lifestyle) یعنی استفاده از ابزار‌های دیجیتالی برای گسترش ارتباطات، تبادل اطلاعات و همچنین تسهیل و تسریع فرآیند‌های شغلی و کار‌های روزمره.  انسان در تطبیق زندگی خود با تکنولوژی به سرعت رو به جلو حرکت می‌کند. بهبود همه جانبه کیفیت زندگی از مسائل اصلی در جوامع پیشرفته امروزی است. با توجه به پیشرفت‌های چشمگیر و قابلیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات، یکی از روش‌های کمک کننده در مسیر بهبود کیفیت زندگی همان استفاده از این تکنولوژی است.

در دنیای کنونی که زندگی‌ها غرق در تکنولوژی است کمتر کشوری است که تجربه‌ای در زمینه گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در مناطق مختلف شهری و روستایی کشور خود نداشته باشد. از این رو بسیاری از متخصصان یا صاحب‌نظران مسائل توسعه‌ای در کشور‌های در حال پیشرفت معتقدند استفاده صحیح از فناوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش فنون و روش‌های نوین می‌تواند بر بهبود کیفیت زندگی و میزان تولیدات گوناگون آن سرزمین بیفزاید و در بهبود کیفیت زندگی مردم یاری رسان باشد. گسترش وسایل ارتباطی، سهولت دریافت پیام از رسانه‌ها و دسترسی کافی و به موقع به اطلاعات بی‌شک اثرات زیادی بر کیفیت زندگی انسان‌ها در هر نقطه از کره خاکی خواهد داشت است.

در فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت بالقوه این توان وجود دارد که با به کارگیری مناسب نقش تاثیرگذاری در تسریع توسعه و پویایی اجتماعی و اقتصادی در جامعه را داشته باشد. فناوری اطلاعات و ارتباطات مزایا و پتانسیل‌های بالایی برای پیشبرد اهداف توسعه یک جامعه دارد به طوری که گسترش آن منجر به افزایش درآمد، بالا رفتن کیفیت زندگی، برابری در ارائه خدمات و افزایش قدرت تأثیرگذاری مردم جامعه در سیاست‌های دولت خواهد شد.

در سال‌های اخیر درخواست استفاده از فناوری‌ها و راهکار‌های مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور‌های در حال توسعه قابلیت‌ها و امکانات زیادی را برای ایجاد تحول به وجود آورده است. دستیابی فرصت‌های فراوان برای مردم جامعه، عبور از شکاف دیجیتالی و دسترسی به منافع اطلاعاتی و فراهم‌آوری خدمات به وسیله فناوری اطلاعات و ارتباطات، می‌تواند نخستین مرحله در این تحول باشد.

شاید این روز‌ها که درگیر بیماری کرونا شده‌ایم استفاده از ابزار‌های دیجیتال برای پیشگیری و مقابله با شیوع این نوع بیماری‌ها بیشتر احساس می‌شود. ابزار‌هایی که می‌تواند میزان مراجعه حضوری مردم در جامعه برای رفع نیاز‌ها را کمتر می‌کند.

از زمان‌های گذشته تا به امروز صحبت از فناوری و تاثیر آن بر زندگی وجود داشته تا جایی که امروز دیگر زندگی بدون فناوری آن کیفیت مورد نظر را نخواهد داشت. با شیوع کرونا استفاده از این فناوری ها بر زندگی مردم بیشتراحساس شده است.

این ابزار‌های هوشمند که چند سالی است بازار رو به رشدی پیدا کرده‌اند قابلیت‌های زیادی برای جدال با بیماری کرونا که این روز‌ها به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم بدل شده است، دارد. ابزار‌هایی که می‌توانند از حضور مردم در جامعه پیشگیری کنند.

استفاده از موبایل یکی از این روش‌ها و ابزار‌های هوشمندی است که می‌تواند به کمک مردم بیاید و از حضور آن‌ها در جامعه بکاهد. به طور مثال اگر بتوانیم از طریق موبایل و استفاده از برنامه‌های طراحی شده یا اپلیکیشن‌های هوشمند، میزان مراجعه مردم به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را کم کنیم یک گام بزرگ به سمت کاهش همه‌گیری این بیماری برداشته‌ایم.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا با خلاقیت‌های دانش بنیانی قابل درمان است


ابزار‌های دیجتیالی که در کنار دیگر روش‌ها می‌تواند نگرانی‌های مردم از ابتلا به ویروس کرونا که واگیری آن در تعامل با جامعه بیشتر می‌شود را کم کند. خرید‌های اینترنتی، مراجعات سلامتی و بهداشتی، پیش‌برد کار‌های اداری و بانکی از جمله خدماتی است که می‌توان به کمک ابزار‌های هوشمند در منزل انجام داد و از تردد‌های بی جهت در شهر پیشگیری کرد.

با توجه به این‌که استفاده از گوشی موبایل و اینترنت در ایران همه‌گیری بالایی دارد باید از این فرصت برای کاهش تردد‌های روزانه بهره برد. از دیگر ابزار‌های دیجیتال دیگر که این روز‌ها به کار می‌آید و برای کنترل این بیماری و ممانعت از شیوع این بیماری قابل استفاده است، ابرداده‌ها و هوش مصنوعی است. همه این ابزار‌ها می‌تواند تا حدودی امنیت روانی مردم را فراهم و از شیوع نگرانی و بیماری بین مردم پیشگیری کنند.

یکی از مزایای هوشمند شدن شهرها، برای مقابله با شیوع بیماری‌های عفونی می‌توان به فناوری‌های اینترنت اشیا، سیستم محاسبات ابری (cloud computing)، اینترنت تلفن همراه و ابرداده‌ها در ساختمان‌های هوشمند، سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی شهری، تجارت و خرید و فروش آنلاین، محیط زیست و ... اشاره کرد.

ایران هم کشوری است که در سال‌های اخیر به مدد توسعه زیست‌بوم فناوری، نوآوری و کارآفرینی توانسته گام‌های بلندی در این حوزه بردارد. گام‌های دانش‌بنیانی که در بستر این زیست‌بوم، می‌تواند با ارائه خدمات غیرحضوری از سلامت مردم محافظت کنند.

دانش‌بنیا‌ن‌هایی که در بستر ارائه خدمات غیرحضور می‌توانند بازوی کمکی برای کادر درمانی باشند. کادر درمانی که این روز‌ها به دلیل افزایش مراجعات بی‌جهت، توان و امکانات ارائه خدمات به مردم را ندارند و بار‌ها بر عدم مراجعه مردم به این مراکز تاکید کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار