در پی افزایش مبتلایان به ویروس کرونا، بازار نفت با تلاطم‌های زیاد منجر شد تا هر بشکه نفت به ۳۱ دلار برسد.

کرونا نفت را هم آلوده کرد/ سقوط نرخ هر بشکه نفت برنت به ۳۱ دلار!به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تعداد افرادی که در کشورهای مختلف به  ویروس کرونا مبتلا شده‌اند روز به روز در حال افزایش است و همین امر منجر به کسادی بسیاری از بازارهای مهم از جمله بازار نفت شده است. این ویروس دموکرات علاوه بر اینکه مردم عادی را مورد هدف قرار داده، مسئولان بین المللی را هم برای مراقبت از خود محتاط کرده است.

همین امر بازارهای جهانی را با کسادی عجیبی رو‌به‌رو کرده است اما  می‌توان امید داشت که این ویروس جهانی،  تأثیر کوتاه مدتی بر تقاضای نفت بگذارد.

گفتنی است، قیمت نفت که در هفته‌های اخیر از افت تقاضای ناشی از شیوع کرونا آسیب دیده است، امروز شاهد بیشترین افت از سال ۱۹۹۱ در بازار جهانی نفت بود.

روسیه روی کرونا را در ممانعت با افزایش قیمت نفت کم کرد/ کرونا نفت را هم آلوده کردکرونا و روسیه؛ بزرگترین موانع افزایش قیمت نفت / تسویه حساب عربستان با روسیه

نمودار نوسان نرخ نفت در امروز

چندی پیش  عربستان  بزرگترین صادرکننده نفت جهان قیمت نفت خود را کاهش داد  و قرار شد عرضه نفت را در بازار جهانی افزایش دهد؛  از این رو روسیه دومین تولیدکننده بزرگ نفت جهان  با پیشنهاد اوپک مبنی بر کاهش بیشتر تولید نفت  مخالفت کرد و به دنبال آن در تاریخ ۱۶ اسفند ۹۸ قیمت نفت برنت, شاهد افت قیمت یک روزه طی سال‌های گذشته بود. همراهی نکردن روسیه  منجر به لغو اوپک در محدودیت‌ زمینه تولید نفت شد.

روز جمعه (۱۶ اسفند) سازمان اوپک با کشورهای هم‌ پیمان به رهبری روسیه جهت کاهش دوباره تولید نفت، نشستی برگزار کرد که به نظر می‌رسد اعضای اوپک نتوانستند با تولیدکنندگان غیر عضو به توافقی بر سر کاهش میزان کنونی عرضه جهانی نفت برسند که همین امرمنجر به شکست مذاکرات اوپک شد و قیمت‌های جهانی نفت را حدود ۸ درصد کاهش داد.

این نشست در شرایطی برگزار شد که ویروس کرونا بر ابعاد مختلف اجلاس اوپک تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود علاوه بر زمینه فروش نفت  در سایر زمینه‌ها هم رکود ایجاد شود.

کشور‌های عضو اوپک انتظار داشتند کاهش بیشتر تولید نفت مورد توافق همه قرار بگیرد تا بازار نفت ثابت شود. اما روسیه با مخالفت خود از این توافق جلوگیری کرد.

 قیمت هر بشکه نفت برنت امروز با ۱۴ دلار و ۲۵ سنت معادل ۳۱.۵ درصد سقوط به ۳۱ دلار و ۲ سنت رسید. به نظر می‌رسد این بیشترین درصد افت قیمت نفت برنت در طی یک روز از زمان آغاز جنگ اول خلیج فارس در ۱۷ ژانویه ۱۹۹۱ باشد.

روسیه روی کرونا را در ممانعت با افزایش قیمت نفت کم کرد/ کرونا نفت را هم آلوده کردکرونا و روسیه؛ بزرگترین موانع افزایش قیمت نفت / تسویه حساب عربستان با روسیه

لازم به ذکر است، اوپک و کشورهای هم‌‍ پیمان طی دو سال گذشته تصمیم گرفتند برای بالا بردن قیمت نفت, تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند؛ همچنین سال گذشته با تولید مازاد نفت در جهان، اعضای این مجموعه تصمیم گرفتند تولید خود را در سال ۲۰۲۰ به ۲.۱ میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

تلاش عربستان بی نتیجه ماند

 رجب علی اسکندری یکی از فعالان اقتصادی در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در همین خصوص اظهار کرد: همانطور که می‌دانید عربستان سعی داشت تا با متقاعد ساختن روسیه و اعضای اوپک بار دیگر تولید و عرضه نفت را کاهش دهد که متأسفانه این تلاش او مثمر ثمر واقع نشد، همچنین به نظر می‌رسد تأثیرات بیماری کرونا بر میزان تقاضای جهانی برای نفت خام بیش از تأثیرات بیماری سارس در سال ۲۰۰۲ است.

او ادامه داد: با افزایش چشمگیر این ویروس بهای هر بشکه نفت در بازارهای جهانی حدود ۱۰ دلار کاهش یافته است. روسیه در جلسه هفته گذشته  اوپک گفت که در تلاش‌های کشورهای عضو این سازمان برای کاهش تولید نفت با هدف با ثبات سازی بازار، سهم نمی‌گیرد؛ حال به نظر می‌رسد عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت در جهان با پایین آوردن بهای نفت به این تصمیم روسیه واکنش نشان داده است.

اسکندری در پایان گفت: این درست است که روسیه عضو سازمان اوپک نیست  اما یک صادرکننده عمده نفت به شمار می‌آید و به طور معمول از متحدان اوپک است.

کرونا نفت را هم آلوده کرد/ سقوط نرخ هر بشکه نفت برنت به ۳۱ دلار!

عربستان با روسیه تسویه حساب می‌کند

سید محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مذاکرات اخیر اعضای اوپک در خصوص میزان تولید نفت گفت: امروز هم کشور عربستان قیمت نفت را کاهش داد و نفت خود را با کشور آمریکا با قیمت ۷ دلار، آسیا ۳ دلار و اروپا ۵ دلار ارزان تر معامله کرد. بسیاری از کارشناسان در این زمینه این کاهش قیمت نفت را جنگ نفتی می‌نامند؛ در واقع میزان کاهش ۱.۵ میلیون بشکه‌ای با همکاری روسیه توافق شده بود اما در این میان غیر اوپکی‌ها مخالفت کردند. به دنبال این تصمیم قیمت نفت به حالت رها شده در آمده است.

او ادامه داد: عدم توافق اعضای اوپک و غیراوپک به ویژه روسیه برای کاهش تولید جهانی نفت باعث شد تا قیمت نفت برنت به زیر ۵۰ دلار در هر بشکه سقوط کند؛ همچنین به نظر می‌رسد با قیمت‌های به وجود آمده در بازار نفت، دعوا میان روسیه و عربستان بالا خواهد گرفت و به نوعی می‌توان این دعوا را تسویه حساب روسیه و عربستان نامید. کاهش ۳۰ دلاری قیمت نفت در بازار نفت هم با این تنش‌ها بی ارتباط نیست.

نماینده پیشین ایران در اوپک بیان کرد: روسیه فقط حاضر است توافق قبلی با اوپک را تمدید کند و موضع رسمی این کشور در این زمینه تغییر نخواهد کرد و با توجه به اینکه در آستانه فصل بهار هستیم قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند.

خطیبی ادامه داد: روسیه در تلاش برای کاهش سهم نفت در بودجه عمومی کشورش بوده و با قیمت نفت ۴۰ دلار در بشکه هم راضی است، به طوری که مطالعات قبلی نشان می‌دهد، قیمتی که روسیه مدعی است با آن راحت است، تنها در شرایطی میسر خواهد بود که روسیه، بتواند تولیدی در سطح ۱۳ میلیون بشکه در روز را تداوم بخشد.

کرونا نفت را هم آلوده کرد/ سقوط نرخ هر بشکه نفت برنت به ۳۱ دلار!


بیشتربخوانید:کاهش قیمت نفت در پی به نتیجه نرسیدن نشست اوپک و غیر اوپک 


اجلاس اوپکی ها منحل است؟

در پایان باید گفت همه کشورها  بودجه خود را با قیمت‌های بالا تنظیم می‌کنند؛ به همین دلیل است که قیمت‌های پایین نفت را هیچ کشور تولید‌کننده نفت قبول نمی‌کند. باید منتظر ماند و دید که آیا در آینده اجلاسی فوق العاده برای اوپکی‌ها در نظر گرفته می‌شود یا خیر؟ که در صورت تشکیل شدن این اجلاس باید نگران قیمت‌ها باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
اصلا بذار مفت بشه..
ما که تحریمیم و فروشی نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
سلام، لطفا پیگیری کنید سربازهای اعزامی بعد از عید معاف بشن تا انشااللاه هم باعث شادی جوانان، خانواده هایشان و مردم شریف ایران شود و هم باعث نزول خیر و برکت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
پس چرا قیمت بنزین پایین نمیاد درکشورما مافقط تورم داریم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۰:۱۳ ۲۰ اسفند ۱۳۹۸
نفت ارزون شد پ چرا طلا ارزان نشد مگه طلا کرونا نداره.انشالله این حرف من بین المللی بشه و طلا و دلار ارزان بشه
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۲۳:۵۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
yjc عزیز؛
در انتخاب سرتیتر دقت بیشتری به خرج بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
دست عربستان درد نکنه باید روسیه ادب کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
نفروشید آقا
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۰:۳۴ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
ای ساده لوحان سقوط نفت به خاطر کرونا نیست بخشی از طرح توطئه ای هست در ادامه ویروس کرونا دارن ادامه میدن.اسم این ویروس 40 سال پیش ووهان400 بود.منتظر اتفاقات بعدی تا سال 1400 باشین بچه کوچولوها.این برنامه از صد سال پیش برنامه ریزی شده تا به اینجا رسیده.دوران ظهور نزدیک است.
Iran (Islamic Republic of)
علی اخوان
۲۰:۲۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
الان ایران باید نفت ۱۵ دلاری بریزه توی بازار ، قیمت نفت رو تا میتونه بکشه پایین.

نفت ۶۰ دلاری تا ۱۵ دلاری یعنی روزی ۴۵۰میلیون دلار ضرر برای آل سعود ، بازی داره قشنگ میشه.

خدا رو شکر ایران با روزی ۳۰۰ هزار بشکه صادرات ککشم نمیگزه
Iran (Islamic Republic of)
arman
۲۰:۲۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
ایران نباید نفت ارزون بفروشه روزی نفت تموم میشه و آیندگان ما باید نفت وارد کنند
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۲۰:۰۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
اقتصاد ما بدون نفت هم اداره می شود
ولی عربستان سعودی با 11 ملیون بشکه فروش در روز احتمالا با کمبود منابع برای ادامه جنگ رو به رو می شود
به نظر من واقعا عالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
چرا نمیگین عربستان تولید شو زیاد کرد امریکا هم بخشی از ذخیره اش رو ریخت بازار نفت رو ارزون کرد
ویروس انتاد به جان نفت؟
اقا هدف ارزانی نفت بود
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
با اين شرايط وضعيت اقتصادي كشور از اينم بدتر ميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
مگه مجبورید اینقدر حقوق کارمندان نفت و گاز و معلمان را زیاد کنید که حالا از کاهش بودجه باید کاسه گدایی دست بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
قیمت هر بشکه از ۴۲ سال پیش هم کمتر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
همه جای دنیا همه چی پایین اومده اما کشور ما درهر شرایطی همه چیزمیره بالا
الان دوکیلو شکر خریدم بعد از اینکه 10تا مغازه رفتم نداشتن و یکی داشت 2کیلو شد 19 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
عالیه عربستان نابودمیشه،برامافرقی نداره تحریم بودیم
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۸:۲۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
خدا رو شکر که ما دیگه نفت صادر نمی کنم ما باید نفت گران بهای خود را تبدیل به محصولات جانبی کنیم و چندین برابر بفروشیم مثل محصولات پتروشیمی. بنزین و غیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
اذهان مردم رو لطفا منحرف نفرمایید عزیزان، افت قیمت شدید به دلیل عدم همکاری کشور دوست و برادر «روسیه» و شخص «برادر پوتین» هست که در جلسه دیروز اوپک با عدم همکاری و لجاجت با دیگر اعضا، از پشت به کشورهایی مثل ایران خنجر زد و این بلایی که میبینید به سر قیمت نفت اومد با عدم توافق برای کاهش سقف تولید روسیه و اوپک!! کرونا بنده خدا رو چیکار دارید؟! حالا باید منتظر جنگ نفتی و قیمت ۲۰ دلار هم بود!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
اینم چوب خدا که صدا نداشت برای روسیه
پوتین که با کاهش تولید نفت مخالفت کرد!
پوتین تحویل بگیر
حالا بازم مخالفت کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
نفت که باید افزایش پیدا کند.
هم برا شوینده و هم ضدعفونی و هم ماسک .
پس تک محصول بودن بیشترین ضرر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
بازارجهانی ترکیده تو میگی باید افزایش پیدا کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۹ اسفند ۱۳۹۸
ربطی به کرونا نداره، کار عربستانه
آخرین اخبار