ناامیدی از رحمت خداوند از بدترین گناهان به شمار می‌آید. از این رو خدواند متعال در آیات بسیاری از قرآن کریم رحمت و امید داشتن به خود را بار‌ها و بار‌ها مورد تأکید قرار داده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، خداوند متعال خود را در قرآن با صفات زیادی معرفی کرده است. صفاتی که هر کدام جلوه‌ای از جمال و جلال الهی را به نمایش می‌گذارد. «رحمت» یکی از این صفات است که در بیش از ۵۰۰ آیه از قرآن از آن سخن به میان آمده است. در آیات بسیاری ناامیدی از درگاه الهی گمراهی نامیده می‌شود و در این زمینه در آیه ۵۵ سوره حجر خداوند می‌فرماید: «قَالُوا بَشَّرْنَاکَ بِالْحَقِّ فَلَا تَکُنْ مِنَ الْقَانِطِینَ؛ گفتند ما تو را به حق بشارت دادیم پس از نومیدان مباش».

ناامید نشویم

هیچ‌کس نمی‌تواند مانع نزول رحمت الهی بر انسان شود و اگر خداوند رحمتی را از شخصی دریغ دارد، هیچ‌کس نمی‌تواند آن رحمت را بر وی فرود آورد. خداوند متعال در آیه ۱۲۸ سوره بقره می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ آمَنُواْ وَالَّذِینَ هَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أُوْلَـئِکَ یَرْجُونَ رَحْمَتَ اللّهِ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ؛ همانا کسانی که ایمان آورده‌اند و کسانی که مهاجرت نموده و در راه خدا جهاد کرده‌اند، آن‌ها به رحمت پروردگار امیدوار هستند و خداوند آمرزنده و مهربان است». در این راستا ما بندگان الهی هیچگاه از رحمت و مهربانی خداوند متعال نباید ناامید شویم.

یأس و نومیدی از رحمت و مغفرت الهی از بزرگترین گناهان است. آنچه سبب یأس از رحمت و مغفرت پرودگار عالم می‌شود، ضعف اعتقاد به قدرت و کرم و رحمت بی‌پایان اوست و قرآن مجید آن را از صفات کفار قرار داده است و در آیه ۵۳ سوره زمر می‌فرماید: «وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لا یَیْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکافِرُونَ، بگو اى بندگان من که بر خویشتن زیاده‏‌روى روا داشته‏‌اید از رحمت‏ خدا نومید مشوید در حقیقت ‏خدا همه گناهان را مى‌آمرزد که او خود آمرزنده مهربان است». آیات قرآن کریم حقیقت رحمت و بخشش بی‌دریغ خداوند متعال به بندگانش را برای ما روشن می‌کند.

بهبود زندگى نابسامان

داشتن امید به آینده زمینه‌ساز آرامش و بهبود زندگى نابسامان آدمى است. دین اسلام دید انسان را برابر مشکلات و سختی‌های زندگی تغییر داده و این مشکلات را زمینه‌ای برای رسیدن به تقرب الهی می‌داند چراکه رسیدن به این درجه از ایمان ما را از تمام آنچه هست و نیست مبرا می‌کند و این همان مثبت‌اندیشی و امید است.

بیماری کرونا، استرس و وحشت بین افراد جامعه ایجاد کرده است. در این دورانی که استرس و ترس انسان‌ها را به سمت نا امیدی می‌برد، پناه آوردن به قدرت الهی و تلاوت آیات قرآن کریم راهگشای ما برای عبور از این بحران است. در این دوران که از نعمت نماز جماعت و دعا‌های دست جمعی محروم شده‌ایم، چه بهتر که با توکل بر خداوند متعال زمینه‌ساز امیدآفرینی در جامعه باشیم و با بازگو کردن این آیات قرآن دریچه روشن امید به الهی را به روی همگان بگشاییم.

ژیلا مرادپور، استاد دانشگاه‌های استان کردستان و دکترای الهیات

منبع:ایکنا

انتهای پیام/م

برچسب ها: قرآن کریم ، رحمت الهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.