تولیدکنندگان کردستانی جهت تامین لوازم بهداشتی مقابله با کرونا دست بکار شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، با توجه به انتشار خبر ویروس کرونا در برخی از مناطق کشور و به طبع آن دراستان کردستان، مردم که نسبت به ابتلا به این بیماری دچار نگرانی بودند جهت تهیه ماسک و مواد ضد عفونی کننده به فروشگاه‌های عرضه لوازم بهداشتی مراجعه می‌کنند.

در حال حاضر، ماسک، مواد ضدعفونی کننده و دستکش یکبار مصرف در صدر تقاضای خرید در بازار قرار گرفته است و با مراجعه به مراکز عرضه این لوازم با جملاتی از جمله " ماسک نداریم" و یا " موجودیمان تمام شده و هنوز سفارش‌های جدید به دستمان نرسیده " مواجه می‌شویم.

خودکفایی کردستان در تامین لوازم بهداشتی

اما آنچه از آن به عنوان عامل اصلی نبود این وسایل بهداشتی صحبت می‌شود، وجود دلالانی است که یا محصولات را با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسانند یا از فروش محصولات خودداری کرده و دست به احتکار زده‌اند.

در این میان هستند تولید کنندگانی که با اراده خود آستین همت بالا زده و با تغییر در خط تولید به مواد ضدعفونی کننده گامی در جهت تامین نیاز‌های مردم برداشته اند.

خودکفایی کردستان در تامین لوازم بهداشتی

محمد دره وزمی رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، و در حاشیه بازدید از ۲ واحد تولید مواد ضدعفونی کننده در سنندج گفت: این واحد تولیدی سال‌ها در حال تولید مواد شوینده و آب معدنی بوده که اکنون به دلیل نیاز جامعه اقدام به تولید مواد ضدعفونی کرده است.

او با بیان اینکه تولید مواد ضدعفونی کننده در این کارگاه بر پایه الکل اتانول ۹۶ درصد است، افزود: با کمک معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکنون ۲۵ تن الکل مورد نیازبه این واحد‌ها ارائه شده است.

دره وزمی با اشاره به وجود چهار واحد تولیدی مواد ضدعفونی کننده در استان بیان کرد: دو واحد در شهرستان سقز و دو واحد در سنندج در حال تولید مواد ضدعفونی کننده هستند تا بتوانند نیاز استان را در این زمینه برطرف کنند.

خودکفایی کردستان در تامین لوازم بهداشتی

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان با بیان اینکه در تلاشیم تا به صورت پیوسته الکل مورد نیاز واحد‌های تولیدی استان را تامین کنیم، یادآور شد: در این واحد روزانه ۶ تن مایع ضدعفونی کننده در بطری‌های ۵۰۰ سی سی به قیمت ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان تولید و به بازار مصرف عرضه خواهد شد.

او با اشاره به اینکه شهروندان می‌توانند با مراجعه به داروخانه‌ها اقدام به خریدمواد ضدعفونی کنند، ازمردم خواست هر خانوده تنها یک بطری خریداری کرده و حتما به قیمت ثبت شده بر روی جلد توجه کنند تا از هر گران فروشی در سطح بازار جلوگیری به عمل آید.

دره وزمی اظهار داشت: با راه اندازی این واحد تولیدی وتولید روزانه ۴۵ هزار بطری مواد ضدعفونی می‌توان نیاز استان را در این زمینه بر طرف کرد.

خودکفایی کردستان در تامین لوازم بهداشتی

آرمان رضایی نماینده واحد تولید آب معدنی در استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، نیز گفت: سالهاست که این واحد درحال تولید آب معدنی است که با توجه به شرایط کنونی خط تولید آن به تولید مواد ضدعفونی کننده تغییر یافته تا بتوانیم در جهت تامین الکل استان کمکی به وزارت بهداشت کرده باشیم.

او افزود: ۱۲ نفر در این واحد به طور مستقیم مشغول بکارند که به صورت یک شیفت درحال تولید ۶ هزار بطری مواد ضدعفونی کننده هستند  و در صورت تامین مواد اولیه می‌توان با افزایش شیفت‌های کاری میزان تولید را ارتقاء داد.

رضایی بیان کرد: سازمان صمت واحد‌های تولیدی را که در این مدت اقدام به تولید ماسک و مواد ضدعفونی می‌کنند و جهت رفع نیاز مردم برای مبارزه با ویروس کرونا گام بر می دارند را حمایت کرده و به آنان تسهیلات سرمایه در گردش با بهره پایین ارائه می‌دهد.

دره وزمی در حاشیه بازدید از واحد تولیدی لباس یکبار مصرف و ایزوله بیمارستانی گفت:با همت وتلاش تولیدکنندگان و همچنین حمایت مسئولان استانی روزانه ۶۰ هزار دست لباس یکبار مصرف و ایزوله بیمارستانی تولید و به مراکز درمانی سطح استان عرضه می‌شود.خودکفایی کردستان در تامین لوازم بهداشتی

خودکفایی کردستان در تامین لوازم بهداشتی

یکی از تولیدکنندگان در این واحد تولیدی گفت: ۳۰ نفر در این واحد تولیدی از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۶ عصر به صورت دوشیفه مشغول بکار هستند و روزانه ۳ هزار دست لباس یبمارستانی مخصوص کادر درمانی و پزشکی تهیه و بسته بندی می‌کنیم.

او با ابراز خرسندی از کار خود گفت: با تمام وجود در تلاشیم تا به سهم خود گامی در جهت مبارزه هرچه بیشتر با این ویروس برداریم.

دره وزمی با اشاره به اینکه یکی از ضروریت‌های کشور و به طبع آن استان کردستان تامین ماسک است که تاکنون با مشکل مواجه بوده ایم گفت: روزانه ۲۰ هزار ماسک به صورت سنتی در چند واحد تولیدی در استان تولید می‌شود که توانسته تاحدودی برطرف کننده نیاز استان باشد.

او با اشاره به اینکه دستگاه تولید ماسک توسط دو واحد تولیدی در استان سفارش داده شده است اظهارداشت: حداکثر طی دوهفته آینده این دستگاه وارد استان شده که با شروع بکار آن شاهد تولید انبوه ماسک و برطرف شدن نیاز استان خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت کردستان گفت:. پیش بینی می‌شود با تولید روزانه ۶۵ هزار ماسک در واحد‌های تولیدی علاوه بر رفع نیاز استان بتوانیم نیاز بخشی از جامعه را هم تامین کنیم.

او گفت: در حوزه تولید دستکش‌های یکبار مصرف هم تعدادی از واحد‌های تولیدی تشویق به تولید آن شده اند که امیدواریم تا آخر هفته جاری تولید دستکش در این واحد‌ها آغاز شده و دغدغه مردم نیز در این مورد برطرف شود.

خودکفایی کردستان در تامین لوازم بهداشتی

مهدی اعتماد پور نماینده بنیاد برکت در استان نیز گفت:قرار است تولید ماسک ضد ویروس با روکش نانو در این واحد تولیدی انجام می‌شود که مقدمات اولیه آن صورت گرفته و یک سالن در این راستا تجهیز شده و در روز‌های آتی خبر خوش تولید ماکس نیز به همشهریان داده خواهد شد.

به هر حال این روز‌های سخت هم سپری خواهد شد و این امیدواری وجود دارد که تولید کشور همچون روز‌های سختی که دولت به او نیاز دارد، باز هم بعد از گذشت این دوران، مورد حمایت قرار گیرد، بنابراین این حداقل انتظاری است که تولیدکنندگان دارند تا در شرایط عادی نیز، توجه همه ارکان حاکمیت به آن‌ها بوده و ظرفیت‌های آن‌ها جدی گرفته شود.

گزارش از شیدا علیمرادی

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.