کامیون های متوقف در پشت مرز بازرگان در کشور ترکیه چند روز بلاتکلیف بودند که پس از رایزنی های زیاد اکنون تردد آنها تسهیل شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از سوم اسفندماه امسال ترکیه به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشورمان نسبت به بستن مرزهای خود با ایران اقدام کرده بود که به دنبال آن مشکلات متعددی در حوزه ترانزیت کالا به وجود آمد و صدها دستگاه کامیون در مرزها متوقف شدند.

در این خصوص لطیفی سخنگوی گمرک ایران امروز گفت : با وجود قول مساعد ترکیه برای عادی سازی تردد کامیون های دو کشور، در مرحله نخست کامیون های ایرانی که از سمت گرجستان و یونان قصد ورود به خاک ترکیه را داشتند و تا کنون متوقف بودند توانستند به مسیر خود ادامه دهند، ولی هنوز امکان عبور کامیون های ایرانی از مرز بازرگان به کشور ترکیه تا این لحظه فراهم نشده است.

وی افزود: کامیون های متوقف در پشت مرز بازرگان در کشور ترکیه همچنان بلاتکلیف هستند و هیچ کامیون ترکیه ای هم اجازه ورود به ایران را ندارد.

لطیفی اظهار داشت : کامیون های ایرانی از مرز ایران به کشور ترکیه هنوز پذیرش نمی شوند لذا صاحبان کالا فعلا با توجه به این موضوع برای ارسال کالاها عجله نکنند.

وی در پایان گفت : برای اجرایی شدن کامل تردد عادی کامیون ها در حال مذاکره هستیم که نتیجه مذاکرات متعاقبا اعلام خواهد شد.

مذاکرات نتیجه داد / بازگشت ۴۲۰ کامیون متوقف در مرز بازرگان به ترکیه

با این حال مدیرکل گمرک بازرگان امروز از رفع این مشکل خبر داد و گفت: ۴۲۰ دستگاه کامیون متوقف ترکیه در بازرگان پس از رایزنی های مختلف به کشورشان بازگشتند.

صادق نامدار افزود: بازگشت کامیون های ترکیه ای به کشورشان پس از رایزنی در سطوح مختلف و طی روزهای اخیر تسهیل شد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بازرگان در مسیر ترانزیتی جاده ابریشم قرار دارد و بیش از ۴۵ کشور دنیا کالاهای خود را از این مسیر ترانزیت می کنند، بیان کرد: ترکیه حتی از پذیرش اتباع خود که به صورت مسافری قصد تردد داشتند، خودداری می کرد اما پس از ایجاد بیمارستان صحرایی با ۶۰ نفر ظرفیت در نقطه صفر مرزی، نسبت به پذیرش اتباع خود اقدام کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که در سایه رایزنی مسئولان رده بالای دو کشور، تردد کامیون های ایرانی که در کشورهای مختلف دنیا از جمله در ترکیه، یونان و بلغارستان و غیره قرار دارند نیز از طریق این کشور دوست و همسایه به سمت ایران تسهیل شود.

تلاش برای بازگرداندن وضعیت رفت و آمد کامیون‌های ایران به حالت عادی 

همچنین امروز وزیر تجارت ترکیه در تماس تلفنی با محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرد که مشکل کامیون‌های ایرانی در مرزهای ترکیه حل شده و کامیون‌های ایرانی مجوز یافته‌اند برای بارگیری راهی بندر مرسین شوند.

او افزود: دستور حل مشکل عبور و مرور کامیون‌های ایرانی در مرزهای ترکیه با بلغارستان، گرجستان و یونان صادر شده است و  توافق شد تا پروتکل بهداشتی تهیه شده دو کشور، هر چه سریعتر امضا و نهایی شود تا به این ترتیب وضعیت رفت و آمد کامیون‌های ایران به طور دائم به حالت عادی بازگردد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار