با گذشت ۱۴ ماه از آغاز طرح کمربندی شهر ایوان، این طرح به علت عدم تملک اراضی مردم از سوی راه و شهرسازی استان ایلام متوقف شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، بهمن ماه سال ۹۷ بود که کلنگ احداث کمربندی شهر ایوان با حضور جمعی از مسئولان راه و شهرسازی، فرماندار و دیگر از مسئولان محلی این شهرستان بر زمین زده شد، طرحی بطول ۱۱ کیلومتر و اعتبار ۳۲ میلیارد تومان که قرار بود در مدت ۲ سال به بهره برداری برسد.

ایجاد کمربندی برای شهر ایوان بواسطه قرار داشتن در مسیر تردد زائران اباعبدالله الحسین (ع)، کاهش بار ترافیکی در ایام منتهی به اربعین حسینی و مسیر جایگزین محور ایلام – حمیل – اسلام آباد در مواقع اضطرار حائز اهمیت است، موضوعی که احداث کمربندی برای این شهر را در دستور کار مدیران قرار داد.

در حالی که بیش از ۱۳ ماه از آغاز عملیات اجرای کمربندی شهر ایوان می‌گذرد، هنوز این طرح پیشرفت چندانی نداشته و سنگ اندازی و ناهماهنگی مدیران، گریبان گیر این طرح شده، موضوعی که سرعت اجرای طرح را عملا به صفر رسانده است، ما نیز در این گزارش برآنیم تا به بررسی علل توقف پروژه راه سازی در این محور پرتردد بپردازیم.

علت توقف عملیات راهسازی در ایوان چیست؟

مظفری پیمانکار پروژه کمربندی شهر ایوان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، گفت: با گذشت بیش از یک سال از آغاز اجرای عملیات راهسازی در کمربندی شهر ایوان، هنوز اقدامی در خصوص تملک اراضی صورت نگرفته و صاحبان املاکی که زمین هایشان در مسیر پروژه قرار دارد از اجرای طرح ممانعت می‌کنند.

او افزود: در این مدت و برای تعین تکلیف اراضی، بیش از ۹۰ صورت جلسه مبنی بر توقف عملیات راهسازی توسط بومی‌های منطقه، از طرف پیمانکار به اداره راه و شهرسازی استان ایلام ارسال شده که هنوز هیچ اقدام مثبت و قابل توجهی در این خصوص صورت نگرفته و تنها عملیات ابنیه با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در کمتر از یک کیلومتر از مسیر ۱۱ کیلومتری کمربندی ایوان اجرایی شده که در مجموع نشان از پیشرفت فیزیکی کمتر از ۵ درصدی کل طرح را دارد.

همین ممانعت در اجرای طرح باعث شده تا علاوه بر توقف کامل این طرح، تحمیل خسارت به پیمانکار در خصوص توقف خودرو‌های راهسازی، ایجاد فشار روانی بر مالکان مبنی بر واگذاری املاک به بهای زیر قیمت واقعی، موضوع دستاویز شوخی‌های فضای مجازی گردد.

چطور ممکن است طرحی که بهمن ماه سال گذشته کلنگش بر زمین خورده، بعد از گذشت بیش از یکسال هنوز اقدام قابل توجهی در خصوص تملک اراضی آن صورت نگرفته باشد؟ اگر مسئولان قصد به ثمر رساندن طرح را دارند چرا در خصوص تملک اراضی اقدامی نمی‌کنند؟ 

از ابتدا اعتبار مشخصی برای کمربندی ایوان در نظر گرفته نشده بود

کاظمی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، گفت: اجرای عملیات کمربندی شهر ایوان در حالی بهمن ماه سال گذشته آغاز شد که در ابتدا اعتبار مشخصی برای این طرح در نظر گرفته نشده بود.

او علت توقف پروژه را عدم واگذاری اراضی از طرف مالکان دانست و افزود: با وجود تعیین ارزش واقعی املاک از طرف کارشناس دادگستری ایلام، اما مالکان در خصوص عدم واگذاری و فروش املاکشان به قیمت بالاتر با هم اعتلاف کرده اند که این امر، اجرای طرح را با مشکل مواجه کرده است.

تعلل در پرداخت بهای املاک از طرف راه و شهرسازی باعث عدم واگذاری املاک شد

احمدی از مالکان اراضی در مسیر طرح کمربندی شهر ایوان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، گفت: کمربندی شهر ایوان قرار است در زمینی به مساحت تقریبی ۶۰ هکتار از اراضی آبی و دیم این منطقه عبور کند که اداره راه و شهرسازی بدون هماهنگی و خرید اراضی از ابتدا شروع به اجرای عملیات ساخت کرده است.

او افزود: پس از ممانعت از اجرای طرح توسط اهالی منطقه، مسئولان اقدام به انجام قیمت گذاری از سوی دستگاه قضایی نمودند که پس از گذشت حدود یکسال اقدامی در خصوص پرداخت بهای املاک به مالکان صورت نگرفت و اکنون اداره راه و شهرسازی استان ایلام می‌خواهد زمین‌ها را به قیمت سال ۹۷ که قیمت آن به مراتب پایین‌تر از ارزش روز املاک است پرداخت نماید که خود امری قابل تامل است.

او تاکید کرد: در صورت ارزش گذاری املاک به قیمت روز، مردم و روستاییان آماده واگذاری املاک به این اداره کل هستند.

اراضی کشاورزی به قیمت روز ارزش گذاری می‌شوند

دوستی نیا معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، در خصوص تملک اراضی در مسیر طرح راهسازی شهرستان ایوان گفت: اداره راه و شهرسازی با مشارکت دادگستری استان ایلام مجددا اقدام به ارزش گذاری املاک کرده است تا در کوتاه‌ترین زمان در خصوص تخصیص اعتبار نسبت به پرداخت ارزش املاک به صاحبان آنها اقدام نماید.

او با بیان اینکه این اداره کل چندین بار اقدام به فراخوان عمومی برای خرید اراضی در مسیر این طرح و پرداخت بهای آن به مالکان کرده، گفت: اگر مالکان باز هم در خصوص واگذاری املاک اقدام نکنند این اداره می‌تواند با رای دادگاه نسبت به تصرف املاک اقدام کند.

این حرف و حدیث‌ها و تهدید‌های مدیران اداره راه و شهرسازی استان ایلام در حالی است که مردم منتظرند تا بدانند سرانجام این راه ارتباطی چه می‌شود؟ 

ایجاد کمربندی برای شهر ایوان ضرورتی اجتناب ناپذیر 

سرهنگ کهزادی فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام در گفتگو خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، گفت: نبود کمربندی در شهر ایوان باعث افزایش تردد‌ها در تنها خیابان مرکزی این شهر به میزان بیش از ۵ هزار در روز شده که این موضوع باعث ایجاد گره‌های ترافیکی در شهر شده است.

او افزود: نبود کمربندی در این شهر علاوه بر تحمیل کردن ترافیک، باعث ورود خودرو‌های سنگین ترانزیتی به ایوان شده که در کنار مشکلات زیست محیطی موجب خسارت به زیرساخت‌های شهری نیز می‌شود.

فرمانده پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام تاکید کرد: با توجه به افزایش تعداد تردد‌ها در استان و بسته شدن محور حمیل در برخی روز‌های سال، این شهر شاهد تردد تا چند صد هزار خودرو در روز نیز می‌شود که ضرورت ایجاد کمربندی برای این شهر را امری اجتناب ناپذیر می‌کند.

حالا و با توجه به ضرورت احداث کمربندی در شهر ایوان بعنوان یکی از راه‌هایی که می‌تواند در کاهش بار ترافیکی حمیل در ایام اربعین نقش مهم ایفا نماید، امیدواریم مسئولان هرچه سریعتر نسبت به سرانجام رساندن آن اقدام کنند.

امیدواریم مسئولان از این پس در انجام طرح‌های عمرانی این استان به گونه‌ای اقدام کنند که سرنوشت طرح‌های عمرانی به عاقبت کمربندی ایوان منجر نشود.

گزارشی از مسعود همتی

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.