رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی فلسطین گفت حماس درخواست آمریکا را برای مذاکره غیرعلنی رد کرد، چون می‌دانست دولت این کشور از چنین گفت‌وگوهایی سوء استفاده خواهد کرد.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماسبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المیادین، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین در سفر به مسکو در مصاحبه با این شبکه خبری گفت: این جنبش درخواست آمریکا را برای مذاکره غیرعلنی رد کرد، چون می‌دانستیم دولت آمریکا از چنین رایزنی‌هایی سوء استفاده خواهد کرد. ما مخالف ارتباط با هیچ کشوری در جهان نیستیم و تنها استثنای ما، رژیم صهیونیستی است.

اسماعیل هنیه افزود: اما به باور من، دولت کنونی آمریکا که موضع‌گیری کاملا یکجانبه‌ای اتخاذ کرده و با این کار تمامی امید‌های فلسطینیان را زیر پا گذاشته است، در جایگاهی قرار دارد که ارتباط با دولت این کشور، سودی نخواهد داشت. حتی بر عکس ممکن است سبب خدشه بر چهره مقاومت فلسطین شود و حماس، نماینده‌ای از مقاومت است، زیرا ارتباط با آنان می‌تواند این گونه ارزیابی شود که جنبش حماس نیز در ساماندهی طرح معامله قرن نقش داشته است. این اتهام وقتی تقویت می‌شود که بدانیم هم اکنون هم برخی از وجود دولت جداگانه فلسطین در نوار غزه دم می‌زنند در شرایطی که اینگونه نیست، نه دولت فلسطینی جدایی در غزه وجود دارد و نه دولت فلسطینی بدون نوار غزه وجود خواهد داشت.

رئیس دفتر سیاسی حماس افزود: ما هرگونه ارتباط با دولت کنونی آمریکا را بی فایده می‌دانیم، این دولت همانی است که می‌گوید کشور مستقل فلسطین وجود نخواهد داشت و قدس، پایتخت متحد رژیم صهیونیستی است، این دولت، سفارت کشورش را به قدس انتقال داده و حق بازگشت هشت میلیون آواره فلسطینی را که بیش از هفتاد سال سرگردان هستند، انکار کرده است، پس سودی در ارتباط با آمریکا نخواهد بود.

هنیه گفت: اما اینکه آیا تلاشی از جانب آمریکا برای تماس با حماس وجود دارد یا خیر؟ از شبکه المیادین و از پایتخت روسیه به این سئوال پاسخ مثبت می‌دهم، بله، دولت آمریکا تلاش کرد ارتباطاتی را با رهبران حماس داشته باشد، دولت آمریکا مدعی بود در هر مکانی که حماس بخواهد حاضریم با نمایندگانش به عنوان نماینده یک جنبش قوی و اثر گذار در قضیه فلسطین گفتگو کنیم، اما ما درخواست آنان را رد کردیم.

وی ادامه داد: هم اصل درخواست را رد کردیم و هم نخواستیم با آنان دیدار سری داشته باشیم، زیرا بر این باوریم که در پایان کار، آمریکا از چنین دیدار‌هایی در مسیری که می‌خواهد بهره برداری می‌کند و آن مسیر، بیان این مطلب است که مدعی شود طرح معامله قرن، بر اساس رایزنی با طرف‌های فلسطینی به ویژه گروه‌های مقاومت و حماس تهیه شد. به این بیان که مدعی خواهند شد این گروه‌ها به ظاهر با چنین طرحی مخالفت می‌کنند، اما در خفا با مقامات دولت آمریکا دیدار می‌کنند، به همین دلیل، ما دیدار با آنان را رد کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار