فعال اصلاح طلب گفت: متاسفانه موانع بسیار جدی در برابر تولید کننده ها در داخل وجود دارد که نه دولت و نه مجلس نتوانستند آنها را حل کنند.

عید 6 /سعید نورمحمدی عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی عمل به شعار رونق تولید در سال گذشته گفت: صادقانه بخواهم بگویم در تحقق این هدف موفق نبودیم. واقعیت این است که موفقیت اقتصادی بدون ارتباط مناسب با دنیا امکان پذیر نخواهد شد. البته من منظورم صرفا یک کشور نیست، اما ما نمی توانیم از سویی شعارمان این باشد که اقتصاد را باز سازی کنیم و سفره مردم را بزرگ تر کنیم و از سویی تعامل خوبی با دنیا نداشته باشیم و تمام مدت درگیر نهادهایی مثل اف ای تی اف باشیم.

او ادامه داد: تولید کننده ای که محصول خودش را تولید می کند، قطعا صادرات یکی از اهداف و برنامه هایش هست. اما وقتی امکان صادرات و نقل و انتقال پول را نداشته‌ باشد طبیعتا باید قید اصلی ترین بخش سود خود را بزند. فروش صرف محصول در داخل هم برای برخی کالاها پایخگو هست و شامل همه کالاهای تولیدی نمی شود. اما خیلی از همان تولیدکنندگان هم برای مواد اولیه خود نیازمند واردات هستند که این هم باعث می شود در ادامه تولید خود دچار مشکل جدی شوند و یا برخی کالاهای اولیه را با چندین برابر قیمت وارد کشور کنند. همه این و در کنار آن حوادث غیر قابل پیش بینی دیگر باعث می شود تولید کننده داخل هیچ وقت احساس امنیت نداشته باشد و در نهایت مجبور به توقف تولید شود. کما این که اگر متهم به سیاه نمایی نشوم خط تولیدات داخلی ما در سالی که گذشت و البته سالهای قبل در خیلی از حوزه ها تعطیل شد.

نور محمدی افزود: جدای از روابط با دنیا، واقعیت این است که موضوع عجیبی در ایران وجود دارد این است که با وجود عزم جدی که رهبری و دولت و نهادهای حاکمیتی برای حمایت از تولید داخل دارند، کارآفرین زمانی که وارد سیستم پیچیده اداری کشور برای اخذ مجوزهای لازم می شود، برای اینکه بتواند کار خود را جلو ببرد، مجبور است باج غیر رسمی دهد و اگر این باج را ندهد در سیستم اداری که مصمم به حمایت از اوست لِه می شود. متاسفانه موانع بسیار جدی در برابر تولید کننده ها در داخل وجود دارد که نه دولت و نه مجلس نتوانستند  آنها را حل کنند.

در هرجای دنیا کسی که سرمایه گذار است، خود دولت برایش فرش قرمز پهن می کند و تمام موانع پیش روی او را حل خواهد کرد، اما در ایران تولید کننده ما با هزار بحران اداری و غیر رسمی و پیچیده مواجه بوده که متاسفانه برای حل آن اقدامی نشده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۰ ۰۲ فروردين ۱۳۹۹
تا وقتي بيمه و ماليات هست توليدي در كار نيست
Switzerland
سید فروزان
۱۹:۴۷ ۰۱ فروردين ۱۳۹۹
عجیب است هنوز یک عده صحبت از اف ای تی اف میزنند
آخرین اخبار